فرآورش بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس‌جنوبی

مدیر پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در سال ۹۶، بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز در این پالایشگاه فرآورش و به شبکه سراسری انتقال گاز تزریق شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی گاز، پارسال ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی فرآورش شد.

سید محمدمهدی هاشمی، مدیر پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره گفت: ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز از سکوهای پالایشگاه نهم و بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن نیز از خط پنجم سراسری برداشت شده است.

او با بیان این‌که پارسال با رعایت همه الزام‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شاهد تولید مستمر و حداکثری در پالایشگاه نهم بودیم، اظهار کرد: با تلاش بی‌وقفه کارکنان این پالایشگاه، در ۶ ماه دوم سال ۹۶ بیش از ۱۳ میلیارد مترمکعب گاز فرآورش شد که نسبت به ۶ ماه نخست پارسال، رشد ۲۱ درصدی داشت.

طراحی، نصب و راه‌اندازی تاسیسات دریایی و خشکی فاز ۱۲ ( پالایشگاه نهم پارس جنوبی) با مدیریت شرکت نفت و گاز پارس جنوبی و با سازماندهی و استفاده از ظرفیت‌های پیمانکاران بزرگ داخلی و خارجی (مشارکت ۶۶ درصدی بخش داخلی) انجام شد و نخستین گاز شیرین این پالایشگاه ۲۲ اسفند سال ۹۲ به شبکه سراسری انتقال گاز کشور تزریق شد.

فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با مساحتی حدود ۲۰۵ کیلومتر مربع در بلوک جنوب شرقی حوزه پارس جنوبی و حاشیه شرقی مرز آبی مشترک ایران و قطر قرار گرفته است. این فاز با برخورداری از ذخایر درجای معادل ۶۰۰ میلیارد مترمکعب حدود ۵ درصد از ذخایر میدان گازی پارس جنوبی را به خود اختصاص داده است.

گاز طبیعی تولیدی در این فاز با طی مسافت حدود ۱۵۰ کیلومتر از بستر دریا به پالایشگاه خشکی به منطقه تمبک واقع در ۱۵ کیلومتری شرق کنگان منتقل می‌شود.

402

کد خبر: 920212

وب گردی

وب گردی