تاملی بر یادداشت های روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود، یادداشت هایی با موضوعات خروج آمریکا از سوریه و همچنین راهپیمایی بازگشت که به تحولات اخیر نوار غزه اشاره دارد به رشته تحریر درآوردند که گزیده ای از این مقالات و یادداشت ها را در ادامه می خوانید.

روزنامه "الحیات عربستان "در مقاله ای به قلم "حسین شامی " با عنوان " تناقضات آمریکا درباره سوریه " به اظهارات ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پرداخته و بر این نکته تاکید می کند که هر زمان اظهارنظری از این رییس جمهور درباره هر مساله ای عنوان شود، بیش از توجه به محتوا باید به حماقت آمیز بودن آن سخن توجه کرد. اظهارنظر متناقض وی درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز از این سنخ است. وی می نویسد:"سخنان اخیر ترامپ درباره باقی ماندن نیروهای آمریکا در سوریه فقط یک پازل طراحی شده نیست، بلکه یک مانور مطالعه شده برای درهم ریختن برخی اوراق بازی سیاسی در منطقه و سوریه است. پس از آن که ترامپ اعلام کرد، پایگاه های نظامی آمریکایی در سوریه تا هر زمانی که نیاز باشد، باقی می مانند( یعنی حتی خارج از جدول زمانی در نظر گرفته شده از قبل) این ظن و گمان را در میان معارضان و مخالفان نظام سوریه و کردها درباره صداقت نداشتن آمریکا بیشتر تقویت نمود و حتی سخنانی نیز درباره شانه خالی کردن آمریکا در حمایت از کردها به نفع اردوغان و کنار آمدن با ترکیه شنیده می شود".

روزنامه" الایام فلسطین "مقاله ای را با عنوان " راهپیمایی بازگشت و اصطلاحات رسانه ای اشتباه" به قلم "هانی حبیب" به رشته تحریر درآورده است که در آن نگاهی انتقاد آمیز به واژه هایی دارد که در برخی از رسانه های عرب زبان درباره راهپیمایی اخیر غزه مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا به کارگیری این واژه ها نوک پیکان حمله را به سمت راهپیمایانی که خواهان بازگشت به سرزمین شان هستند نشانه می رود. این نویسنده در این باره می نویسد:"پیام تظاهرات بازگشت بزرگ ، در سطح بین المللی بازتاب وسیعی داشت به گونه ای که از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و سازمان نظارت بر حقوق بشر با واکنش مواجه شده است و این خود بیانگر اهمیت این تظاهرات می باشد. از سوی دیگر دربرخی از رسانه ها که از نفوذ در میان مردم برخوردار هستند، تیترهایی مانند: "تدوام اقدامات خشونت آمیز در حصار میان نواز غزه و اسراییل در جمعه دوم" مورد استفاده قرار می گیرد که ما باید در مقابل این تیترها که بی گناهان را جزو اقدام کنندگان به خشونت معرفی می کنند، بایستیم". در اینجا کلمه عنف که دلالت بر تبادل خشونت آمیز دو طرف باید داشته باشد یعنی اقدامات اسراییل ها در پرتاب تیر به سوی تظاهر کنندگان مسالمت آمیز گرفته شده و تجاوزکاری آنها اشاره ای نگردیده است.

باتوجه به مشارکت مردم در انتخابات اخیر مصر و به ریاست جمهوری رسیدن دوباره السیسی، روزنامه" الاهرام مصر " در یادداشتی با عنوان " صاحب مقام رفیع و بلند" به قلم "علاء ثابت " از نقش مردم مصر در این انتخابات و عدم توجه به نقشه ها و طرح های منفی جریان های سیاسی مخالف السیسی تجلیل کرده است. وی در همین زمینه می نویسد: "نتیجه نهایی انتخابات که از سوی کمیسیون ملی انتخابات مصر و دو روز پس از برگزاری آن اعلام گردید، ثابت کرد که مردم مصر به رغم تلاش برخی و ایجاد توطئه برای تحریم انتخاباتی که در آن مشارکت داشته اند، از خطری که مصر با آن مواجه می باشد، درک درستی دارند و قوی تر از آنچه هستند که برخی از کمپین های انتخاباتی علیه رییس جمهور به راه انداخته بودند."

روزنامه" الدستور اردن "نیز در مطلبی به قلم" یاسر الزعاتره " و با عنوان" چه کسی انگیزه خروج ترامپ از سوریه را ایجاد کرد؟" آورده است: " سخنان ترامپ درباره خروج از سوریه تنها مساله ای تعجب آمیز برای جریانات سیاسی بین المللی و منطقه ای نبود، بلکه برای سیاسیون آمریکایی نیز با توجه به این که وی سابقا برنامه اش را به دو وزارتخانه خارجه و دفاع داده بود تعجب برانگیز بود .وی همچنین فرصتی برای توضیح درباره نقض تصمیم سابقش پیدا نکرد. درحالی که در ایالات متحده اعتقاد بر این است که مشارکت آمریکا در سوریه برای این کشور هزینه زا و در جهت منافع کشورهای دیگر است. در همین راستا اگرعربستان تمایل دارد که آمریکا در سوریه باقی بماند، باید همه هزینه های حضور ارتش ایالات متحده را در این کشور پرداخت نماید".

کد خبر: 920285

وب گردی

وب گردی