نباید حقیقت را کتمان کرد/ مسئولان  باید به صورت شفاف آمار حقیقی  حجم آب را به مردم گزارش دهند

بحران آب این روزها گریبانگیر بسیاری از کشورهای های جهان شده است تا جاییکه ایران نیز از این قافله عقب نمانده است ، بنابراین مهم‌ترین بحث در این خصوص شفاف سازی است مسئولان باید صادقانه و با شفافیت به مردم اطلاع رسانی کنند که چه میزان از حجم آب کشور باقی مانده است تا شاید از این طریق بتوان جلوی شورش اجتماعی را گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ بحران آب این روزها گریبانگیر بسیاری از کشورهای های جهان شده است تا جاییکه ایران از این قافله عقب نمانده است و هر روز هم نسبت به سالهای گذشته وضع بدتری پیدا می کند.

براساس آمارهای حاصله میزان بارش در سال آبی جاری حدود 50 درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری یافته است به طور کلی می‌توان گفت که در حال حاضر وضعیت آب کشور در شرایط بحرانی است. تاجاییکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو و مدیران زیر مجموعه وزارت نیرو مدام هشدارهایی را در جهت مدیریت صحیح الگوی مصرف آب می‌دهند.

بحران آب در بسیاری از شهرهای ایران به مرحله هشدار رسیده است. تهران با جمعیت هشت و نیم میلیونی، دو برابر مصرف سرانه آب را نسبت به استانداردهای جهانی دارد.

با وجود اینکه ۷۰ درصد از ذخایر آبی شهر تهران از منابع سطحی تامین می‌شود اما در فصول گرم و سال‌های کم‌باران ۵۰ درصد آب این شهر از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

این در حالی است که مصرف بیش‌از اندازه منابع زیر زمینی و کم شده آب این ذخایر، خطر آلودگی این آب‌ها را افزایش می‌دهد.

سهم سرانه آب در شهر تهران به ۳۵۰ متر مکعب در سال رسیده است و همین موضوع باعث شده تا کمبود آب آشامیدنی در این شهر از وضعیت بحران عبور کند.

می توان گفت در کل ایران با بارشی معادل یک سوم متوسط بارش دنیا و یک دوم متوسط بارش آسیا در یک منطقه خشک و کم آب قرار دارد. میزان سرانه آب، سالانه از ۵۵۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۵۵ به میزان ۱۷۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۸۵ رسیده و با توجه به محدودیت منابع آبی، تغییرات اقلیمی، کاهش بارش، تغییر نوع بارش، گرم شدن زمین، افزایش تبخیر، تراز منفی آبهای زیرزمینی و نیز بحرانی شدن ۲۹۰ دشت کشور، میزان سرانه روز به روز کاهش می‌یابد.

مهدی میرزایی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص بحران آب در کشور اظهار کرد: مشکل کمبود آب حرف یکی دو روز نیست بلکه کشور ما از دهه 50 به بعد وارد این بحران شده است و هرچه قدر از این موضوع می‌گذرد بیشتر خود را نشان می‌دهد.

او تصریح کرد: وضعیت فعلی را هیچکس تجربه نکرده است و تجربه خوبی در این زمینه نداریم که بتوان گفت قراراست چه عکس‌العملی در این خصوص نشان داده می‌شود. بهترین کاری در این برهه زمانی که بتوان انجام داد این است که نگذاریم بحران آب سبب شورش اجتماعی در کشور شود. متاسفانه به صورت جسته و گریخته در برخی از استانها( اصفهان و یزد...) هم‌اکنون شاهد هستیم. بنابراین باید مسئولان کشور به گونه‌ای با درایت و کفایت این موضوع را مدیریت کنند که در دیگر استانها این اتفاق صورت نگیرد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی افزود: اگر بخواهیم جنبه های مختلف موضوع کمبود آب را مورد بررسی قرار دهیم و این شرایط تشدید نشود مهمترین بحث شفاف سازی است باید صادقانه و با شفافیت به مردم اطلاع رسانی کنند چه میزان از حجم آب کشور باقی مانده است. شاید در این صورت بتوان مردم را قانع کرد تا با این موضوع کنار بیایند ولی اگر قرار باشد مثل داستان علی برکات الله ارز قیمت افزایش پیدا کند و هیچکس در این مورد پاسخگو نباشد و این موضوع تبدیل به یکی از دغدغه های بزرگ مردم می شود و احساس می کنند که مثل دلار که جایی در سبد خانوار ندارد اقدام به خرید می کنند و این حقیقت در مورد آب هم وجود دارد.

این استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی تنها راهی که می شود، نفس راحت کشید این است که مسئولان به سمت شفاف سازی و کارهای اجتماعی و فرهنگ سازی حرکت کنند.

میرزایی تاکید کرد: مسئولان باید به این باور برسند که مردم جامعه مَحرم آنها هستند و صادقانه اعداد و ارقام صحیح را در اختیار آنها قرار دهند در غیر اینصورت در عرصه مدیریت آب موفق نخواهیم بود.

او با بیان اینکه روش‌های ناصحیح مصرف آب حدود 90 درصد از آب‌های سطحی کشور را به هدر می‌دهد،گفت: خشکسالی و کمبود آب از یک طرف و عدم مدیریت صحیح در همه حوزه‌ها از طرفی ما را بر آن می‌دارد تا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی این نقیصه را برطرف و آینده نسل‌های بعدی را از خطر فاحش دور کنیم و حداقل سرعت رسیدن به بحران کم آبی و بی‌آبی را کند کنیم.

می‌توان چنین استنباط کرد که عبور از این شرایط برای کشور سخت و پیچیده است و راهکار برون رفت از این معضل ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، آموزش شهروندان به واسطه رسانه ملی و مکانیزم‌های فرهنگی و اعتقادی و باور اینکه هزینه استحصال آب در سنوات آینده از نفت هم بیشتر می‌شود و صرفه‌جویی در آبیاری چمن‌ها،‌ فضاهای سبز، بخصوص مناطق شهری و پارک‌ها و جایگزین کردن گونه‌های مقاوم، جمع آوری آب باران در مجتمع‌های مسکونی برای شستشو و استحمام و باید در قالب یک برنامه ریزی مشخص دنبال شود.

402

کد خبر: 920526

وب گردی

وب گردی