فولادگر:  1.5 تریلیارد تومان سرمایه سرگردان از دلایل افزایش نرخ دلار است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از راه حل های کنترل نرخ دلار در کشور را برگشت سرمایه های سرگردان به بدنه اقتصاد کشور دانست و گفت:متاسفانه در حال حاضر رقم نقدینگی های سرگردان بالغ بر 1.5 تریلیارد تومان است.

حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در واکنش به افزایش نرخ ارز به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: متاسفانه از ابتدای سال جدید تا هم اکنون روند صعودی بی ملاحظه ای را در خصوص ارز در کشور شاهد بودیم و این گپ قیمتی و افزایش نرخ دلار در کشور به دلیل تقاضای بالا بوده است و این فاصله ای که در عدم عرضه مناسب دلار صورت گرفت، یک جاذبه ای را ایجاد کرد که موجب شد تا عرضه آن مطابق با تقاضا نباشد و این امر هر روز بر شدت آن افزوده می شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت متولی اصلی موضوع اقتصاد کشور و بخصوص کنترل قیمت ارز است افزود: باید بستر های اقتصادی کشور از سوی دولت به طور صحیحی مدیریت می شد که متاسفانه تا کنون این اتفاق نیافتاده است و امیدواریم که این امر به طور ضرب الاجل چاره اندیشی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه به سرعت باید در این خصوص یک چاره اندیشی متناسب صورت داد افزود: راه حل کوتاه مدت آن این است که ابتدا بازارهای موازی پر جاذبه ای را ایجاد کنیم و دست دلالی هایی که صرفا در این حوزه رشد کرده را کوتاه کنیم و با واسطه هایی که در این میان به دنبال تحریک بازار ارز کشور هستند برخورد جدی صورت گیرد ضمن اینکه بانک مرکزی وظیفه دارد تا این بازار را کنترل کند.

وی یکی دیگر از راه حل های کنترل نرخ دلار در کشور در سیاست های میان مدت، برای متعادل ساختن نرخ ارز در کشور را برگشت سرمایه های سرگردان به بدنه اقتصاد کشور دانست و عنوان کرد: نقدینگی های سرگردان یکی از مهمترین دلایل و عامل اصلی افزایش نرخ دلار است و باید این سرمایه را به سمت تولید سوق دهیم که متاسفانه در حال حاضر این نقدینگی ها در بازار کاذب که بازار ارز هم یکی از این بازارهای کاذب است سرریز می شود.

فولادگر با بیان اینکه ما در حال حاضر سرمایه کلان سرگردان داریم تاکید کرد: اشکال در جایی است که متاسفانه ما موانع را نتوانستیم رفع کنیم و در حال حاضر رقم نقدینگی های سرگردان بالغ بر 1.5 تریلیارد تومان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تشریح این بازار های کاذب بیان داشت: متاسفانه سرمایه انبوهی در این بازار کاذب موجود است که در هر مقطعی این سرمایه به یک سمت و سویی سرریز می شود ؛یک روز بازار موبایل،یک روز در حوزه طلا و سکه ،یک روز در حوزه مسکن و خرید و فروش آن و یک روز پولی بانکی و در حوزه موسسات مالی اعتباری که در آخر اقدام به اختلاس و غارت این سرمایه ها از سیستم اقتصاد کشور شده است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 97 به نام حمایت از تولیدات داخلی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از تولید داخلی نام گذاری شده است باید مشکلات آن را رفع کنیم ضمن آنکه مهمترین مشکل تولید نبود سرمایه در گردش است که دسترسی به منابع مالی برای تولیدکنندگان وجود ندارد و با درصد های بالایی باید به منابع مالی در قالب تسهیلات دست پیدا کنند که این روند بطوری طراحی می شود که از ابتدا صنعت تولید با چالشی جدی مواجه شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود در واکنش به ادعای رییس جمهوری که در مصاحبه اخیر خود در رسانه ملی عنوان کرده بود ما در حال کنترل قیمت ارز هستیم و در این حوزه موفق عمل کردیم و اطمینان می دهیم که ما این بازار را به ثبات خواهیم رساند گفت: متاسفانه صحبت های آقای روحانی در عمل خلاف گفته های ایشان شد و التهاب بازار ارز بیش از پیش روند خطرناک تری را پیش گرفته است و این جای بسی نگرانی دارد.

فولادگر در ادامه با اشاره به اینکه دولت بایستی پیش از این در خصوص مسایل اقتصادی به خصوص کنترل قیمت ارز ورود و جدی تر عمل می کرد خاطر نشان کرد: با این اتفاق عملاً همه بستر های اقتصادی علل الخصوص موضوع سرمایه گذاری ها تحت الشعاع قرار می گیرد و با رکود جدی مواجه خواهد شد و ضرر این نیز مستقیما به مردم برمی گردد ضمن آنکه ما در حال حاضر شاهد این امر هستیم که هزینه این نابسامانی ها از جیب مردم تامین می شود، بدون آنکه کَک دولت هم بگزد.

وی در پایان تاکید کرد: دولت باید چاره اندیشی کند چرا که بازتاب آن یقینا هزینه های هنگفتی برای مردم و نظام در پی خواهد داشت.

301

کد خبر: 920556

وب گردی

وب گردی