رد پای افزایش نرخ ارز در بازار

پس از التهابات اخیر بازار ارز قیمت برخی از اجناس و کالاها به بهانه وابستگی آن به نرخ دلار افزایش یافت و حال باید دید با تصمیم جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت این قیمت ها متعادل خواهد شد یا خیر.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز ؛ در نخستین روزهای آغاز سال 97 قیمت ارز صدرنشین اخبار شد و به صورت تصاعدی افزایش یافت. اگرچه سال ها است که فعالان و کارشناسان اقتصادی از واقعی نبودن نرخ ارز گله مند هستند و می گویند که نرخ ارز باید متناسب با تورم افزایش یابد اما این روزها در حالی اقتصاد کشور به لرزه افتاده که نرخ ارز افزایش یافته است و حتی به گفته بسیاری از کارشناسان هنوز تا واقعی شدن فاصله بسیاری دارد.

بر اساس این گزارش در اقتصاد ایران نرخ ارز یکی از تاثیر گذارترین موارد است که می تواند بر بازار نیز تاثیر گذار باشد. در سال های اخیر دولت همواره سعی کرده تا ثبات نسبی در نرخ ارز ایجاد کند اما در نخستین روزهای سال 97 افسار نرخ ارز از دست دولت در رفت و انتقاد های بسیاری را روانه تیم اقتصادی دولت کرد.

حال نرخ ارز افسار گسیخته و پیشتاز در بازار است.البته قیمت سکه نیز به تبعیت از نرخ ارز روند صعودی در پیش گرفت و قیمت آن به مرز دو میلیون تومان رسید .اکنون همه حساب و کتاب ها به هم ریخته و قیمت ها به صورت لحظه ای افزایش میابد این در حالی است که برخی از مسئولان توپ افزایش نرخ ارز را به هم پاس میدهند و برخی دیگر در غار سکوت فرو رفته اند و محتاطانه عمل می کنند.

پس لرزه های افزایش نرخ ارز به جان بازار افتاد

این گزارش می افزاید اگر چه مسئولان وعده می دهند که این افزایش نرخ ارز مقطعی است و آرامش به بازار بر می گردد اما پس لرزه های افزایش نرخ ارز به جان اقتصاد افتاده و نمی توان انتظار داشت که پس از کاهش نرخ ارزآرامش نیز به بازار برگردد.

گزارش میدانی خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز از بازار نشان از این دارد که اگر چه به گفته مسئولان هیچ افزایش قیمتی نباید تا آخر فروردین 97 در کالا و خدمات ارائه شود اما افزایش نرخ ارز موجب افزایش حداقل 10 تا 15 درصدی اجناس در بازار شده است.

یکی از بازار هایی که متاثر از این افزایش نرخ ارز است بازار پوشاک و کیف و کفش است که این روزها بهانه ای دست فروشندگان آمده تا قیمت اجناس خود را به بهانه وارداتی بودن آن افزایش دهند. البته در این بین برخی از افراد سودجو نیز به بازار گرمی بیشتری پرداخته و مدعی هستند که اجناس خود را با نرخ دلار جدید به کشور وارد کرده اند.

هر چند که در ماه های ابتدایی سال بازار پوشاک نسبتا راکد است اما برخی از فروشندگان مدعی هستند که اکنون سفارش پوشاک تابستانه خود را با نرخ جدید دلار داده و با این حساب باید منتظر جهش قیمت در یک ماه آینده در پوشاک تابستانی باشیم.

همچنین بسیاری از فعالان این عرصه که در فضای مجازی اقدام به فروش اجناس خود می کنند به بهانه این که به صورت روزانه اقدام به سفارش کالا می کنند قیمت اجناس خود را بین 10 تا 20 درصد افزایش داده اند.

این گزارش می افزاید شاید بتوان گفت بستنی و آبمیوه یکی از پرفروش ترین اجناس در فصل بهار و تابستان است که بازار مناسبی در فصل گرما دارد که این روزها افزایش نرخ ارز از شیرینی آن کاسته و موجب افزایش قیمت آن شده است.

محمدی که فروشنده بستنی و آبمیوه در شرق تهران است در رابطه با دلیل افزایش قیمت بستنی به ایسکانیوز گفت:شرکت های تولید کننده بستنی به بهانه این که برخی از موادشان وارداتی است با افزایش قیمت ارز قیمت های خود را افزایش داده اند و ما هم برای این که متضرر نشویم مجبور به افزایش قیمت هستیم.

او افزود: برخی از مواد مصرفی در بستنی فروشی که وارداتی است مانند کاکائو های مورد استفاده در چند وقت اخیر با افزایش قیمت دلار به صورت جهشی افزایش قیمت داشته و حتی ظروف یک بار مصرف که در آن ها بستنی را به دست مشتری می دهیم قیمتشان چند برابر شده است که در این شرایط عرضه بستنی و آبمیوه با قیمت های قبل از سال 97 صرفه اقتصادی ندارد.

جای پای افزایش نرخ ارز در اقتصاد ماند

حال در شرایطی رد پای دلار شش هزار تومانی در اقتصاد برجا مانده که پس از التهابات بسیار در بازار ارز در جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت نرخ ارز برای تمام فعالیت ها 4200 تومان تعیین شده است و بنا به گفته مسئولان اگر دلاری با قیمتی غیر از 4200 عرضه شود قاچاق است و با آن برخورد می شود.

اگرچه انتظار می رفت که تیم اقتصادی دولت زودتر وارد عمل شود تا جلوی التهابات بازار را بگیرد اما می توان گفت این جهش ناگهانی نرخ ارز رد پای خود را در اقتصاد برجا گذاشته است و حال باید دید قیمت کالاها و خدماتی که به تبعیت از نرخ ارز افزایش یافته آیا با کاهش آن به مدار تعادل برخواهد گشت یا خیر؟

401

کد خبر: 920643

وب گردی

وب گردی