سه مانع اصلی تولید/ نوسانات نرخ ارز به تولید داخی ضربه می زند

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: افزایش تورم ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد و افزایش نرخ ارز متناسب با تورم منجر به کاهش ارزش پول ملی نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مسعود خوانساری امروز در اولین جلسه هیات مدیران اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نامگذاری سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری گفت: شعار انتخابی قطعا شعاری است که هر ایرانی، هر تولید کننده و وطن پرستی از آن استقبال می کند و ارزوی همه ما این است که کالای ایرانی نه تنها در کشور خودمان بلکه در کشورهای دیگر مطرح باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اما دو نگرانی وجود دارد که این شعار هم مانند بقیه شعارهای سال های گذشته با یک سری جلسات و همایشها بعد از مدتی به فراموشی سپرده شود و نگرانی دوم اینکه برای رفع تکلیف یک سری تصمیم‌های غیرکارشناسی گرفته شود و به همین دلیل ما باید در اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی بیشتر سعی در آسیب شناسی مشکلات تولید داشته باشیم و اینکه چرا تولید ایرانی نتوانسته در داخل و خارج جایگاه خودش را پیدا کند.

او با اشاره به سه مانع اساسی تولید گفت: اولین موضوع قیمت تمام شده کالا است زیرا همه به دنبال مصرف کالا با قیمت مناسب هستند، اما در بحث قیمت بحث ارز بسیار موثر است و در طول 40 سال گذشته ارز مهمترین عاملی بود که در تولید اثرگذار بوده است.

خوانساری بیان داشت: متاسفانه در طول سال های گذشته ارز به عنوان یک علت به شمار رفته است در و بالا و پایین رفتن ارز به معنای کاهش یا افزایش ارزش پول ملی بیان شده است در حالی که ارز یک معلول است و نباید به عنوان یک علت به آن نگریسته شود.

خوانساری با بیان اینکه سرکوب کردن قیمت ارز به تولید ضربه می زند، اظهار داشت: در 40 گذشته علیرغم تجربیات، قیمت ارز متناسب با تورم داخلی و خارجی تغییر نکرده است و این اتفاق فقط در دوره سازندگی اتفاق افتاد که ارز متناسب با تورم داخلی و خارجی تغییر کرد.

او افزود: به تبع قیمت ارز و سرکوب قیمت ارز ، فنر ارز رها می شود و برای مبارزه با قیمت ها تعرفه‌ها افزایش می یابد و با افزایش تعرفه ها قاچاق زیاد می‌شود و به هر حال این فرآیند ضربه‌های اقتصادی فراوانی به جامعه می زند.

خوانساری اظهار داشت: هزینه پول برای سرمایه گذاری در ایران بالاست و سود تسهیلات تقریبا 20 درصد است و مشکلی بعدی در سر راه تولید ذخیره انبار است و این هزینه مالی بسیار زیادی دارد.

او به هزینه مبادله اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه بالای مبادلات واردات با 10 تا 15 درصد بیشتر انجام می شود و بورکراسی های اداری و نااطمینانی از شاخص های اقتصادی و بحث تورم و بحث کسری بودجه هم در کنار سایر مسائیل به نااطمینانی تولید کننده می افزاید.

خوانساری گفت: محیط کسب و کار ما محیط مناسبی نیست و در مقایسه با سایر کشورها دچار آسیب است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مانع دوم تولید یعنی کیفیت کالای ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: در یک بازار ازاد رقابتی قطعا کیفیت بوجود می‌آید، اما انحصار بر روی پایین آمدن کیفیت تاثیرگذار است.

خوانساری اظهار داشت: در طول سال های بعد از انقلاب یک سری از صنایع از جمله شکلات سازی و لبنی تعرفه ترجیحی نداشتند اما صنعت خودروسازی حمایت های تعرفه‌ای در این سال ها رشد چندانی نداشته است.

او به تعامل مالی با جهان اشاره کرد و گفت: کمتر سرمایه گذاری خارجی را توسعه داده ایم و برای قطع ارتباط با برخی کشورها نتوانسته‌ایم، وارد قراردادهای دو جانبه یا چند جانبه شویم و علیرغم واردات نتوانسته‌ایم دانش فنی را وارد کنیم.

خوانساری در خصوص عامل سوم موثر بر تولید کالای داخلی گفت: به روز بودن کالاهای تولیدی بسیار مهم است زیرا برای حمایت از کالای ایرانی باید به تنوع کالاها اندیشیده شود و مقیاس تولید در این زمینه حائز اهمیت است در حالی که بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک است و به همین دلیل تولید در این بنگاه ها صرفه اقتصادی ندارد و نمی توانند تولید روزآمدی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: برای تولید داخل باید آسیب شناسی شود، زیرا ما از پتانسیل تولید برخوردار هستیم، اما این کار نیازمند به تعامل با دنیا و رقابت است و در کنار آن باید شاخص‌های اقتصادی از جمله ارز کنترل شود، تا بتوان در کنار تولید داخل صادرات هم داشت.

او با اشاره به قیمت ارز گفت: علت های مختلفی در ماه های اخیر برای جهش ناگهانی قیمت ارز مطرح شد که از جمله آنها می توان به مسائل سیاسی، صحبت های ترامپ و خروج از برجام و وضع تحریم ها اشاره کرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: از جمله عوامل دیگر که برای افزایش قیمت ارز مطرح شد سفرهای نوروزی، فرار سرمایه و همچنین بحث های روانی و هجوم مردم برای خرید ارز و حتی بسته شدن صرافی ها در دبی بود که البته باید بررسی شود که عامل موثر بر افزایش قیمت ارز چه بوده است.

خوانساری با بیان اینکه از سال 92 تاکنون حدود 80 درصد نرخ تورم افزایش داشت، اما این افزایش بر نرخ ارز اعمال نشد، گفت: مهمترین مساله این است که به ارز به عنوان علت نگاه می‌شود، در حالی که ارز یک معلول است.
نرخ ارز براساس مابه التفات تورم داخلی و خارجی درست است.

منبع: فارس

402

کد خبر: 920658

وب گردی

وب گردی