تاثیر نوسانات بازار ارز بر ارائه ارز دانشجویی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ارز دانشجویی باید به دانشجویانی تعلق گیرد که بنابر نیاز به خارج از کشور اعزام می شوند.

سال‌ها بود که دانشجویان محصل خارج از کشور می‌توانستند در هر ترم، مقداری ارز را به قیمت بانک مرکزی تهیه کنند. ما به تفاوت آن با ارز آزاد می شد سودشان.این روزها با بالا رفتن نرخ دلار و سایر ارزها، تفاوت این دو قیمت بالا رفته است .دولت اما خیلی راحت اقدام به قطع ارز دانشجویی کرد (در واقع بنابر شرایط افسارگسیخته‌ی دلار، ناچار به چنین کاری شد). بامزه است که در بخشنامه‌ی بانک مرکزی اسمی از حذف نیامده بلکه نوشته‌اند: «دریافت ارز دانشجویی صرفاً به نرخ آزاد و کماکان از طریق آن بانک امکان‌پذیر می‌باشد»!

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره برداشته شدن ارز دانشجویی گفت: در حال حاضر اغلب رشته ها را در کشور داریم و نیازی نیست دانشجویان به خارج از کشور بروند استثنائا ممکن است بعضی از رشته ها باشند که نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور تحت عنوان دانشجویان بورسیه را داشته باشد.

وی افزود: اگر دولت نیاز به بعضی از رشته های خاص دارد اشکالی ندارد که یک تسهیلاتی را برایشان فراهم کند مثل تسهیلات و ارز دانشجویی که به دانشجویان بورسیه شده توسط خود دولت اعطا می شود اما غیر از این موارد خاص ارز دانشجویی جایز نیست برای دانشجویان داشته باشیم و در شرایطی که بسیاری از رشته ها را در ایران داریم چرا خارج از کشور باید برویم .

به گزارش ایسکانیوز ،در جریان ایجاد تغییراتی در اختصاص ارز مبادله‌ای و به دنبال آن حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز، از سال گذشته بانک مرکزی با بازنگری در مجموعه مقررات ارزی اقدام به حذف ارز مبادله‌ای از مشمولینی کرد که حدود ۲۰ گروه اصلی را شامل می‌شوند. طبق آخرین تغییرات که از اسفندماه سال گذشته اعمال شده است، دانشجویان نیز از دریافت ارز مبادله‌ای کنار گذاشته شده‌اند که البته دارای شرایط خاصی برای دانشجویان بورسیه و آزاد است.

بر اساس بند (۳) مجموعه مقررات ارزی در بخش خدمات ارزی و سایر مبادلات بین المللی، فروش و انتقال ارز دانشجویان بورسیه با ارائه درخواست وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با امضای ذی حساب یا مدیر امور مالی و معاونت مربوطه هر یک از وزارتخانه‌ها به نرخ رسمی بلامانع اعلام شده است.

اما فروش و انتقال ارز برای سایر دانشجویان در شرایط دیگری انجام خواهد شد به طوری که فروش و انتقال ارز بابت شهریه دانشجویان آزاد خارج از کشور از مقطع فوق لیسانس به بالا با ارائه درخواست متقاضی در مقابل تایید وزارتخانه مربوطه مبنی بر شاهد تحصیل بودن دانشجو در خارج از کشور و ارائه صورت حساب دانشگاه مربوطه به اندازه مبلغ مندرج در آن و حداکثر در سقف ۱۵ هزار دلار سالانه در وجه موسسه یا دانشگاه مربوطه با اعلام کتبی متقاضی مبنی بر صحت هزینه انتقال یافته به نرخ آزاد و صرفا از طریق بانک‌های عامل منتخب یعنی تجارت و سامان بلامانع است.

خبرنگار: ندافراهانی

کد خبر: 920692

وب گردی

وب گردی