آمریکای جنوبی بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است

کارشناس مسائل آمریکای لاتین ظرفیت های اقتصادی میان ایران و آمریکای جنوبی را با توجه به سفر وزیر امور خارجه به برزیل و سنگال بررسی کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، وزارت امور خارجه پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم شاهد تغییرات اساسی در برخی از معاونت های موجود در این وزارت خانه بود. از جمله مهم ترین این تغییرات ایجاد معاونتی تحت عنوان "معاونت اقتصادی" بود تا به نوعی فعالیت های اقتصادی کشور را به وسیله بخش های خصوصی به اقدامات دیپلماتیک کشور ارتباط دهد.

سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به برخی کشورهای آمریکای جنوبی با حضور برخی از چهره های اقتصادی در هیات همراه آقای ظریف همراه بود که مهر تاییدی بر همین رویکرد تازه وزارت امور خارجه است.

در همین خصوص هادی اعلمی فریمان کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره سفر محمد جواد ظریف به برزیل و سنگال و ظرفیت های موجود در این کشورها در زمینه های اقتصادی و سیاسی اظهار داشت: ایجاد بخش های اقتصادی در وزارت امور خارجه اتفاق ارزشمندی بود که می تواند در سفرهای اخیر وزیر امور خارجه تاثیرات مثبتی بگذارد.

وی افزود: در حوزه آمریکای جنوبی چند کشور هستند که چندان وضعیت مناسبی را برای انجام روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ندارند؛ اما خب کشوری مانند "برزیل" نسبت به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی از توان اقتصادی بالایی برخوردار است و مذاکره و تبادل با این کشور می تواند اثرات مثبتی را در پی داشته باشد.

اعلمی فریمان ادامه داد: برزیل یک قدرت اقتصادی در منطقه جنوب قاره آمریکا محسوب می شود بنا براین ظرفیت های میان ایران و برزیل بسیار زیاد است و در مقایسه با کشورهایی نظیر کوبا یا ونزوئلا این کشور از توان اقتصادی و سیاسی بسیار زیادی برخورداست که این می تواند برای جمهوری اسلامی ایران امری حائز اهمیت باشد.

این کارشناس با تاکید بر فعال کردن بخش خصوصی در توسعه روابط اقتصادی تصریح کرد: بررسی مزیت ها و ظرفیت های ارتباط اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین بر عهده بخش خصوصی و بازرگانی است که چه راه کارهایی را در این زمینه پیشنهاد می دهند.

وی اضافه کرد: کشور اروگوئه نیز یکی از کشورهای مهم آمریکای جنوبی است؛ روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشور بیشتر در حوزه کالاهای سنتی و همچنین گوشت است لذا توصیه بنده این است که کشورهای دیگری مانند کلمبیا و مکزیک نیز اگر به سفرهای آینده وزارت امور خارجه اضافه شود جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بیشتری برخوردار خواهد شد.

اعلمی فریمان با بیان این که بخش خصوصی باید ظرفیت های اقتصادی کشور ها را به خوبی بررسی کند خاطر نشان کرد: با توجه به این که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است بخش خصوصی بسیار می تواند در این زمینه به کمک اقتصاد کشور بیاید؛ جمهوری اسلامی ایران در حوزه هایی مانند کشاورزی، گردشگری و صادرات غیر نفتی بسیار می تواند در ارتباط با آمریکای جنوبی فعال باشد.

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین در زمان تحریم تا چه می تواند به کشور کمک کند گفت: ایالات متحده آمریکا تا حدی بر کشورهای آمریکای لاتین مانند اروگوئه نفوذ دارد؛ اما کشور برزیل نسبت به کشورهای دیگر در آن منطقه استقلال بیشتری دارد، تجربه نیز نشان داده که سیاست خارجی برزیل مستقل از سیاست آمریکا است و جمهوری اسلامی نیز باید از این فرصت به خوبی استفاده کند.

302

کد خبر: 920811

وب گردی

وب گردی