ورشکستگی تولید داخلی با افزایش نرخ ارز / باید از شعور مصرف کننده ایرانی حمایت کرد

یک تحلیگر مسائل اقتصادی گفت: کالای داخلی به مثابه یک ورزشکار است شما می توانید ورزشکار را در یک محیطی تربیت کنید که کاملا با رقبای ضعیف مسابقه دهد و برنده شود یا می توانید وزرشکار را به جایی بفرستید که در یک میدان جهانی شرکت کند و تلاش کند خود را به رقبای قدر خود نزدیک کند.

حمیدرضا نبی زاده تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: شعار هوشمندانه حمایت از کالای ایرانی، یکی از پربارترین و ارزشمندترین شعارهایی است که در این چند سال اخیر و با صراحت و شفافیت کامل عنوان شده است.

او تصریح کرد: نکته ظریفی در این موضوع نهفته است بعضا موضوع حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل به حوزه دیگر (ورود به حوزه رانت و رانت‌خواری، حوزه کاهش کیفیت، تولید و فروش کالاهای بنجول) کشیده می شود که متاسفانه تجربیات منفی آن را کم نداریم. یکی از بزرگترین ضعف و آفت‌های این بحث جهت گیری این سیاست‌ها است و نمونه بارز آن را در صنعت خودروسازی شاهد هستیم. به طوری که از اول انقلاب تا به امروز از حمایت صددرصدی برخوردار بوده است، به اندازه ای که در هیچ حوزه ای از صنایع کشور از کالاهای ایرانی مثل صنعت خودروسازی نشده است ولی نهایتا به کجا رسیدیم؟! یک تولید انحصاری، ایجاد یک فضای امن و در نهایتا تولید خودرهایی که واقعا کسی نمی تواند از آن دفاع کند. بنابراین کالای ایرانی یک لبه چاقو است اگر درست هدایت نشود چه بسا صنعت لنگ لنگان فعلی داخلی را هم به قهقرا خواهد کشید.

نبی‌زاده تاکید کرد: البته در نقطه مقابل آن، نکته‌ی مهمی هم وجود دارد که حمایت از تولید داخل به معنای جلوگیری از واردات نیست. بنده حامی وارد کنندگان نیستم ولی جلوگیری از واردات به وسیله ابزارهای مختلف (تعرفه‌ گمرکی، ممنوعیت واردات) در مرحله اول بزرگترین جفا در حق تولید کننده و کالای داخلی است و بزرگترین خیانت در بخش تولید داخل و جلوگیری از رشد تولید داخلی است.

جلوگیری از واردات بزرگترین اجحاف در حق تولیدکننده

این تحلیلگر مسایل اقتصادی افزود: در فضایی که رقابت نباشد کالای ایرانی به مثابه یک کودک عقب مانده رشد می کند و هر زمانی که وارد جامعه شود دقیقا شبیه همان کودک عقب مانده خواهد ماند. بنابراین ما فضای رقابت و رشد و پویایی را از آن می گیریم. شاید کسی به این موضوع توجه نکند و تصمیمات آنی و لحظه ای بگیرد ولی جلوگیری از واردات بزرگترین اجحاف در حق این بخش است .

او تاکید کرد: دوم اینکه نباید فکر کنیم که مصرف کنندگان ما انسان هایی کم هوش و کم عقل هستند، مصرف کننده داخلی ما بسیار باهوش است و کیفیت بالا را می پذیرد. در صورتی که یک کالایی از نظر کیفی برابر با کالای خارجی باشد، مسلما مصرف کننده داخلی به دلیل عرق وطن پرستی و ملی گرایی کالای ایرانی را انتخاب می کند. باید از شعور مصرف کننده داخلی حمایت کرد. می توان گفت در تمام دنیا حمایت از کالای داخلی، حمایت از سرزمین و دفاع از کیان کشور است. در صورتی که حمایت، حمایت‌های سطحی و حمایت‌های پیش و پا افتاده باشد؛ به طور یقین همین ابتدایی‌ترین تولید داخلی را نیز از دست خواهیم داد. از طرف دیگر اگر فقط از ابزارهای محدودیت وارداتی و تعرفه ای به عنوان حمایت از داخلی نام ببریم، تنها اجحاف در حق مصرف کننده خواهد بود و توهین به شعور مصرف کننده است.

افزایش نرخ ارز کمر تولیدکننده را می‌شکند

نبی زاده در خصوص نوسانات نرخ ارز گفت: هر گونه افزایش در نرخ ارز در حال حاضر بزرگترین ضربه را به تولید کننده داخلی می زند. ما همیشه در پایان خط هستیم اگر ارز ما به قیمت 7هزار تومان عرضه شود، کالای خارجی به همین نسبت افزایش پیدا می کند قیمت کالای داخلی نیز ارزنتر می‌شود. ولی هیچوقت این موضوع را نمی بینیم که 60 درصد ضریب وابستگی اغلب کالاهای تولیدی به واردات است، بعبارتی افزایش نرخ ارز یعنی افزایش 60درصدی در نهاده های تولیدی. نکته بعدی این است که اثر روانی و تورم انتزاعی در جامعه ایجاد می کند، بنابراین جو روانی که از افزایش نرخ ارز ایجاد می شود به افزایش قیمت تک تک کالاها و خدمات داخلی دامن می زند. متاسفانه به این موضوع توجه نمی کنیم. اعتقاد شخصی بنده این است که تنها افراد و یا مجموعه ای که در حال حاضر افزایش نرخ ارز را رقم می زنند، فقط و فقط سیاست گذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور هستند؛ اینکه می گویند دست های پشت پرده هست به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نباید نسنجیده و بدون مطالعه سیاست‌های غلط را تکرار کرد

او در پاسخ به این سوال که آیا همه تجهیزاتی که در صنعت نفت در داخل تولید می شود قابلیت استفاده در پروژه های کلیدی صنعت نفت را دارند گفت: چه فاجعه ای بالاتر از 19 هزار کشته بخاطر تلفات جاده‌ای و اینکه بیش از 70درصد تلفات جاده‌ای به ایمنی خودروها برمی گردد .همین مسیری که برای صنعت خودرو طی شده، اگر برای صنعت نفت طی شود مسلما خسارت جبران ناپذیری را به این صنعت وارد خواهد کرد. فرض کنید در یک پروژه نفتی چند 10 میلیارد دلاری تجهیزاتی استفاده شود که استانداردهای لازم را نداشته باشد که باعث خواهد شد هزینه های وحشتناکی بعد از آن بپردازیم، فقط وفقط بخاطر یک سیاست غلط. در حالی که می شود مسیری را طی کرد که هم تولید داخلی رشد کند و هم استانداردها. این امر مهم در یک فضای رقابتی و با حمایت مسئولان محقق می شود.

این تحلیگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: کالای داخلی به مثابه یک ورزشکار است شما می توانید وزرشکار را در یک محیطی تربیت کنید که کاملا با رقبای ضعیف مسابقه دهد و برنده شود یا می توانید وزرشکار را به جایی بفرستید که در یک میدان جهانی شرکت کند و تلاش کند خود را به رقبای قدر خود نزدیک کند. بنابراین تولید کالای داخلی به همین گونه است.

402

کد خبر: 920854

وب گردی

وب گردی