تل آویو از انتفاضه های گذشته عبرت نگرفته است

کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست معتقدند روش تعامل رهبران رژیم صهیونیستی با نوار غزه و برخورد خشونت آمیز با تظاهرات اخیر مردم این منطقه مناسب نبوده و باید از انتفاضه های گذشته درس عبرت بگیرند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، تمام کارشناسان و نویسندگان اسرائیلی معتقدند مقامات اسرائیلی در مواجهه با راهپیمایی بازگشت فلسطینیان که از اواخر ماه مارس گذشته آغاز شده و تا ماه می آینده ادامه می یابد هرگز خشونت خود را متوقف نکرده اند چرا که از روند انتفاضه های گذشته عبرت نگرفته اند که بی اثر بودن راه حل های نظامی در برابر فلسطینیان را به اثبات رساند.

رام کوهن نویسنده روزنامه عبری زبان اسرائیل هایوم گفت: منافع اسرائیل اقتضا می کند که به نیازهای نوار غزه توجه شود و از تبعات این بحران جلوگیری به عمل آید زیرا هزاران فلسطینی که در مرزهای غزه در تظاهرات های اخیر شرکت کرده اند از اوضاع سخت زندگی خود رنج می برند. غزه به پادگانی بزرگ و شلوغ تبدیل شده که مردم در آن به سختی زندگی می کنند. غزه منطقه ای فقیر و جدا شده از جهان است اما سیاست های اسرائیل موفق به سرکوب فلسطینیان نشده است. اسرائیل در مقابله با تونل ها، موشک ها، نیروهای کوماندو و عملیات های ترور خود موفق نبوده است چون اهالی غزه به خوبی برای ادامه زندگی تلاش می کنند. جنگ های سه گانه اسرائیل علیه غزه نیز نتوانست فلسطینیان را از تلاش برای پایان محاصره منصرف کند.

" امیر روتم "دیگر نویسنده صهیونیست نیز در پایگاه خبری عبری زبان «محادثه محلیه» دولت اسرائیل را به کاهش محدودیت های ایجاد شده علیه مردم غزه دعوت کرد تا آنان بتوانند به زندگی طبیعی خود بازگردند. با وجود آن که اسرائیلی ها می خواهند غزه مورد بی توجهی قرار گیرد اما فلسطینیان در تظاهرات اخیر خود موفق شدند توجهات بین المللی را به خود جلب نمایند. با وجود آنکه بسیاری از موسسات اسرائیلی پس از جنگ 2014 معتقد بودند باید به وضعیت جاری غزه و بهبود اوضاع آن کمک کرد اما دولت اسرائیل سیاست های خطرناک خود را ادامه داده و این منطقه را تحریم نمود.

رویتا عمیرات تحلیلگر روزنامه عبری زبان معاریو نیز در این مورد گفت: پس از گذشت 31 سال از اولین انتفاضه فلسطینیان هنوز اسرائیل به مقابله با فلسطینیان غزه مشغول است. تجربه تاریخی به ما نشان داده است که تظاهرات هایی که سرمنشا از نهضت های مردمی می گیرند، به سرعت به خشونت کشیده می شود. وجه مشترک انتفاضه اول با تظاهرات های فعلی آن است که رهبری هر دوی آنها به دست جوانان زیر 30 سال است که اسرائیل حقوق آنان را نقض کرده است. این تظاهرات ها نشان داد که نزاع فلسطینی - اسرائیلی هنوز ادامه دارد و غزه تحت محاصره چندین سال گذشته مانند بمبی مقابل اسرائیل منفجر خواهد شد. دولت اسرائیل با اعتراضات کنونی در نوار غزه عاقلانه رفتار نمی کند و نمی خواهد از تجربیات گذشته برای آینده استفاده نماید.

کد خبر: 920883

وب گردی

وب گردی