ایسکانیوز - راهبرد:  «این تنها آغاز راه است»: پنتاگون فاش کرد که چگونه بمب‌های هوشمند را بر سر اعضای داعش فرو ریخته و به این گروهک تندرو پیغام داده که موشک‌های بیشتری در راه است.

  • موجی از انواع موشک‌ها و بمب‌ها در طول اولین حمله هوایی آمریکا در این کشور بر سر شهر الرقه به عنوان پایتخت دو فاکتو مخالفان دولت سوریه ریخته شد.

  • گروهی از جت‌های جنگنده نیروی هوایی سلطنتی بحرین نیز به صورت هماهنگ مواضع داعش را مورد هدف قرار دادند.

  • طبق اخبار منتشر شده، 20 شبه نظامی عضو داعش در این حملات کشته شده‌اند و تصاویر منتشر شده توسط ارتش آمریکا نشان می‌دهد که به نقاط حساس تکفیری‌ها آسیب فراوانی وارد شده است.

  • عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن نیز در این حمله هوایی شرکت داشتند، با این وجود نقش دقیق آن‌ها در این جنگ همچنان نامشخص است.

  • این اولین پرواز و نبرد جت‌های جنگنده 139 میلیون دلاری F-22 مجهز به موشک‌های توماهوک است که از ناوهای جنگی به این عملیات اعزام شدند.

  • آمریکا همچنین به گروه تروریستی خراسان وابسته به القاعده حملات جداگانه ای را تدارک دید. به گفته مقامات آمریکایی این گروه در حال برنامه‌ریزی برای اجرای حملات قریب الوقوع به کشورهای غربی است.

  • رییس جمهور سوریه، بشار اسد پیش‌تر درمورد حملات به آمریکا هشدار داده بود.


به گفته فرماندهان نظامی ارتش آمریکا حملات هوایی شب گذشته آمریکا و دیگر کشورهای عربی به اهداف شبه نظامیان داعش تنها آغاز یک تلاش قابل باور، پایدار و مداوم از سوی ائتلاف بین‌المللی جهت کاهش و در نهایت از بین بردن اعضای داعش و دیگر گروه‌های تندرو اسلامی است.

حملات هوایی شب گذشته با استفاده از موشک‌های توماهاوک آمریکا، بمب افکن‌های B-1، جت‌های جنگنده F-16، F-18 و F-22 با پشتیبانی و ائتلاف کشورهای عربستان سعودی، بحرین، قطر، اردن و امارات متحده عربی جهت نابودی اعضای گروهک داعش صورت گرفت.

همچنین آمریکا به طور جداگانه مواضع شبه نظامیان دیگر اسلام گرایان در سوریه به نام گروه مرموز خراسان وابسته به القاعده  را مورد هدف قرار داد. به گفته مقامات آمریکایی این گروهک در صدد برنامه‌ریزی برای حملات قریب الوقوع به منافع کشورهای غربی است.

سخنگوی پنتاگون، دریادار جان کربی به خبرنگاران گفت: «می‌توانم به شما بگویم که حملات شب گذشته تنها شروع کار است». وی گفت که این حملات بسیار موفقیت آمیز بوده و ادامه خواهد داشت، با این وجود از ذکر جزئیات بیشتر در مورد برنامه‌های عملیاتی آتی خودداری نمود.

ژنرال ویلیام مایویل به عنوان دیگر سخنگوی نظامی آمریکا گفت که کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات متحده عربی در موج دوم و سوم حملات هوایی شب گذشته شرکت کردند. وی گفت ماموریت کشورهای عربی شامل گشت هوایی و حمله به اهداف تعیین شده بود.

پیش از این باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا گفته بود که مشارکت پنج کشور عربی در این جنگ این نکته را برای جهانیان مشخص می‌کند که آمریکا در این جنگ تنها نیست.

1411492802417_wps_18_isis_syria_isil_airstrike1411492801007_Image_galleryImage_isis_syria_isil_airstrike

به دقت مشاهده کنید: در ویدئوهای منتشر شده توسط پنتاگون، منطقه انبار وسایل نقلیه داعش در نزدیکی شهر ابوکامل سوریه توسط موشک‌های هدایت شونده توسط ماهواره نابود می‌شود.


1411493606692_Image_galleryImage_isis_syria_isil_airstrike

انهدام کامل منطقه: در این عکس بقایای ساختمان پارکینگ خودروها پس از از بین رفتن دود رویت می‌شود.


1

نواحی مرکزی: محور حملات هوایی در شهر الرقه به عنوان مرکز قدرت گروه داعش و همچنین سرتاسر نواحی مرکزی کشور سوریه است.


1411494636081_Image_galleryImage_image001_jpg 1411494637285_wps_43_image001_jpg1411494637288_wps_44_image001_jpg

 

بمب‌های خوشه‌ای: دوربین‌های پروازی نشان می‌دهد که شب گذشته بمب‌های خوشه‌ای هدایت شونده توسط ماهواره‌ها یک خودروی متعلق به داعش را در گذرگاهی در منطقه ابوکامل منهدم کرده است.


1411493757055_Image_galleryImage_isis_syria_isil_airstrike

حملات مشترک: هواپیماهای نیروی هوایی عربستان سعودی در میان دیگر هواپیماهای نظامی در این عملیات هوایی حضور داشتند. همچنین شعله‌های حاصل از انهدام یکی از تاسیسات گروه داعش در نزدیکی شهر ابوکامل دیده می‌شود.

1411493951000_wps_28_Image_of_before_and_after

مواضع آسیب دیده: این تصویر ارائه شده از سوی پنتاگون ( قبل و بعد از وقوع حملات) خسارات مزبور به یک مرکز مالی در شهر الرقه را نشان می‌دهد که توسط موشک‌های توماهاوک آمریکایی صورت پذیرفته است.

1411494001226_wps_30_Photo_shows_before_and_af

تخریب: این تصویر ارائه شده از سوی پنتاگون یک پادگان نظامی متعلق به داعش را در نزدیکی شهر الرقه نشان می دهد. تصویر سمت راست خرابه‌های پادگان را پس از اصابت موشک‌های جنگنده‌های رپتور F-22 در اولین حملات هوایی نشان می دهد .

1411493057905_wps_20_Syrians_check_a_damaged_h

خرابی: مردم سوریه در حال بررسی خانه‌ای آسیب دیده در روستای کفردرین واقع در غرب استان حلب هستند که بنا به گزارش‌های ارسال شده بر اثر شلیک هواپیماهای جنگی تخریب شده است.


1411493094903_wps_22_Syrians_check_a_damaged_h

خرابی: بقایای یک خانه در روستایی در نزدیکی شهر حلب پس از حمله مورد بررسی قرار می گیرد.


1411501209266_wps_2_Residents_inspect_damaged

ساکنان منطقه در حال بازرسی ساختمان‌های آسیب دیده هستند. این بناها به گفته فعالان سیاسی بر اثر حملات شب گذشته جنگنده‌های آمریکایی در روستای کفردرین در استان ادلب تخریب شده‌اند.

1411508443116_wps_4_US_President_Barack_Obama

ائتلاف: اوباما رئیس جمهور آمریکا با مقامات کشورهای عربی که به ائتلاف بر علیه داعش پیوستند، ملاقات کرد. از جمله نمایندگان کشورهای حاضر در این جلسه می‌توان به نمایندگان کشورهای اردن، عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین و عراق اشاره کرد. 

1411486284832_Image_galleryImage_press_briefing_US_Arab_Al

سخنرانی: ژنرال ویلیام میویل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات متحده عربی در موج دوم و سوم حمله به اهداف دولت اسلامی عراق و شام شرکت کردند.

1411477392261_Image_galleryImage_ARABIAN_GULF_SEPTEMBER_23

حمله: ارتش ایالات متحده آمریکا فیلمی را منتشر کرده است که در آن موشک‌های هدایت شونده توماهاوک از یک ناوشکن مستقر در دریای سرخ به نام آرلی بروک به سمت مواضع داعش شلیک می شود.

1411477274232_wps_2_ISLAMIC_STATE_Video_emerg

انفجار: ویدئو منتشر شده صبح امروز در صفحات فیسبوک مردم سوریه نشان از حملات هوایی به رهبری آمریکا در سوریه و بر علیه اهداف دولت اسلامی در داخل و اطراف شهر رقه دارد. 


1411477274240_wps_3_RED_SEA_SEPTEMBER_23_EDIT

آتش: این حملات مشترک که به عنوان « شوک بدون ترس» توصیف می‌شود در ساعات اولیه صبح 23 سپتامبر به وقت محلی آغاز شد.


1411477274255_wps_4_In_this_picture_downloade1411477274257_wps_5_ARABIAN_GULF_SEPTEMBER_23

فلش: موشک توماهاوک از ناو جنگی یو اس اس آرلی بروک به سمت مواضع تعیین شده داعش در سوریه شلیک می‌شود.


1411477373391_Image_galleryImage_ARABIAN_GULF_SEPTEMBER_23

نقشه عملیات: ملوانان بر روی برج فرماندهی USS دریای فیلیپین ایستاده‌اند و شلیک موشک‌های کروز توماهاوک را از یک ناو رزمی به سمت مواضع داعش در شمال سوریه نظاره می‌کنند.


1411495027163_wps_2_WASHINGTON_DC_SEPTEMBER_2

غرور: رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما در جلسه مطبوعاتی بعد از ظهر امروز گفت مشارکت پنج کشور عربی در حملات هوایی بر علیه شبه نظامیان تندرو داعش و القاعده در سوریه این نکته را برای جهانیان مشخص می‌کند که آمریکا در این جنگ تنها نیست. وی افزود که ایالات متحده با افتخار شانه به شانه کشورهای عربی در این جنگ ایستاده است.

اوباما در جلسه مطبوعاتی تنها چند ساعت پس از شروع حملات هوایی چنین گفت که مبارزه مشترک با داعش به زمان نیاز دارد، اما نتایج آن برای امنیت ایالات متحده، خاورمیانه و سایر نقاط جهان حیاتی است.

وی در مصاحبه خود گفت که نمی توان حدس زد که عملیات نظامی بر علیه شبه نظامیان دولت در کشورهای سوریه و عراق چه مدت به طول خواهد انجامید. وی پس از شروع حملات هوایی مشترک در نامه‌ای به کنگره گفت: «ممکن نیست که بتوان طول مدت اعزام نیرو و انجام عملیات را حدس زد».

وی با بکارگیری نام دیگر دولت اسلامی گفت: «در صورت لزوم ادامه این حملات را به منظور محافظت و تامین امنیت شهروندان آمریکایی و منافع کشور در مقایل تهدید داعش هرگونه اقدام اضافی را هدایت خواهم کرد».

وی افزود که ایالات متحده با افتخار شانه به شانه کشورهای عربی در این جنگ ایستاده است.

نظرات اوباما راجع به آغاز جنگ درست پس از مصاحبه ژنرال مارتین دمپسی مطرح شد. وی چنین گفته بود که حملات هوایی شبانه با موفقیت به گروه‌های تندرو نشان می دهد که حملات آن‌ها بی پاسخ نخواهد ماند و حتی پناهگاه‌هایی مانند شهر الرقه نیز دیگر پناهگاه امنی برای آن‌ها به شمار نمی‌رود.

درحالی حملات هوایی از پایگاه‌های زمینی خاورمیانه آغاز شد که هواپیماهای اف 18 از ناو هواپیمابر جورج دبلیو بوش مستقر در خلیج فارس به این عملیات اعزام شدند.

موشک‌های هدایت شونده تاماهاوک از یک ناوشکن مستقر در دریای سرخ به نام یو اس اس آرلی برک به سمت مواضع داعش شلیک شد.

اولین موج از حملات به مدت 90 دقیقه به طول انجامید و درهمین زمینه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی انفجارهایی را در سراسر شهر الرقه به عنوان پایتخت اصلی دولت اسلامی نشان می‌دهد.

از جمله اهدافی که طبق گزارش رسانه‌های اجتماعی مورد حمله قرار گرفته‌اند عبارتند از: خانه فرماندار الرقه، بیمارستان دولتی و باشگاه سوارکاری.

طبق اعلام یکی از منابع خبری دست کم 20 شبه نظامی تندرو در این حملات کشته شده‌اند، درحالی که دیگر منابع خبری تعداد کشته‌ها را ده‌ها تن تخمین زده اند.

همچنین دیگر مواضع گروه داعش در استان دیر الزور در شمال سوریه مورد هدف قرار گرفت. تروریست‌ها قسمت‌های وسیعی از خاک این شهر را به تصرف خود درآورده‌اند.

ژنرال مارتین دمپسی به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش ایلات متحده آمریکا، و فرمانده عملیات نظامی بر علیه داعش در مصاحبه با خبرنگاران آمریکایی گفت: «ما می‌خواستیم مطمئن شویم که اعضای داعش بدانند دیگر هیچ نقطه امنی برای آن‌ها وجود ندارد و قطعا به هدف خود رسیدیم». داعش نام دیگر دولت اسلامی عراق و شام است که معمولا توسط مقامات آمریکایی استفاده می‌شود.

طبق گفته مقامات آمریکایی پنج کشور عربی در حملات هوایی شب‌های گذشته مشارکت داشته‌اند و امکانات مورد نیاز برای پیشبرد عملیات را فراهم نموده‌اند. این پنج کشور عربی عبارتند از:عربستان سعودی، قطر، بحرین، اردن و امارات متحده عربی.

Raptors fly in Iron Falcon

عملیات: حملات هوایی هفته گذشته بخشی از یک تلاش بزرگ و هماهنگ شده برای از بین بردن مواضع داعش بود که از طریق زمین و هوا صورت گرفت. آمریکا همچنین مواضع گروه مرموز دیگری از شبه نظامیان تندرو را به طور جداگانه مورد حمله قرارداد که به گفته بسیاری از افراد خطر تهدید آن‌ها برای غرب بیشتر است؛ گروهی کمتر شناخته شده متشکل از «اعضای سابق القاعده » به عنوان گروه خراسان.

1411477274278_wps_7_In_this_picture_downloade

دستور پیش‌روی: جنگنده‌های سوپر هورنت FA/18 و FE/18 آماده هستند تا از ناو هواپیما‌بر جورج دبلیو بوش به عملیات اعزام شوند.


1411477274287_wps_8_In_this_picture_downloade

آماده پرواز: یک جنگنده هورنت FA/C18 آماده پرواز از ناو هواپیمابر جورج دبلیو بوش و اعزام به عملیات است.


1411477274298_wps_9_A_man_inspects_the_remain

فردی در حال بازرسی بقایای هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که به گفته اعضای داعش چند شب پیش با برخورد به یک برج مخابراتی در الرقه سقوط کرده است.


1411487520084_wps_16_epa04413522_A_handout_pho


در تصویر ملاقات بشار اسد، ریس جمهور سوریه با فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق و فرستاده ویژه نخست وزیر این کشور، حیدرالعبادی مشاهده می‌شود.


1411487524067_wps_19_epa04413521_A_handout_pho

رایزنی: رییس جمهور سوریه بشار اسد در حال گفتگو با فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق است.


 

US-MILITARY-DEFENSE-FORUM

 

ژنرال دمپسی چنین گفت که نقش پنج کشور عربی در حملات هوایی برای آمریکا بسیار مهم است و نشان می‌دهد که جنگ بر علیه دولت اسلامی تنها مختص آمریکا نیست.

وی در مصاحبه خود چنین گفت که راجع به اهمیت نقش کشورهای عربی در پیشبرد اهداف این جنگ بسیار خوشبینم، اما این یک ائتلاف بی‌سابقه با کشورهای عربی است و این همکاری، فضا را برای ایجاد یک کمپین بین‌المللی گسترده‌تر در برابر افراط گرایان مهیا کرده است.

دمپسی گفت که پنج کشور عربی پس از توافق برای حضور در حملات هوایی به سرعت روز یکشنبه گرد هم آمدند، اما هنوز به طور دقیق نقش کشورها در حملات هوایی شب گذشته مشخص نشده است.

او به خبرنگاران گفت قبل از آن‌که رییس جمهور باراک اوباما به این کمپین پایان دهد به مشارکت کشورهای عربی بیشتری در منطقه نیاز است.

آمریکا همچنین حملات جداگانه ای را بر علیه گروهی افراط گرا وابسته به القاعده در شهر حلب و ادلب ترتیب داد که طبق اطلاعات بدست آمده این گروه در صدد طراحی حملات قریب الوقوع بر علیه منافع کشورهای غربی است.

طبق گفته مقامات آمریکایی 30 عضو این گروهک تندرو به همراه 8 غیر نظامی که در میان آن‌ها اجساد کودکان نیز به چشم می‌خورد در شهر شهر حلب و ادلب کشته شدند.

خراسان نام گروهی تندرو متفاوت از داعش است و با وجود آن‌که ریشه و اصل این گروه ناشناخته است، اما طبق گفته‌ها، افراد آن را «اعضای قدیمی گروه القاعده » تشکیل می‌دهند.

Fadhi

 

محسن الفضلی، رهبر گروه تروریستی موسوم به «خراسان»


ژنرال ویلیام مایویل، مسئول هماهنگی عملیات در پنتاگون چنین گفت که موشک‌های کروز توماهاوک که از ناوهای جنگی به این مناطق شلیک شدند تمام امکانات و اردوگاه‌های آموزشی این گروه‌ها و زمینه‌های فعالیت آن‌ها را در اطراف شهر حلب مورد حمله قرار دادند.


وی گفت: «گزارشات اطلاعاتی حاکی از آن است که گروه خراسان در مراحل نهایی برنامه‌ریزی برای اجرای حملات بر علیه منافع کشورهای غربی و به طور بالقوه کشور آمریکا قرار داشتند».

طبق اطلاعات بدست آمده مشخص شده است که نیت این گروه جنگ با رییس جمهور سوریه بشار اسد نیست و از طرف دیگر آن‌ها به مانند داعش به دنبال تصرف خاک سوریه نیز نیستند.

در عوض گروهک خراسان هزاران نفر از جوانان مسلمان غربی را مورد هدف قرار داده است که در ماه‌های اخیر برای جنگ به سوریه آمده اند و بسیاری از آن‌ها همچنان گذرنامه‌های قبلی خود را حفظ کرده‌اند و بدون آگاهی دولت‌های خود اقدام به سفر نموده‌اند.

هدف این گروه جذب و آموزش این جوانان برای انجام عملیات نه در منطقه خاورمیانه بلکه با بازگشت به کشورهای خود است که در آن صورت مرتکب اعمال فاجعه بار تروریستی در کشورهای خود می‌شوند. طبق اطلاعات بدست آمده از آن‌جا که این حملات به خاک آمریکا قریب الوقوع بود، این کشور در حملات هوایی شب گذشته مواضع این گروه را مورد حمله قرار داد.

جیمز کلپر، مدیر بخش اطلاعات ملی آمریکا گفت: «به نظر می‌رسد خطر تهدید خراسان نسبت به داعش برای آمریکا بیشتر است».

1411477274304_wps_10_People_inspect_a_shop_dam

تخریب: مردم در حال بررسی مغازه‌ای هستند که بر اثر سقوط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی آسیب دیده است. طبق گفته داعش این هواپیما پس از برخورد با برج مخابراتی در شهر الرقه در ساعات اولیه صبح امروز سقوط کرد.

1411477274313_wps_11_Resident_gather_in_the_ba

بقایا: یک اتومبیل ون پر از بقایای هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در شهر الرقه دیده می‌شود.


1411477274319_wps_12_A_man_holds_the_remains_o

بقایای هواپیمای بدون سرنشین با سیم و تابلوهای دارای برچسب ایمنی به زبان انگلیسیدر دست تروریست‌های داعش دیده می‌شود.


1411477274325_wps_13_Fighters_from_the_Islamic1411477274327_wps_14_Fighters_from_the_Islamic

تجزیه و تحلیل: اعضای داعش (سمت راست) در حال جمع آوری بخش‌هایی از هواپیمای بدون سرنشین و قرار دادن آن‌ها در خودرو هستند که به گفته آن‌ها شب گذشته در الرقه سقوط کرد.


Pentagon Press Secretary Rear Admiral John Kirby Holds Press Briefing

دبیر مطبوعاتی پنتاگون دریادار جان کربی چنین گفت که تصمیم به شروع حمله روز دوشنبه و تنها چند ساعت قبل از آن‌که  نیروی هوایی و نیروی دریایی این کشور ماموریت و اهداف تعیین شده را دریافت نمایند، گرفته شد.

کربی چنین اظهار نمود که این حملات به فرماندهی ژنرال لوید آستین، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و جنوب آسیا و تحت مجوز فرماندهی کل این کشور به وی صورت پذیرفت.

حملات ابتدایی حدود ساعت 8.30 دقیقه ، 1.30 به وقت بریتانیا و 4.30 به وقت سوریه آغاز شد، با این وجود بنا به گفته مقامات آمریکایی انتظار می‌رفت این عملیات ساعت‌ها به طول انجامید.

امروز صبح نخست وزیر انگلیس دیوید کامرون با انتشار بیانیه‌ای گفت که او از حملات آمریکا و کشورهای عربی به مواضع داعش حمایت می‌کند و در حال حاضر در حال بررسی سهم انگلیس و حضور این کشور در این جنگ است.

کربی از کشورهای شرکت کننده در این عملیات نام نبرد، با این حال این کشورها شامل پنج کشور حوزه خلیج فارس به همراه اردن می شوند.

اکثریت مردم این کشورها به مانند اعضای داعش سنی مذهب هستند. بریتانیا و فرانسه در این حملات مشارکتی نداشتند.

1411477274371_wps_19_The_U_S_and_partner_natio

موضع رسمی: ژنرال کربی گفت ارتش به همراه کشورهای مشارکت کننده با ترکیبی از جت‌های جنگنده، بمب افکن‌ها و موشک‌های کروز توماهاوک که از ناوهای جنگی مستقر در منطقه شلیک شد، به مواضع داعش حمله کردند.

1411477274395_wps_21_A_fighter_from_the_Islami

سقوط: یکی از اعصای گروهک داعش قطعه‌ای از هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در دست گرقته است که طبق ادعای این گروه صبح امروز پس از برخورد با یک برج مخابراتی در شهر الرقه سقوط کرده است.

1411477274403_wps_22_Fighters_from_the_Islamic

اعضای داعش در حال سجده شکر در نقطه‌ای هستند که به گفته این گروهک جهادی هواپیمای بدون سرنشین در آن‌جا با برج مخابراتی برخورد کرده است.


1411477274409_wps_23_FILE_This_undated_image_p

هدف: آمریکا با همراهی و کمک کشورهای بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تصمیم گرفت تا اواخر روز دوشنبه و سه شنبه به مواضع داعش در شهر الرقه سوریه حمله کند.

1411477274419_wps_24_John_Cantlie_Lend_Me_Your

تبلیغات: خبر حملات هوایی در حالی به گوش می‌رسید که داعش نیز یک فیلم ویدئویی منتشر کرد که در آن یک گروگان انگلیسی به نام جان کانتلی تدارک آمریکا برای حمله به داعش را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

1411477274428_wps_25_John_Cantlie_Lend_Me_Your

انتشار سیگنال‌های فشرده: جان کانتلی در این فیلم پنج دقیقه‌ای به باراک اوباما هشدار می دهد تا از رویه رئیس جمهور پیشین این کشور، جورج دبلیو بوش در شروع جنگ‌هایی که برنده‌ای نخواهد داشت، به شدت اجتناب ورزد.

اخبار حملات هوایی به داعش درحالی انجام  می‌شود که دفتر مطبوعاتی و سازمان یافته گروهک داعش ویدئویی تبلیغاتی را منتشر نمود که در آن یک گروگان بریتانیایی به نام جان کانتلی در حال اعتراف است.


این خبرنگار بریتانیایی در حالی که لباس نارنجی رنگ به سبک زندانیان گوانتانامو به تن دارد تدارک آمریکا برای حمله به داعش را زیر سوال می‌برد و این جنگ را با جنگ ویتنام مقایسه می کند که در آن هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.


جان کانتلی در این فیلم پنج دقیقه‌ای به باراک اوباما هشدار می دهد تا از رویه رئیس جمهور پیشین این کشور، جورج دبلیو بوش در شروع جنگ هایی که برنده‌ای نخواهد داشت، به شدت اجتناب ورزد.


کانتلی در این ویدئو چنین می‌گوید: «پیش از این باراک اوباما، جنگ با عراق در زمان بوش را «بی معنی» خواند و وقتی بر سر قدرت آمد خودش نیز همان کار را تکرار می کند و نتوانست جنگ را در این کشور به پایان رساند. در حال حاضر او به طور جدایی ناپذیر مجذوب همان گذشته شده است».


طبق گفته مقامات نظامی، آمریکا مراکز فرماندهی شبه نظامیان را هدف قرار می دهد و تمامی مراکز، تجهیزات تامین منابع، اردوگاه‌های آموزشی و دیگر سایت‌های تدارکاتی مهم این گروه‌ها را تحت کنترل خود در خواهد آورد.


یکی از رسانه‌های جمعی ضد شبه نظامیان به نام "رقه" که در سکوت خبری مورد قتل عام قرار گرفته چنین اظهار نمود که ساختمان‌های تحت اشغال دولت اسلامی که به عنوان مقر فرماندهی این گروه استفاده می‌شد و هم چنین تیپ 93 به عنوان پایگاه ارتش سوریه که به تازگی به تصرف شبه نظامیان درآمده بود در این حملات هوایی مورد هدف قرار گرفتند.


به گفته این رسانه خبری سایر موشکها شهر الطبقه در استان الرقه را هدف قرار دادند. ادعای آن‌ها به تنهایی و بدون مدرک مورد تایید قرار نمی‌گیرد.


به گزارش ای بی سی نیوز، لوییز مارتینز خلبان جنگنده پنهانکار F-22 ،این جنگنده برای اولین بار در حملات شب گذشته به الرقه رونمایی شده است.


دولت بشار اسد اعلام کرده که از این حملات اطلاع داشته اما از این کشور برای صدور حمله درخواست مجوز نشده است.


سخنگوی وزارت خارجه سوریه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس چنین گفت که آمریکا به نماینده سوریه در سازمان ملل اطلاع داده بود که حملات بر علیه گروه تندرو داعش از شهر الرقه آغاز خواهد شد.


«داعش» نامی بر گرفته از دولت اسلامی عراق و شام است که توسط بسیاری از رسانه‌های عرب زبان به کار برده می‌شود.


افسر سابق نیروی دلتا، جیمز ریسه در مصاحبه با سی ان ان گفت: «این عملیات به مانند مشتی محکم بر بینی فرد قلدری در زمین بازی است که قبلا راجع به او صحبت کرده‌ایم. داعش همان فرد قلدر است ما فقط بینی آن را با مشت زده‌ایم».


 


ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته در صحبت با سناتورها و با استفاده از یک کلمه اختصاری برای گروه دولت اسلامی گفت: « ما آماده حمله به اهداف داعش در سوریه و تضعیف قابلیت‌های این گروه هستیم. کمپین تشکیل شده برای مبارزه با داعش برای شوک وارد کردن و ترساندن این گروه صورت نگرفته است، زیرا داعش سازمان یافته تر از آن است که این‌گونه با آن مقابله کرد و این کمپین به طور مستمر و پایدار به کار خود ادامه خواهد داد».


وزیر دفاع آمریکا، چاک هگل گفت که این طرح شامل اقدامات هدفمند بر علیه پناهگاه‌های امن داعش و مقر فرماندهی آن‌ها در سوریه و همچنین کنترل تدارکات و زیرساخت‌های آن‌ها است. وی گفت که به همراه دمپسی این طرح را تایید کرده است.


آمریکا پروازهای هواپیماهای نظامی خود را بر فراز سوریه بیشتر کرده تا از این طریق اطلاعات بیشتری در رابطه با اهداف بالقوه و تحرکات شبه‌نظامیان بدست آورد. 


1411477274437_wps_26_February_16_2010_U_S_Air_


رونمایی از رپتور: بنابر گزارش‌ها، جت جنگنده F-22،  139 میلیون دلاری ارتش آمریکا برای اولین بار در حملات هوایی شب گذشته الرقه مورد استفاده قرار گرفت. دو فروند از این جت‌ها در آسمان گوام به تصویر کشیده شده است.


1411477274445_wps_27_Atlantic_Ocean_October_10


تصویر ناو هواپیمابر جورج دبلیو بوش:. این ناو در حال حاضر در خلیج فارس مستقر است و برخی از جنگنده‌های آمریکایی که به مواضع داعش حمله کرده‌اند از این ناو بلند شده اند.


1411477274454_wps_28_800px_USS_Cape_St__George


توماهاوک: مقامات نظامی آمریکایی نشان دادند که موشک‌های توماهوک (فایل تصویری موشک‌های دریا به زمین در اینجا مشاهده می‌شود) از ناوهای جنگی مستقر در خلیج فارس و دریای سرخ به سمت مواضع گروه‌های تندرو شلیک شده‌اند.


030323-N-5642T-002


روسیه حملات هوایی آمریکا بر علیه داعش را به شدت مورد انتقاد قرار داده اعتقاد دارد که بشار اسد باید در جریان تمامی برنامه‌ها قرار می‌گرفت، نه این‌که تنها به طور ساده متوجه شروع حملات شود.

روسیه از حملات هوایی بر علیه داعش به رهبری آمریکا انتقاد کرده و گفته است که آن‌ها باید از قبل با سوریه توافق می‌کردند تا این عمل به بیشتر شدن تنش‌ها در منطقه دامن نزند.

ایالات متحده آمریکا به مدت طولانی خواهان عزل بشار اسد رئیس جمهور سوریه بوده و چند کشور عربی نیز آمریکا را در این حملات هوایی بر علیه پایگاه‌های دولت اسلامی در سوریه همراهی کردند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود چنین گفت: «هرگونه اقدام نظامی تنها باید مطابق قوانین بین‌المللی صورت پذیرد».

«این مجوز به معنی اطلاع رسانی رسمی و یک طرفه از شروع حملات هوایی نیست، بلکه برای این اقدام رضایت صریح و روشن دولت سوریه و یا تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل شرط اصلی است».

واشنگتن که پیش از توافق با بغداد اقدام به حملات هوایی بر علیه داعش کرده بود، گفته است که برنامه‌های خود را با دمشق هماهنگ نخواهد کرد، زیرا این کشور متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه شورشیان مخالف حکومت اسد در اوایل سال 2001 است.!

این وزارت همچنین گفت: «تلاش برای رسیدن به اهداف ژئوپلتیکی و نقض حاکمیت کشورها تنها تنش‌های موجود در منطقه را تشدید می‌کند و باعث بی‌ثباتی اوضاع می‌شود».

2

حضور مقتدرانه: مقامات نظامی غربی-عربی چنین تخمین می‌زنند که دو سوم از 31000 عضو گروه تندرو داعش در سوریه به سر می‌برند. آمریکا پرواز جنگنده‌های خود را بر فراز آسمان سوریه بیشتر کرده و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از اهداف بالقوه و جنبش‌های اعضای این گروه است.

IRAQ-UNREST

مجازات: در عین حال گروه داعش ( سربازان آن در شهر الرقه به تصویر کشیده شده اند) آمریکا را به قصاص عمل خود تهدید کرد. سخنگوی این گروهک، ابومحمد العدنانی در بیانیه‌ای 42 دقیقه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد اعلام کرد که مبارزان داعش آماده نبرد با آمریکا و نیروهای ائتلاف در کشور آن‌ها و خارج از مرزها هستند.

1411477274483_wps_31_WASHINGTON_DC_SEPTEMBER_1

تعهد به نابودی داعش: اوباما در سخنرانی 10 سپتامبر خود به مردم این کشور قول داد شبه نظامیان داعش را هر کجا که باشند از بین ببرد. هفته پیش نیز رهبران نظامی و دفاعی دولت وی در کنگره اعلام کردند که حملات هوایی در سوریه باعث کند شدن شتاب حرکت این گروه شده و این فرصت را در اختیار آمریکا و همپیمانان این کشور قرار می‌دهد که شورشیان میانه رو سوری را تجهیز کرده و آموزش دهند.

پخش زنده حملات هوایی سوریه از طریق توییتر: طبق شواهد موجود، آمریکا با استفاده از جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین جنگ را آغاز کرده است.

یک فرد سوری اولین نفری است که حمله آمریکا و کشورهای هم پیمان این کشور به مواضع داعش در سوریه را مخابره کرده است.

طبق گزارش وکس، شخصی به نام عبدالقادر حریری به عنوان کاربر توییتر و ساکن شهر الرقه 30 دقیقه قبل از آن‌که آمریکایی‌ها خبر حملات هوایی را منتشر کنند، این خبر را در توییتر به اشتراک گذاشت.

1411477274500_wps_32_image001_png

حریری در این فیلم نه تنها جنگنده‌های آمریکایی را به تصویر کشیده، بلکه در پست‌های خود فیلم هواپیماهای بدون سرنشین را نیز به اشتراک گذاشته است. آمریکا به طور رسمی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را اعلام نکرده است.

خبرگزاری‌های فعال سوریه تنها لحظاتی پس از شروع حملات هوایی یک ویدئو کوتاه اما تکان دهنده منتشر کردند که تلاش هواپیماها برای بمباران شهر الرقه را نشان می‌داد.

1411477274510_wps_33_image002_png

 

1411477274520_wps_34_image003_png

به گفته مقامات نظامی، حدود دو سوم از 31.000  شبه‌نظامی عضو داعش در کشور سوریه به سر می‌برند.




تعهد به متوقف کردن داعش: اوباما در سخنرانی 10 سپتامبر خود به مردم این کشور قول داد شبه نظامیان داعش را هر کجا که باشند از بین ببرد. هفته پیش نیز رهبران نظامی و دفاعی دولت وی در کنگره گفتند که حملات هوایی در سوریه باعث کند شدن شتاب حرکت این گروه می‌شود و این فرصت را در اختیار آمریکا و همپیمانان این کشور قرار می‌دهد که شورشیان به اصطلاح میانه رو سوری را تجهیز کرده و آموزش دهند.


اوباما در سخنرانی خود گفت: «من به طور واضح گفته‌ام که تروریست‌هایی که کشور ما را تهدید می‌کنند، آن‌ها را در هر نقطه از جهان که هستند از بین خواهیم برد. این به این معنی است که من تردیدی ندارم که بر علیه داعش در سوریه و عراق اقدام خواهیم کرد. این موضوع یک اصل اساسی در ریاست جمهوری من است. اگر آمریکا را تهدید کنید، هیچ نقطه امنی در دنیا پیدا نخواهید کرد».


ارتش آمریکا از ماه آگوست تا به حال حملات هوایی هدفمندی را در عراق طرح ریزی کرده است . این حملات به طور ویژه جهت محافظت از منافع و پرسنل این کشور، کمک به پناه‌جویان عراقی و حفظ امنیت زیرساخت‌های حیاتی صورت پذیرفته است. آمریکا هفته پیش اهداف شبه‌نظامیان داعش در عراق از قبیل جنگنده‌ها، پایگاه، تجهیزات و سلاح‌های این گروهک تندرو را مورد هدف قرار داد.


تا امروز جنگنده‌ها، بمب افکن‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا نزدیک به 190 هدف در عراق مربوط به داعش را مورد حمله قرار داده‌اند.


با هشدار مقامات نظامی و دفاعی کاخ سفید ، کنگره اواخر هفته گذشته قانونی را تصویب نمود که طبق آن مجوز تجهیز و آموزش شورشیان به اصطلاح میانه‌رو صادر شد. اوباما این قانون را روز جمعه امضا نمود که به موجب آن 500 میلیون دلار برای آموزش 5000 شورشی در طول سال آینده فراهم خواهد شد.


رهبران ایالات متحده همچنین تلاش می‌نمایند که تمامی کشورهای جهان را برای تشکیل یک ائتلاف گسترده بین‌المللی به همراهی کشورهای عربی متقاعد نمایند تا از طریق تجهیز نیروهای امنیتی عراق و شورشیان سوری بر علیه اعضای داعش اقدام نمایند.


در عین حال، این گروه شبه نظامی آمریکا را به مجازات تهدید کرده است. سخنگوی این گروهک، ابومحمد العدنانی در بیانیه‌ای 42 دقیقه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد اعلام کرد که مبارزان داعش آماده نبرد با آمریکا و نیروهای ائتلافی در کشور آن‌ها و خارج از مرزها هستند.


1411477485006_wps_44_SANLIURFA_TURKEY_SEPTEMBE


فرار: مردم جنگ زده سوریه وسایل خود را جمع کرده اند و از روز یکشنبه راهی نزدیکی مرز  در شهر سوروس واقع در جنوب شرقی استان سانلیور ترکیه شده‌اند. چنان‌که معاون نخست وزیر ترکیه چنین گفته است که حدود 60.000 سوری از ترس شبه‌نظامیان داعش به روستاهای نزدیک مرز این کشور پناه آورده‌اند. 


1411477274535_wps_36_SANLIURFA_TURKEY_SEPTEMBE


ناامیدی: هزاران نفر از مردان، زنان و کودکان کرد چنان‌که در تصاویر روز شنبه مشاهده می‌شود در حال حمل وسایل خود هستند و به طور نامنظم راهی شهر سانلیوفرا می‌شوند. داعش کنترل سرزمین‌های کردنشین را در شمال این کشور بدست گرفته است و حملات خود را به شهر کوبانی، شهری کوچک در یک موقعیت استراتژیک در امتداد مرز شمالی عراق-سوریه را تشدید کرده است. 


1411477274545_wps_37_Abdel_Bary_2_jpg_The_fath


تسریع: گردن زدن جیمز فولی و دو نفر از اتباع غربی دیگر خشم افکار عمومی نسبت به افزایش قدرت داعش در سوریه و کشورهای دیگر را سرعت بخشید.


1411477274553_wps_38_Mandatory_Credit_Photo_by1411477274554_wps_39_Enterprise_News_and_Pictu


درخواست جنگ: بریده شدن سر استیون استولف (سمت چپ) و دیوید هاینز ( سمت راست) خشم غربی‌ها را بشدت برانگیخت.


آیا کشورهای خاورمیانه به جنگ بر علیه داعش ملحق می‌شوند یا از آن سر باز خواهند زد؟ به گفته مقامات آمریکایی نقش و حضور کشورهای عربی در این جنگ بسیار مهم است.

دو نفر از مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود چنین گفتند که آمریکا با توجه به آن‌که قبلا 190 حمله علیه مواضع داعش در عراق ترتیب داده بود، اوباما احساس کرد که مشارکت کشورهای عربی و کمک آن‌ها در وسعت بخشیدن به این کمپین بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

به نقل از مقامات رسمی کشور آمریکا در روز 14 سپتامبر، تعدادی از کشورهای عربی آمادگی خود را برای همراهی آمریکا بر علیه مواضع دولت اسلامی اعلام کرده‌اند.

اما آمریکا از ذکر جزئیات بیشتر در مورد کشورهایی که برای نبرد با داعش در سوریه و همچنین تجهیز و آموزش شورشیان به اصطلاح میانه‌رو سوری اعلام آمادگی کرده‌اند، خودداری نموده است. این کشورها واشنگتن را از حضور خود مطمئن ساخته‌اند.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در یک مصاحبه تلویزیونی در اواخر هفته گذشته چنین گفت که سایر کشورها برای مشارکت در حملات هوایی بر علیه داعش ابراز تمایل کرده‌اند.


1411477274565_wps_40_Saudi_Foreign_Minister_Pr


متحدان حیاتی: همه کشورهای همپیمان آمریکا در حملات هوایی علیه سوریه در خاورمیانه واقع شده‌اند. این کشورها عبارتند از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و بحرین. در اینجا وزیر خارجه عربستان، شاهزاده سعود الفیصل، نفر دوم از سمت راست به همراه وزیر خارجه آمریکا جان کری، نفر سمت چپ و نمایندگان آن‌ها در پایان نشست خود در نیویورک مشاهده می‌شوند.

کری در مصاحبه با ای بی سی گفت: «پیش‌بینی من این است که اگر رئیس جمهور تصمیم به حمله بگیرد، ما این کار را به تنهایی انجام نخواهیم داد».


1411477274575_wps_41_A_Panavia_Tornado_IDS_of_


چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارای نیروی هوایی قدرتمندی هستند. به عنوان مثال عربستان سعودی پیش از این موافقت خود را در آموزش و تجهیز مخالفان به اصطلاح میانه‌رو سوری اعلام کرده است.


اما بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از ترس اقدامات تلافی‌جویانه افراط گرایان و یا اعلام وفاداری خود به دولت سوریه، تمایلی به پیوستن به این ائتلاف ندارند.


کاخ سفید هفته گذشته از اعلان زمان شروع جنگ و یا شرایط پیش رو خودداری نمود.


اوباما روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد تا از این طریق نگاه جهانیان را به خطر داعش برای کل جهان معطوف سازد.


نیروی هوایی قدرتمند: در این تصویر، جنگنده IDA-Tornado نیروی هوایی سلطنتی عربستان را مشاهده می‌کنید که بخشی از ناوگان هوایی این کشور به شمار می رود.


*عباس قیداری - کارشناس امنیت بین الملل




 
کد خبر: 92090

وب گردی

وب گردی