نمی‌توانیم ادعای حمله شیمیایی در سوریه را به طور مستقل تأیید کنیم

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اذعان کرد این نهاد نمی‌تواند گزارش‌های ادعایی درباره انجام حمله شیمیایی در دومای سوریه را تأیید کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از راشا تودی، در حالی که غرب و به خصوص آمریکا به سرعت دولت سوریه را مسئول حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما دانسته است، سازمان ملل متحد اذعان کرد نمی‌تواند «به طور مستقل این ادعا را تایید کند.»

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال حاضر در موضعی نیستیم که ادعاها درباره وقوع حمله شیمیایی در دوما را تایید کنیم. اما واضح است که هرگونه ادعا درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی بسیار ناراحت ‌کننده است.»

روز شنبه، چند گروه مرتبط با معارضان سوری، دولت دمشق را به انجام حمله‌ای شیمیایی در شهر دوما واقع در غوطه شرقی سوریه متهم کردند. غرب نیز به سرعت نسبت به این گزارش واکنش نشان داد و انگشت اتهام خود را به سوی مسکو و دمشق نشانه گرفت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به طور شتابزده در پیامی توییتری این رخداد ادعایی را «فاجعه انسانی کاملا بی‌دلیل» خواند و گفت عاملان آن «بهای سنگینی» خواهند پرداخت.

نیکی هیلی، فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد، این حمله شیمیایی ادعایی را حقیقتی اثبات‌شده می‌داند و ادعا می‌کند روسیه و دولت سوریه مسئول آن بوده اند. فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد ادعا کرد در صورتی که سازمان ملل دنباله رو آمریکا نباشد و در سوریه دخالت نکند، واشنگتن این اقدام را به تنهایی انجام خواهد داد.

روز دوشنبه، رئیس جمهور آمریکا تعهد کرد درباره پاسخ‌های احتمالی علیه سوریه در 24 تا 48 ساعت آینده تصمیم‌گیری می کند و ادعا کرد: «همه گزینه‌ها روی میز است.» ترامپ در نشستی با فرماندهان نظامی آمریکا ادعا کرد: «ما انتخاب‌های نظامی گسترده‌ای داریم و به زودی شما را از آن آگاه خواهیم کرد.»

این در حالی است که سوریه و روسیه به شدت این ادعاها را رد کرده و گزارش‌های مربوط به آن را اخباری جعلی خوانده اند. ادعاهایی که تنها به منظور کمک به تروریست‌ها و توجیه حملات احتمالی علیه نیروهای دولتی سوریه منتشر می‌شوند. مسکو خاطر نشان کرده است در ماه‌های گذشته بارها درباره احتمال انتشار اخبار اشتباه مبنی بر انجام حملات شیمیایی در سوریه هشدار داده بود.

روز دوشنبه، سوریه پیشنهاد تشکیل یک مکانیزم مستقل تحقیقاتی درباره این حمله ادعایی را مطرح کرد و تعهد کرد همراه با ارتش سوریه دسترسی سریع کارشناسان به این منطقه را محقق کند.

کد خبر: 920956

وب گردی

وب گردی