ضرب شصت روسیه به آمریکا: وتوی قطعنامه ضد سوری در شورای امنیت

روسیه قطعنامه آمریکا علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره این کشور را وتو کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل پیش از این اعلام کرده بود در صورتی که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره حمله شیمیایی ادعایی در دومای سوریه در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، مسکو آن را وتو خواهد کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از رای‌گیری در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع سوریه و حمله شیمیایی در این کشور مدعی شد: «ما باید به این حملات وحشیانه به غیرنظامیان در سوریه پایان دهیم.»

نماینده آمریکا گفت هفته‌هاست که برای ایجاد ساز و کاری برای تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه تلاش می‌کند و پیش نویس امشب بر اساس پیشنهادات کشور‌های مختلف تنظیم شده است.

او افزود: «تاریخ این لحظه را ثبت خواهد کرد؛ لحظه‌ای که شورای امنیت به وظیفه اش عمل کرد و یا در محافظت از مردم سوریه کاملا شکست خورد.»

نماینده روسیه در سازمان ملل پس از اظهارات نماینده آمریکا درباره سوریه گفت: «هیئت آمریکایی در تلاش برای گمراه کردن جامعه بین الملل است. قطعنامه پیشنهادی آمریکا همه اشکالات ساز و کار تحقیقاتی گذشته را دارد. آمریکا می‌خواهد ساز و کار پیشین را که عروسک خیمه شب بازی مخالفان دمشق بود، احیا کند.»

نماینده روسیه افزود: «سوال من این است که اصلا چرا می‌خواهید تحقیق کنید؟ شما که از قبل نتیجه را مشخص کرده‌اید. شما نمی‌خواهید حقیقت را بدانید، بلکه مدت‌هاست که دنبال بهانه‌ای برای حمله بوده‌اید.»

نماینده روسیه گفت: «سال گذشته هم دقیقا همین مسیر طی شد و شما با همین بهانه به سوریه حمله موشکی کردید. این بار هم کلاه سفید‌ها بهانه لازم را در اختیار شما قرار دادند.»

وی گفت: «قطعنامه پیشنهادی آمریکا همه اشکالات ساز و کار تحقیقاتی گذشته را دارد.»

روسیه همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بود پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا و متحدانش علیه سوریه را وتو کرد.

در این رای‌گیری، روسیه و بولیوی به قطعنامه آمریکا رای منفی دادند. چین رای ممتنع داد و ساحل عاج و قزاقستان رای مثبت دادند.

پیش نویس ارائه شده از سوی روسیه نیز در شورای امنیت رای نیاورد.

کد خبر: 920978

وب گردی

وب گردی