تشکل های دانشجویی از دولت مطالبه کنند / پروژه های بزرگ به شرکت های خارجی واگذار نشود

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: تشکل های دانشجویی باید از دولت مطالبه کنند که پروژه های بزرگی که در داخل کشور امکان انجام آنها وجود دارد به شرکت های خارجی واگذار نشود و از تخصص نیروهای داخلی استفاده شود.

دکتر سید محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه و دانشگاهیان در تحقق شعار سال در حمایت از کالای ایرانی گفت: دانشجویان در فرهنگ سازی نقش مفید و موثری در حمایت از کالای ایرانی می توانند داشته باشند و مصرف کالای ایرانی را بعنوان یک ارزش در جامعه معرفی کنند.

وی افزود: متاسفانه فرهنگ و عرف و عادتی داریم که جزیی از سبک زندگی ما شده است که به مصرف کالای غیر ایرانی افتخار می کنیم و آن را یک ارزش می دانیم در حالی که با این سبک زندگی ناخوداگاه به اقتصاد و اشتغال در کشورهای دیگر کمک می کنیم و به تولید ملی در کشور لطمه وارد می کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در تبیین حمایت از کالای ایرانی بویژه اساتید می توانند نقش آفرینی کنند و در بحث تولید هم چون باید کیفیت را ارتقا بخشیم.

وی ادامه داد: لازم است که از نیروهای متخصص دانشگاهی استفاده شود که جاذبه های کالای داخلی افزایش پیدا کند و متناسب با نیازها و سلایق روز باشد و همین شرکت های دانش بنیان که ایجاد شده اند می توانند کمک کنند در این زمینه و راهکارهای مفیدی را ارائه کنند تا ما صرفا در بعضی از امور وارد کننده نباشیم و بتوانیم در داخل کشور کالاهایی که تا امروز تولید نکرده ایم را به مرحله تولید برسانیم.

حسینی با اشاره به نقش مهم پژوهشگران و دانشگاهیان در حمایت از تولید ملی گفت: نخبگان دانشگاهی می توانند با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و قراردادن نتایج یافته هایشان در اختیار تولید کنندگان به بهبود کیفیت کالای داخلی کمک کرده و باعث استقلال و بی نیازی کشور شوند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر خوشبختانه شاهد رونمایی داروهای جدید و محصولات جدید هسته ای هستیم که به نوعی می تواند حاصل کار دانشگاهیان باشد که باید اهتمام کافی در این زمینه داشته باشند و بخواهند دانشگاه ها نیازهایشان را برآورده کنند.

وی افزود: نکته دیگر که دانشجویان باید بتوانند در این زمینه فعال باشند مطالبه گری دانشجویان از مسئولین امر است و همینطور از مردم بخواهند که در تحقق این شعار سال فعال باشند که البته در حال حاضر بخشنامه شده است به دستگاه ها و ادارات که مصرف کالای داخلی را در دستور کار قرار داده و البته اجرایی شدن آن مهم است و اینکه فقط بر روی کاغذ باشد مهم نیست ؛ در واقع عمل کردن به اصل مصرف و حمایت از کالای داخلی حائز اهمیت است.

حسینی با بیان اهمیت وظایف تشکل های دانشجویی در مطالبه گری درخصوص حمایت از تولید داخلی تاکید کرد: تشکل های دانشجویی باید از دولت مطالبه کنند که پروژه های بزرگی که در داخل کشور امکان انجام آنها وجود دارد به شرکت های خارجی واگذار نشود و از تخصص نیروهای داخلی استفاده شود.

وی افزود: انتظار داریم از دانشگاهیان که در بحث کار آفرینی فعال باشند و از ابتدا دانشجوها را با مهارت های مختلف آشنا سازند و صرف طرح مباحث تئوریک نمی تواند در این مقطع مشکل گشا باشد و باید دانشجویان در دوره مدرسه و دانش آموزی هم مهارت آموزی داشته باشند و در دانشگاه ها هم به طریق اولی مهارت آموزی صورت گیرد و دانش آموختگانی نداشته باشیم که بعد از فراغت از تحصیل تبحر و تخصص کافی نداشته باشند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی و تخصص در دانشگاهیان تاکید کرد: دانشجویان در کارهای مختلف حداقل در همان رشته های تحصیلی خودشان باید از یک کارآمدی برخوردار باشند که بخش خصوصی و تمام بخش های کشور از توان آنها استفاده کنند و این بخشی از کارهایی است که دانشگاهیان می توانند در این زمینه داشته باشند و نظارت عمومی و گزارش به مردم که بالاخره این شعار چه مقدار تحقق پیدا کرده است.

حسینی با بیان لزوم گفتمان سازی در خصوص حمایت از تولید داخلی تصریح کرد: دانشجویان در بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر می توانند کمک کنند و بعضی از آنها که تحصیلاتشان را در کشورهای مختلف گرفته اند بررسی کنند در دیگر نقاط دنیا چگونه توانسته اند این امور را فرهنگسازی کنند و همه را به تلاش و کوشش وادار کنند و فرهنگ کار و تلاش مجاهدت را چگونه می توان در کشور ترویج کرد که به عنوان یک ارزش و اصل اساسی باید مورد توجه باشد.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 920997

وب گردی

وب گردی