راه حل استاد دانشگاه آزاد اسلامی برای برون رفت از نوسانات نرخ ارز

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اینکه نرخ ارز چقدر باشد را قدرت اقتصاد هر کشور تعیین می کند که اگر کشوری صاحب اقتصادی پویا و قدرتمند باشد و بتواند تولیدات فراوان انجام دهد و بازارهای جهانی، این تولیدات را پذیرا باشند، آن وقت ارز و ارزش پول ملی آن کشور قدرتمند می شود.

دکتر مرتضی عزتی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص دلایل علمی نابسامانی های اقتصادی گفت: ریشه ی نابسامانی های اقتصادی در همه ی کشورها این است که آمار تولید در آن کشور پایین است و رشد اقتصادی خوبی ندارند که این موارد باعث می شود قدرت اقتصادی یک کشور کم شود.

عضو کمیته اقتصاد شورای تحول علوم انسانی دانشگاه ­ها افزود: کشوری که سال ها تولیدش رشد فراوان دارد، از لحاظ اقتصادی قدرتمند می شود که در این کشور تولید کننده، مردم و به تبع آن دولت قدرتمند است هم چنین در این کشور مؤسسات و شرکت های بزرگ خصوصی یافت می شود که وقتی قدرت اقتصادی همه ی یک مجموعه ی اقتصاد بالا باشد دیگر به سادگی دچار تلاطم، شوک و نابسامانی نمی شود.

او خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم اقتصادمان دچار تلاطم هایی مثل تلاطم بازار ارز نشود باید سیاست های کلان اقتصادی را برای رشد اقتصادی بسیار بالا پایه ریزی کنیم تا زمانی که رشد اقتصادی را فدای اهداف دیگر کنیم، نمی توانیم اقتصاد قدرتمندی داشته باشیم و به تبع آن نابسامانی های مختلفی چون بیکاری، فقر، تلاطم در بازارها، نابسامانی در صادرات، کاهش کیفیت تولید و مشابه این موارد خواهیم داشت.

رییس انجمن اقتصاد اسلامی ایران تصریح کرد: اقتصادهایی که توان خود را با گسترش تولید و رشد اقتصادی، بالا برده اند، می دانند که این رشد، الزاماتی همچون افزایش سرمایه گذاری، حمایت از سرمایه داران داخلی و سرمایه گذاران خارجی، دارد.

عزتی ادامه داد: اینکه نرخ ارز چقدر باشد را قدرت اقتصاد هر کشور تعیین می کند که اگر کشوری صاحب اقتصادی پویا و قدرتمند باشد و بتواند تولیدات فراوان انجام دهد و بازارهای جهانی، این تولیدات را پذیرا باشند، آن وقت ارز و ارزش پول ملی آن کشور قدرتمند می شود.

او گفت: قدرت ارزی و ارزش پول ملی هر کشور به معنی مقبولیت در سطح بین المللی است که اگر پول کشور در سطح بین الملل مقبولیت پیدا کند تقاضا برای آن زیاد می شود که تقاضا می کنند در قبال فروش کالا به کشور ریال ما را بگیرند در این شرایط که تقاضا برای ارز کشو بالا باشد پول ملی ارزشمند می شود.

عضو کمیته اقتصاد شورای تحول علوم انسانی دانشگاه ­ها افزود: اگر ارز داخلی یعنی ریال ما مقبولیت نداشته باشد نمی توان برای ثبات آن کاری انجام داد چون ثبات اقتصادی پشتوانه ی قوی می خواهد اما علاوه بر عرضه و تقاضا یا به عبارتی مقبولیت پول ملی هر کشور، نابسامانی هایی ناشی از نااطمینانی ها می تواند شرایط اقتصادی را متلاطم کند مثلا مردم فکر می کنند روزهای بعد، قیمت دلار بیشتر بالا می رود که اگر در آینده به ارز نیاز داشته باشند مجبورند ریال بیشتری پرداخت کنند یا اصلا نیاز ارزی ندارند ولی به دلیل ترس از بی ارزش شدن پول ملی اقدام به خرید ارز می کنند که این شرایط و نا اطمینانی، اقتصاد هر کشوری را دچار تلاطم می کند.

عزتی ادامه داد: تحریم های دلار، منازعات سیاسی داخلی و بین المللی و انتظارات تورمی که در ذهن برخی خریداران دلار وجود دارد باعث می شود نرخ ارز کشور متلاطم شود و به ویژه به سمت بی ارزش شدن پیش رود اما اینکه نرخ ارز چقدر باشد دستوری نیست و به قدرت اقتصادی کشور بستگی دارد که ارزش پول ملی در کشورهایی با اقتصاد ضعیف همواره رو به کاهش است و در کنار اقتصاد قدرتمند، ارزش پول ملی را نیز افزایش می دهد همانطور که سالهاست نرخ ارز چین یعنی یوآن در حال افزایش است چون اقتصاد چین در حال رشد فزاینده و باثباتِ بالای 10 درصد است.

استاد دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: وقتی قدرت اقتصادی کشورها در سطح بین المللی بالا رود نرخ و ارزش ارز آن نیز بالا می رود چون تقاضا برای پول ملی یا تولیدات داخلی این کشور بالا است یعنی نرخ ارز کشور بالا می رود اما ارزش پول کشورهایی چون ونزوئلا که رشد اقتصادی ضعیفی دارند و تولید داخلی در آن وجود صورت نمی گیرد مدام در حال کاهش است.

202

کد خبر: 921020

وب گردی

وب گردی