یازدهمین  همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود/ ارسال  1115 اثر به دبیرخانه همایش

یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین و در آستانه سی وپنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن  در مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم  برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا امانی، دبیر یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم وابسته به سازمان اوقاف در نشست خبری این همایش گفت: همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی بخشی از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که ابتدا با عنوان مقاله‌نویسی به بخش‌های دیگر اضافه شد و به‌تدریج شکل مستقلی به خود گرفت.
وی افزود: یازدهمین دوره این همایش نیز با عنوان قرآن کریم و استکبارستیزی در سال گذشته فراخوان مقاله شد و تا ۲۰ اسفند ماه نیز آثار ارسالی به دبیرخانه دریافت و مورد بازبینی و داوری قرار گرفتند.
امانی با اشاره به اهداف برپایی این همایش بیان کرد: تشویق و ترغیب جامعه جهانی قرآنی به کنکاش در قرآن کریم و تحقیق و پژوهش در عرصه علوم و معارف قرآن کریم، نشان دادن جامعیت آموزه‌های اسلام و معارف قرآن در هدایت و جهت‌دهی به تمامی ابعاد جامعه بشری همچنین گفتمان‌سازی عمومی مفاهیم قرآن کریم در سطح جامعه و جهان اسلام از جمله اهداف این همایش است که امسال برای یازدهمین دوره متوالی در حال انجام است.
وی به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: استکبارستیزی در قرآن کریم، استکبارستیزی در سیره معصومان(ع) و استکبارستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی سه محور تشکیل دهنده این همایش هستند.
امانی اضافه کرد: نامگذاری این دوره از مسابقات نیز برگرفته از دغدغه مقام معظم رهبری در دیدار سال قبل مسئولان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که ایشان بر آن تاکید داشتند.
دبیر این همایش با بیان اینکه آیین پایانی این همایش روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه هفته آینده یعنی روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه به مدت سه روز برگزار خواهد شد تصریح کرد: این مراسم در مدرسه عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار می‌شود؛ روزهای اول و دوم در دونوبت صبح و عصر، مقالات توسط صاحبان مقاله ارائه خواهد شد و در روز سوم نیز مراسم اختتامیه با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: در این دوره از همایش تعداد هزار و ۱۱۵ مقاله شامل؛ ۹۸۵ مقاله داخلی و ۱۳۰ مقاله خارجی به دبیرخانه واصل شد که از این تعداد، ۵۰۰ مقاله به صورت الکترونیکی چاپ خواهند شد؛ همچنین ۶۸ مقاله قابل تقدیر شناسایی شد و تجلیل شده‌اند.
دبیر این همایش عنوان کرد: در مراسم اختتامیه این همایش، ۵ کتاب رونمایی و از پنج نفر از صاحبان آثار برتر نیز در مراسم اختتامیه تقدیر می‌شود و برخی از آنان به ارائه مقاله نیز خواهند پرداخت.
امانی اظهار کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ استاد و دانشجو در فرایند تالیف و تدوین مقالات یازدهمین دوره همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی دخیل بوده‌اند و تلاش ما بر این است که این تعداد بالغ بر ده هزار نفر شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن تصریح کرد: برنامه‌ریزی ما بر این است که ۱۵ همایش منطقه‌ای جهت گفتمان‌سازی موضوع همایش در شهرهایی مانند مشهد، شیراز، قم، تهران، خوی، مراغه، آمل، اصفهان، کرمانشاه، ملایر، خمین، میبد، شاهرود، زاهدان، بجنورد و ... در بازه زمانی ۱۸ فروردین ماه تا ۲۳ فروردین برگزارشود و این همایشها هم اکنون در حال برگزاری است.
عضو هیئت علمی همایش تصریح کرد: ۳۰ میهمان خارجی نیز در مراسم اختتامیه این همایش حضور خواهند داشت و تلاش بر این است تا آئین اختتامیه به صورت مستقیم از برخی شبکه‌ها نیز پخش شود.
وی بیان کرد: همایش مذکور با مشارکت دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و نهادهای علمی داخلی و خارجی کشور برگزار می‌شود و طراحی سربرگ و پوستر آن نیز به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی بوده است.
امانی عنوان کرد: نشست‌های علمی متعدد، برپایی همایش‌های استانی و داوری و ارزیابی مقالات از بخش‌های مهم در فرایند برپایی این همایش طی سال گذشته بوده است.

روابط عمومی سازمان اوقاف

705

کد خبر: 921040

وب گردی

وب گردی