تولید نفت در منطقه عملیاتی خارک افزایش یافت

عملیات حفاری و تعمیر چاه D-۱۵ میدان نفتی درود منطقه عملیاتی خارک، با همت متخصصان و تلاشگران منطقه خارک پایان یافت و این چاه به مدار بهره‌برداری بازگشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از منطقه عملیاتی خارک شرکت نفت فلات قاره ایران، بررسی و مطالعه احیای چاه D-۱۵ واقع در میدان نفتی درود که از چاه‌های متروکه محسوب می‎شد، سال گذشته ازسوی اداره مهندسی مخازن و مدیریت‌های امور فنی و برنامه‌ریزی انجام و از ۲۷ آذر‌ماه سال ۱۳۹۶ عملیات حفاری، ترمیم و تکمیل چاه آغاز شد؛ این عملیات هفتم اسفند‌ماه پارسال با موفقیت به پایان رسید.

این گزارش می‎افزاید: به دلیل احتمال پوسیدگی خط لوله، برنامه بهره‌برداری و راه‌اندازی تولید چاه با ابهام مواجه بود، به نحوی که بحث استفاده از لوله انعطاف‌پذیر در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار گرفت و با نظر رئیس منطقه مقرر شد وضع خط لوله موجود از سوی واحد تعمیرات زیر آب و با هماهنگی و همکاری منسجم خدمات چاه‌ها، بهره‌برداری و تعمیرات، پس از تعمیر رایزر سر چاهی، تزریق آب به خط لوله و سپس تزریق گاز و نیز امکان استفاده از آن بررسی شود.

به همین منظور در یک عملیات پیچیده، تیم غواصی منطقه عملیاتی خارک توانست در شرایط بسیار دشوار در عمق ۵۱ متری آب و بیش از حد استاندارد غواصی با هوا، دید صفر بستر دریا، سرمای آب در اسفندماه، لنگراندازی در بین ده‌ها رشته خط لوله نفتی و تردد نفتکش‌ها در محیط اطراف، دو محل نشتی را در فاصله ۱۸۰۰ متری ساحل غربی خارک و ۲۳۵۰ متری جنوب اسلکه نفتی آذرپاد شناسایی کند. سپس با تخلیه آب باقیمانده در خط لوله و تزریق گاز تا فشار مورد نظر، نشتی‌های احتمالی دیگر بررسی و خوشبختانه مشخص شد وضع خط لوله قابل قبول است. پس از طی این مراحل و رفع اشکال از مسیر فلولاین در انشعابات کارخانه درود ۱ این چاه در مدار تولید قرار گرفت.

چاه D-۱۵ سال ۱۳۵۳ در میدان درود جزیره خارک به تولید رسید و در سال ۱۳۵۷ به دلیل افت فشار و عدم جریان از مدار خارج شد و سال‌ها به عنوان یک چاه متروکه محسوب می‎شد. احیای این چاه در مدت سه ماه عملیات فشرده در حوزه‌های حفاری، تعمیر خط لوله، تکمیل چاه، اسیدکاری و نیتروژن‌رانی در چهارم فروردین ماه امسال به پایان رسید و چاه دوباره در مدار تولید قرار گرفت.

402

کد خبر: 921054

وب گردی

وب گردی