خیلی از مناطق توسعه خود را مدیون دانشگاه آزاد هستند / ضرورت توجه بیشتر به آمایش سرزمینی در دانشگاه آزاد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: برخی رشته ها در بعضی مناطق توسعه ی بهتری دارند و اگر فارغ التحصیلان این رشته ها متناسب با نیاز منطقه آموزش ببینند و رشته ها در هر استانی با توجه به نیازهای بومی آن تأسیس شوند شرایط بهتر خواهد بود

میر حمایت میرزاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: برخی رشته ها در تهران یا مراکز استان ها وجود دارد که فارغ التحصیلان آن هرگز در تهران بکارگیری نمی شوند و زیرساخت های ایجاد آن رشته در تهران وجود ندارد اما باز هم آموزش فارغ التحصیل جذب می کنند که در حال حاضر آزمایشگاه، کارگاه و استاد این رشته ها در تهران انتخاب و ایجاد شده است اما امکانات آموزشی در مناطقی که امکان اشتغال زایی این رشته وجود دارد یافت نمی شود و محروم هستند که از جمله این رشته ها می توان به کشاورزی و صنایع دستی اشاره کرد.

او افزود: برخی رشته ها در بعضی مناطق توسعه ی بهتری دارند و اگر فارغ التحصیلان این رشته ها متناسب با نیاز منطقه آموزش ببینند و رشته ها در هر استانی با توجه به نیازهای بومی آن تأسیس شوند شرایط بهتر خواهد بود و دانشجویانی که رشته و تخصص مورد نیازِ استانِ خود را در تهران آموزش می بینند دیگر حاضر نیستند به استان خود برگردند.

میرزاده ادامه داد: دریا را نمی توان به تهران آورد اما کسانی که علاقمند به تحصیل در رشته های دریایی هستند را می توان کنار دریا برد هم چنین سبلان را نمی توان به تهران آورد اما کسی که می خواهد به کشاورزی، طبیعت و آبادنی آن منطقه بپردازد باید برود و در همان منطقه آموزش ببیند و دانشگاه او در همان منطقه تأسیس شود و همانجا کارهای پژوهشی انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: بجای اینکه در شهرهای صنعتی آزمایشگاه های مصنوعی ایجاد کنیم بهتر است دانشجویان، پژوهش ها و آزمایش های خود را در بخش واقعی بگذرانند و اشتغال آن ها نیز در همان منطقه فراهم شود که این اقدام تصمیمات بزرگ با ریسک بالا نیاز دارد و ممکن است هزینه هایی در پی داشته باشد اما مسؤلان آموزش عالی باید این تصمیم را بگیرند و هزینه ها را به فرصت تبدیل کنند.

نماینده گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه های واقع در تهران، نباید رشته هایی که در پایتخت اشتغال ندارند را تأسیس کنند و این کار با طرح آمایش سرزمینی منافات دارد.

او خاطر نشان کرد: اصل 44 قانون اساسی این اجازه را می دهد که برای بحث آموزشی غیر از دولت بخش خصوصی نیز وارد عمل شود که دانشگاه آزاد بخصوص در سال ها اخیر کارهای بزرگی انجام داده است و زحمات زیادی کشیده است و توسعه ی بعضی مناطق مدیون دانشگاه آزاد است اما باید تکلیف مشخص شود که این دانشگاه تا چه حد به بودجه ی دولتی نیاز دارد.

میرزاده گفت: مشکلی که در وزارت علوم وجود داشته، در دانشگاه آزاد هم وجود دارد و همان رشته هایی که در شهرها و مراکز استان ها وجود دارد در تهران هم دانشجو جذب می کند و آمایش سرزمینی در این دانشگاه مغفول مانده است یعنی تأسیس رشته های تکراری شهرستان های چسبیده به هم بدون توجه به اشتغال فارغ التحصیلان اشتباه است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وظیفه ی دانشگاه ایجاد اشتغال نیست اما دانشگاه ها وظیفه دارند از دستگاه های اجرایی استعلام بگیرند که آیا رشته هایی که قصد تأسیس دارد نیاز جامعه هستند؟ و اینکه وقتی در یک شهر و دانشگاهی رشته ی جدیدی تأسیس می شود آیا در همان شهر می تواند وارد بازار کار و اشتغال شود.

او ادامه داد: اجرای آمایش سرزمینی برای دانشگاه آزاد فوق العاده ضروری است و به رفع مشکلات این دانشگاه کمک می کند چون در برخی مناطق تعداد دانشجویان این دانشگاه کم است و به اصطلاح این واحدها زیان ده هستند که این ناشی از این است که واحدهای دانشگاه آزاد علاوه بر رقابت با دانشگاه های دولتی با خودشان نیز رقابت می کنند و رشته هایی در واحد های نزدیک هم تأسیس می شود.

202

کد خبر: 921065

وب گردی

وب گردی