جنگ تجاری پکن  و  واشنگتن؛ کاهش سرمایه گذاری چین در آمریکا

میزان سرمایه گذاری چین در آمریکا به دلیل سیاست های پکن و سخت گیری های واشنگتن شاهد کاهش بوده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از سی ان ان، سرمایه گذاری چین در آمریکا در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت. نکته قابل توجه این است که این کاهش سرمایه گذاری قبل از درگرفتن جنگ تجاری میان این دو کشور اتفاق افتاده است. شرکت‌های چینی سال‌ها پول زیادی را وارد اقتصاد آمریکا می‌کردند و این دو اقتصاد بزرگ جهان روابط عمیقی داشتند.

اما گروه رادیوم و کمیته ملی روابط چین و آمریکا روز سه شنبه گزارشی منتشر کردند که بر اساس آن سرمایه گذاری چین در آمریکا از ۴۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۲۹.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت. با این اوصاف سرمایه گذاری چین در آمریکا بیش از یک سوم کاهش داشته است.

سی‌ان‌ان نوشت: این کاهش سرمایه گذاری پیش از این که «دونالد ترامپ» -رئیس جمهور آمریکا- تعرفه‌هایی را بر واردات فولاد و آلومینیم اعمال کند آغاز شد. پس دلیل این کاهش سرمایه گذاری چه بوده است؟

چین سرمایه گذاری خارجی را از ترس این که شرکت‌های بزرگ این کشور بیش از حد توسعه یابند محدود کرده است. به گفته «استفان اورلینز»، رئیس کمیته ملی روابط آمریکا و چین «پکن از یک سال و نیم پیش جلوی مردم را برای خرید از آمریکا گرفتند». پکن در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد سرمایه گذاری شرکت‌های چینی را برای خرید املاک، هتل‌ها و باشگاه‌های ورزشی و تفریحی در آمریکا محدود می‌کند. البته شایان ذکر است که در آمریکا نیز یک محیط نظارتی سختگیرانه‌تر حاکم است. کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا که تحت کنترل وزارت خزانه داری این کشور قرار دارد، قرارداد‌های خارجی را بررسی می‌کند. این کمیته باید تهدیدات امنیت ملی را بسنجد و مطمئن شود که سرمایه گذاران خارجی کنترل یک تجارت آمریکایی را در دست نگیرند.

گفته می‌شود این کمیته در دوره ریاست جمهوری ترامپ توافق‌ها را بسیار دقیق‌تر بررسی می‌کند و مراقب است هیچ شرکتی به فناوری‌های حساس و اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها دسترسی نداشته باشد.

بنابر گزارش‌ها، قرارداد‌های با ارزش بیش از ۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ امضا نشدند، چون احزاب آمریکایی نتوانستند به سوالات کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا درباره این توافق‌ها جواب دهند.

به نوشته سی‌ان‌ان، چشم انداز سرمایه گذاری چین در آمریکا در سال ۲۰۱۸ نیز از سال ۲۰۱۷ بهتر نیست. در گزارش گروه رادیوم آمده است: تمایل شرکت‌های چینی برای سرمایه گذاری در آمریکا بسیار زیاد است، اما مقرارت پکن همچنان پابرجاست و سختگیری‌های آمریکا هم بیشتر خواهد شد.

تئوری‌ها نشان می‌دهد اعمال تعرفه‌ها می‌تواند تولید کنندگان خارجی را برای فرار از پرداخت عوارض اضافه به ساخت تاسیسات در آمریکا تشویق کنند. اما اعمال جرایم، ریسک تجارت را بالا می‌برد.

کد خبر: 921125

وب گردی

وب گردی