تصرف  تهران به دست موتور سواران

عضو جامعه اندیشمندان پلیس راهور گفت: نیروهای پلیس برای جلوگیری از مزاحمت ها و آسیب هایی که این گروه می توانند برای جامعه ایجاد کنند دست به بررسی هایی وسیع و اقدامات تازه ای زده است .این مزاحمت ها به ویژه در منطقه 12 شهر تهران و در حوالی بازار بزرگ فراوان مشاهده می شود و پلیس  فاتب نیز در این زمینه دستورهای مکرری صادر کرده است تا از ویراژها و مزاحمت های این موتورسواران جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز امروزه با روند رو به رشد زندگی شهری و ماشینی شدن و دور شدن مسافت های شهری،شهروندان برای رسیدن به مقصد ناچارند از وسایل نقلیه ای استفاده کنند که علاوه بر صرفه اقتصادی کمترین زمان اتلاف را داشته باشد این وسایل نقلیه عمومی از مترو گرفته تا بی آر تی مزیت و معایبی دارد و گاهی مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می کند و صد البته که جای خودروی شخصی فرد را نمی گیرد اما با توجه به محدودیت هایی که ناگزیر از زندگی در کلان شهر هاست گزینه هایی است که جامعه را به سوی خود می کشاند.

در این بحبوحه صرف نظر از خودرو ها،افرادی هم هستند که زندگی روزمره شان را با استفاده از موتورسیکلت می گذرانند و با توجه به محدودیت هایی که در زمینه حمل و نقل شخصی وجود دارد استفاده از موتورسیکلت برای بسیاری هم راحت تر و هم مقرون به صرفه است اما اینکه چه قشرهایی از این وسیله استفاده می کنند و زیاد شدن این وسیله نقلیه در سطح شهر چه مشکلاتی را به وجود می آورد خود به تنهایی داستانی است از کتاب زندگی مدرن.

اکثر کاربران موتورسیکلت جوانان و نوجوانان کم سن و سالی هستند که در اغلب موارد فاقد گواهینامه و برای وقت گذرانی با سرعت های سرسام آور در معابر و گذزگاه های شهری تردد می کنند این عبور و مرور در بسیاری از مواقع برای شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان حوادث،مزاحمت ها و درد سرهایی به همراه دارد و زمینه را برای عده ای که به قصد ارتزاق از این وسیله استفاده می کنند مخدوش کرده است.

دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز گفت:علیرغم وضع قوانین راهنمایی و رانندگی ،موتور سواران امنیت عبور و مرور در جامعه را به خطر انداخته اند و تقریبا روزی نیست که در جراید و اخبار از تجاوز آشکار به حریم پیاده رو و تصادفات منجر به فوت یا جرح پیاده با موتور سیکلت خبری دریافت نکنیم و شهروندان حتی در اماکن عمومی مانند پارک ها و تفرجگاه ها نیز از مزاحمت های این عده در امان نبوده و احساس آرامش نمی کنند و سطح شهربه پیست ماجراجویی این موتورسواران تبدیل شده است.


وی گفت: واقعیت این است که برخوردهای صرفا قهرآمیز، آن هم بطور مقطعی و موردی با متخلفان و اعمال مجازات های سطحی و سبک در حق آنان ؛ مانند جریمه ی نقدی یا توقیف کوتاه مدت موتور سیکلت و سایر اقدامات مشابه در تقلیل جرایم و تخلفات موثر و کار ساز نبوده و نتیجه ای جز اتلاف وقت، صرف هزینه و هدر رفتن نیروی انسانی را ندارد بنابراین لازم است مسُولان ذیربط به موازات اعمال صحیح و دقیق قوانین و مقررات، به ریشه یابی علل و عوامل و چرایی بروزاین قبیل ناهنجاری ها مبادرت کنند . به عبارت روشن تر به جای مقابله با معلول، با علت مبارزه کنند.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گفت: مساله مزاحمت های موتورسیکلت سواران از جمله معضلاتی است که در شهر تهران وشهرهای بزرگ وجود دارد و این موضوع مورد توجه بسیاری از مسئولان شهرداری و نیروی انتظامی است.

قرایی مقدم افزود: نیروهای پلیس برای جلوگیری از مزاحمت ها و آسیب هایی که این گروه می توانند برای جامعه ایجاد کنند دست به بررسی هایی وسیع و اقدامات تازه ای زده است .این مزاحمت ها به ویژه در منطقه 12 شهر تهران و در حوالی بازار بزرگ فراوان مشاهده می شود و پلیس فاتب نیز در این زمینه دستورهای مکرری صادر کرده است تا از ویراژها و مزاحمت های این موتورسواران جلوگیری کند.

این جامعه شناس بیان کرد: یکی از دلایل زیاد شدن موتورسواری بیکاری در جامعه است و هر جوان بیکاری که از شهرستان به تهران می آید با خرید موتورسیکلت و از کانال های پیک موتوری یا حمل بار و مساف کسب در آمد می کند.

این جامعه شناس گفت: با توجه به اینکه در بیشتر اوقات این افراد از روستا های دور یا نزدیک به شهر می آیند و از آنجایی که از تجانس فرهنگی و یکسانی برخوردار نیستند و شناخته نمی شوند خود کنترلی در آنها ضعیف است.

وی گفت: از لحاظ جامعه شناسی شهری چون اینگونه افراد از تجانس فرهنگی خاصی برخوردار نیستند و ارزش هاو معیارها و رفتار شهر نشینی و حقوق شهروندی و به ویژگی ها و خصوصیات شهری آگاهی ندارند با ورود به ترابری شهری برای شهروندان مسئله ایجاد می کنند.

با توجه به غیر مسکونی شدن روستاها و تعطیلی مشاغل روستایی این جمعیت به شهر سرازیر می شوند و جامعه با 3و نیم میلیون جوان بیکار مواجه است شهرها بدون خونریزی به تصرف روستائیان در می آید

دکتر قرایی مقدم بیان کرد : تغییر شکل ترابری در منطقه 12 مانند هندوستان است که بیشترین جابجایی ها با دوچرخه و یا موتورسیکلت انجام می شودو به نظر می رسد که اگر از ورود بیش از حد موتور در تهران و در این منطقه جلوگیری نشود این قسمت از شهر مانند هند خواهد شد و این راکبان با تصوری که از محیط قبلی خود دارند تصور می کنند اینجا هر طور رفتار کنند بازخواست نمی شوند.

وی در پایان گفت: موتور سوارانی که بدون رعایت ضوابط در سطح شهر رفت و آمد می کنند موجب آسیب های مختلفی خواهند شدو این موضوع باید کنترل شود با توجه به غیر مسکونی شدن روستاها و تعطیلی مشاغل روستایی این جمعیت به شهر سرازیر می شوند و جامعه با 3و نیم میلیون جوان بیکار مواجه است شهرها بدون خونریزی به تصرف روستائیان در می آید.

705

کد خبر: 921131

وب گردی

وب گردی