عطر بهشت در کوچه های  قمصر و نیاسر /گلاب‌گیری کاشان در فهرست میراث‌معنوی به ثبت ملی رسید

واژه های اردیبهشت ، کاشان ، گل و گلاب و عطر بهشت به هم وابسته اند و انگار پشت این کلمات بوی خوشی پنهان شده و افراد عاشق طبیعت را راهی کاشان می کند تا مراسم گلابگیری را از نزدیک ببینند و از بوی گل های سرخ و محمدی مست شوند .

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز: کاشان یعنی گل،یعنی گلاب،یعنی لطافت.این شهر با گلابش نه در بین ایرانیان که شهرت جهانی دارد و در بهار میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. زیباترین گل‎ها و خوشبوترین گلاب‎های ایران از دل کویرمرکزی شکفته می شوند.

ردپای آشنایی مردم کاشان با گیاه شناسی را در تاریخچه گل و گلاب‌گیری از حفاری‌های سیلک که شکل گل هفت پر روی آن دیده می‌شود می توان دید و عید گلاب به عنوان یکی از مراسم های کاشان قدیم بر این آشنایی صحه می گذارد.

از اواسط اردیبهشت تا انتهای خردادماه فصل گلاب‌گیری شهرهای قمصر، نیاسر و روستاهای اطراف آن تعداد زیادی را به‌طرف خود جذب می‌کند آیین گلابگیری کاشان شهرتی جهانی دارد و در فهرست میراث‌معنوی به ثبت ملی رسیده است عاشقان گل سرخ محمدی از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خودشان را به جشن گلاب‌گیری برسانند.

حال و هوای بهشتی کاشان و عطر دل انگیز گل های محمدی از همه نقطه این خطه7 هزار ساله ،تازگی بهار را به جان هر بیننده ای در گلزارهای گل سرخ می ریزد.

تورهای گلاب گیری در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، روانه‌ کاشان می شوند تا میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارج باشند که شوق دیدن آیین های گل چینی و گلابگیری کاشان و شهرهای دیگری که دارای این مراسم هستند باشند.

به‌غیراز قمصر، در مناطق دیگر مانند نیاسر، برزک، کامو، وادقان، ون، دره استحصال و در پاره‌ای از آبادی‌های کوهپایه‌ای و سردسیر، به کاشت گل محمدی می‌پردازند و البته تبلیغات دفاتر و آژانس های مسافرتی برای ترغیب بیشتر مردم آغاز می شودتاریخ های حرکت،خدمات و سرویس دهی و...قیمت هایی که صد البته در جذب مسافران با خدمات متفاوت متغیر است.

قمصر شناخته شده ترین شهر گلاب گیری در کاشان است این شهر در جنوب کاشان در فاصله 30 کیلومتری واقع شده است.هر ساله مردمان خونگرم و صمیمی قمصر در این فصل نه تنها درهای باغشان را برای مهمانان مشتاق باز می کنند بلکه سفره ای از طعم مهربانی برای گردشگران فراهم کرده و با پذیرایی از مهمانان با انواع شربت های تهیه شده از گلاب چهره دیگری را در این جشنواره از خود ارائه می دهند اگر چه این کویر سخت و خشک است اما مردمی مهربان و سیراب دارد.

قمصر، ییلاق بسیار خوش آب و هوایی است با سرسبزی و درختان میوه متعدد که با توجه به قدمت تاریخی قمصر و اینکه در مسیر جاده ابریشم واقع بوده است دارای جاذبه های گردشگری دیگری نیز هست .خانه های روستایی محلی که با مبالغ ناچیزی در اختیار گردشگران قرار می گیرد، اقامت گاه بوم گردی کوشک آقا محمد با قدمتی بیش از 70 سال، سرای خاتون قمصر با تلفیقی از معماری اسلامی و ایرانی از جمله گیرایی های است که مردم شرقی و غربی را به هیجان دعوت می کند.

قمصر یکی از قطب های تولید عرقیات گیاهی و گلاب در ایران است؛ که گلاب آن حتی در کشور های خارجی نیز شناخته شده و دارای شهرت جهانی است از مجموع صنایع دستی این شهر می توان صنعت قالیبافی، صابون پزی و جوزقند سازی را نام برد.

نیاسر که به کهن باغ شهر ایران شهرت دارد روستایی باستانی با سرسبزی و هوایی لطیف و ییلاق مردم کاشان است.

نیاسر تاریخ خود را مدیون چشمه آبی است به نام چشمه اسکندریه و سرچشمه آبشار معروف این شهر هم به حساب می آید. بهره مندی این شهر از آب فراوان، آن هم در بخش های خشک و کویری کشور موهبتی بود که زندگی شهری و تاریخ و تمدن را به نیاسر آورد. تا جایی که بعدها، وقتی باستان شناسان این شهر را کند و کاو می کردند، در هر گوشه ای از نیاسر به قبرهای تاریخی می ‌رسیدند که هر کدام شکل و شمایل خاص خود را داشتند و نشان می دادند صاحبان این قبرها در دوره های مختلف و با آداب و رسوم مختلفی دفن شده اند.

آثار طبیعی و باستانی نیاسر ،آبشار،کاخ صفوی تالار که بر روی آتشکده ساسانی ساخته شده،چنارهای کهنسال و چشمه و نیایشگاه مجاور آن برای کسانی که دوستدار طبیعت و تاریخ هستند گیرایی خاصی دارد.محله‌ای که آبشار نیاسر در آن قرار دارد یکی از محله‌های تاریخی- فرهنگی نیاسر و حتی کشور است مسیر پله‌ها از پای آبشار تا پای کوشک، سنگ‌ها و بستر آبشار و درختان و گیاهان اطراف آن هر بیننده ای را به تحسین وا می دارد.

پوشش گیاهی این منطقه و وجود گیاهان دارویی مانند: پر سیاوش که برای سردرد و سینه درد است، علف شوره برای کمردرد و سردرد و خیار بوته مار یا هندونه مار که از آن برای پا درد استفاده می‌کنند، علاوه بر این گیاهان، طبیبان در گذشته از گرد سنگی که آبراه روی آن به وجود آمده به عنوان مرهم زخم استفاده می کردند. این منطقه برای افرادی که با گیاهان آشنایی دارند یکی دیگر از دلایل سفر به آنجاست.

حمام و آسیاب آبی تاریخی نیاسر، شیوه های جالب معماری دوره صفویه را به نمایش گذاشته و هوش هنرمندان ایران قدیم را به رخ جهانیان عرضه می کند در این حمام، آب از آبشار به وسیله کول‌های گلی به داخل 8 گوش زیبایی جاری و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شده است سوخت این حمام هیزم بوده و ورودی هشت ضلعی آن به وسیله دالان‌هایی از بیرون حمام جدا می شد.آسیاب آبی هم به وسیله آبی که از آبشار به پائین ریخته می‌شد به گردش در می آمد و گندم و جو را برای اهالی منطقه آسیاب می کرد.

ابیانه، ویونا (Viuna) یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخ ایران است که نه تنها در بین مردم ایران بلکه در بین توریست های سراسر دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار است و کمتر گردشگر خارجی است که در سفر به ایران از این روستا دیدن نکند.

ابیانه در دامنه کوه کرکس ، دارای موقعیت طبیعی مساعد و نیز قدمت تاریخی چهار هزار ساله و ییلاق پادشاهان صفوی بوده است ،این روستای زیبا یکی از مرتفع ترین مناطق مسکونی ایران است که در زیبایی و جاذبه گردشی با روستای ماسوله رقابت تنگاتنگی را دارد.این روستا را به سبب اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش، باید از زمره استثنایی ‏ترین روستاهای ایران به شمار آورد.

خانه های روستایی با ساختار های حلزونی از گل رس ،روی دامنه پر شیب رودخانه با پنجر ه های چوبی قدیمی روح را نوازش داده و زمان را را برای بیننده متوقف می سازد منظره این روستای چندین طبقه به صورتی است که پشت بام مسطح خانه های پایین دست، حیاط خانه های بالا دست است و هیچ دیواری هم آن ها را محصور نمی سازد اهالی این روستا با پوشیدن لباسهای محلی ،مردان مردان، شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و زنها نیز از پیراهن بلندی از پارچه‏ های گلدار و رنگارنگ بجای ارائه مدهای اروپایی،نمایشگاهی از لباس های سنتی ایران را به نمایش می گذارند این نحوه و حفظ سبک قدیمی به حدی برای مهمانان این روستا گیرایی دارد که هر رهگذری را برای عکس گرفتن با اهالی بومی مشتاق می سازد.

مردم این روستا سال‌های بسیاری را بدون رفت و آمد با شهرهای بزرگ و شلوغ، زندگی کرده‌اند و همین عامل باعث شده است که برخی از فرهنگ‌ها و آیین‌های گذشته‌ از جمله نحوه‌ صحبت کردن تغییر نکند مسجد جامع به عنوان مهم ترین وقدیمی ترین اثر تاریخی روستا است منبر این مسجد با منبتکاری قدیمی بسیار دیدنی است.

شغل بیشتر مردم ابیانه دامداری، باغداری و کشاورزی است که هنوز به سبک های قدیمی مدیریت می شود آب مورد نیاز برای زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها از طریق هفت قنات تأمین می‌شود. مردم این روستا کوشش کرده اند با هنر قالیبافی که مورد استقبال مردم واقع شده است و علاوه بر کسب درآمد، در احیا و نگهداری این هنرگام های مهمی برداشته اند.

وزش بادهای کویری که از بامداد تا شامگاه جریان دارد، موجب حرارت خشک هواست و از شام تا بام که نسیم خنکی از جهت کوهستان جریان پیدا می کنـد، باعث تعدیل هوای منطقه می شود و باد های موسوم به باد سرخ، باد شهریاری، باد سام، باد شمال و باد قبله ای، از بادهای معروف منطقه اسـت کـه اکثـراً از سوی کویر به کاشان می وزد.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 921187

وب گردی

وب گردی