12 هزار واحد روستایی مناطق زلزله‌زده تا پایان شهریور تحویل می‌شود

استاندار کرمانشاه با اشاره به روند خوب بازسازی مناطق زلزله زده استان خصوصا در روستاها، گفت: 12 هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی شده تا پایان شهریور تحویل می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ بازوند در کارگروه ستاد تسهیل استان کرمانشاه که امروز (22 فروردین) با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: خیلی‌ها دنبال آن بودند که ما در بحران زلزله بمانیم، اما ما حتی یک جلسه را هم زیر چادر برگزار نکردیم و از روز دوم همه ادارات و دستگاه‌ها سر کار بودند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش می‌کردند نشان دهند دولت خیلی پای کار نبوده، اظهار کرد: بزرگی این زلزله به اندازه زمین لرزه رودبار و منجیل بود، اما در همان ساعات اولیه 10 هزار نفر نیرو پای کار بودند و بازگشایی راه‌ها، عملیات امداد و نجات، انتقال مجروحین و ... در کوتاهترین زمان انجام شد که خود یک رکورد بود.

بازوند حضور رئیس جمهوری بین مردم با گذشت 36 ساعت از زلزله را نیز در طول تاریخ کشور بی‌سابقه خواند.

وی با بیان اینکه مردم در این زلزله به خوبی به دولت اعتماد کردند، افزود: فقط 63 میلیارد تومان کمک مردمی توسط هلال احمر جمع شد که هنوز 48 میلیارد تومان آن باقی مانده است.

به گفته استاندار کرمانشاه، اکنون با گذشت چند ماه از زلزله اگرچه مردم شرایط سختی دارند، اما زندگی عادی در جریان است.

بازوند با بیان اینکه تلاش زیادی شد تا مردمی که خانه آنها تخریب نشده به منازلشان بردند، یادآوری کرد: زلزله 5.3 ریشتری 12 فروردین دوباره مردم را روانه چادرها کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل پس لرزه‌های متعددی که در این مناطق داشت یم هیچ چیز به خوبی کانکس امنیت مردم را برای اسکان موقت تامین نمی‌کرد، افزود: برای تامین کانکس نیز حدود 18 هزار کانکس با همکاری قرارگاه خاتم، بنیاد مسکن و ارتش تامین شد که کانکس‌های قرارگاه خاتم و ارتش با قیمت هر دستگاه 7.8 میلیون تومان تمام شد و حدود 3500 کانکس نیز مردم و خیرین اهدا کردند.

وی گفت: اکنون با نزدیک شدن فصل گرما نیاز جدی به تامین وسایل سرمایشی برای کانکس‌ها داریم که قرار است تولید داخل کشور و کولر آبی متحرک باشد.

بازوند درباره آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده نیز یادآوری کرد: در روستاها اسکلت‌های فلزی به سرعت در حال بالا رفتن است و تا پایان شهریور 12 هزار خانه روستایی بازسازی و تحویل می‌شود.

وی مهمترین نکته در انجام بازسازی‌ها را اجرای طرح تفضیلی شهر دانست و عنوان کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم بازسازی منازل و یا واحدهای صنفی در خارج از طرح تفضیلی شهرها باشد.

استاندار کرمانشاه سپس اشاره‌ای به منابع در نظر گرفته شده از سوی دولت برای کمک به زلزله زدگان داشت و افزود: 5392 میلیارد تومان منابع در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض در نظر گرفته شده که اقدام بی‌نظیر نسبت به سایر زلزله‌های کشور بود.

وی تصریح کرد: از این میزان اعتبار 2700 میلیارد تومان آن در بخش مسکن و نزدیک به 880 میلیارد تومان آن نیز کمک بلاعوض بود.

به گفته استاندار کرمانشاه، 600 میلیارد تومان تسهیلات نیز از صندوق توسعه ملی (400 میلیارد تومان بخش صنعت و 200 میلیارد تومان بخش کشاورزی) در نظر گرفته شده که قرار است معادل همین مبلغ را نیز بانک‌ها بیاورند.

بازوند اظهار کرد: اگرچه در پرداخت تسهیلات بخش مسکن کار روی غلتک افتاده، اما در پرداخت تسهیلات مربوط به اشتغال و صنعت روند مناسبی نداریم و پرداخت تسهیلات به دلیل قرار گرفتن در برخی بروکراسی‌های بین بانک‌ها به کندی پیش می‌رود.

استاندار کرمانشاه گفت: برخی از دستوارلعمل‌های بانکی برای پرداخت تسهیلات خصوصا در بخش تضامین نیازمند اصلاح است که باید شیوه آن مشخص شود.

بازوند از اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به وعده‌های خود برای کمک به زلزله زدگان عمل نکرده هم گلایه کرد و ادامه داد: قرار بود چهار هزار تن آهن، 10 هزار تن سیمان، 50 هزار متر مربع سرامیک و کاشی و شیشه مورد نیاز تامین شود که هنوز کاری در این خصوص ندیده‌ایم.

استاندار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود بازگشایی مرز خسروی را نیز یک مطالبه جدی خصوصا برای مردم مناطق زلزله زده عنوان کرد که فرصت استثنایی برای کرمانشاه است.

بازوند گفت: بازگشایی این مرز نیازمند دیپلماسی سیاسی قوی است.

901/900

کد خبر: 921252

وب گردی

وب گردی