قره خانی: ما اعتماد ملی را با تصمیمات غلط از دست دادیم

سخنگوی انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیمات دولت در بخش اقتصادی باعث بی ثباتی نرخ ارز شده است گفت: به نظرم یک ناهمگونی و عدم اعتماد در تیم دولت وجود داشت.

اسدالله قره خانی سخنگوی انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش قیمت حامل های انرژی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: اینکه بگوییم تبصره ۱۸ در مجلس مورد موافقت قرار نگرفت یک نگاه بدبینانه نسبت به این موضوع است بنابراین ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که دولت به عنوان درآمد از افزایش قیمت حامل های انرژی در نظر گرفته بود محقق نشد و خواست این موضوع را از طرق دیگر تامین کند.

وی اضافه کرد: هدفی که آنجا در نظر گرفته می شود با هدفی که اینجاست متفاوت است دولت گفته بود می خواهیم این درآمد را به سمت اشتغال ببریم یعنی به عنوان تامین کسری بودجه مطرح نکرده بود اما مبلغی که به اینجا می آید این چنین نیست و تکلیفی ندارد اگر تکلیفی مشخص شود ما به تفاوتش به حساب خزانه می رود و اگر تراز مثبت بود خرانه بخشی از کسری بودجه را جبران می کند.

قره خانی با اشاره به اینکه نمره تیم اقتصادی دولت بویژه بانک مرکزی منفی بوده بیان کرد: حتی اگر بخواهند نرخ ارز را کاهش یا افزایش دهند اینها باید مدیریت شده باشد ولی متاسفانه این مسائل اقتصادی به چهارراه استانبول واگذار شده است.

وی درباره عامل افزایش قیمت دلار گفت: این موضوع توسط ریاست مجلس بیان شد به نظر من از مهرماه به بعد یک سری تصمیمات اتخاذ شد که خود این تصمیمات در بی ثبات کردن وضعیت ارز موثر بوده است.

قره خانی در ادامه افزود: یکی از این تصمیاتی که باعث بی ثباتی نرخ ارز شد موضوع جلوگیری از ثبت سفارش خودروها بود تا این خبر را اعلام کردند تحلیل گران بلافاصله می گویند چرا این ثبت سفارش یکباره متوقف شد تنها گزینه این است دولت احتمالا ارزی نداشته که بتواند تامین کند.

وی اضافه کرد: به محض اینکه این تصمیم اطلاع داده شد تواز عرضه و تقاضا به هم می ریزد و همه به دنبال ارز می روند و دارایی های خود را به ارز تبدیل می کنند بی تدبیری در این تصمیم کاملا مشهود بود و با باز کردن مجدد ثبت سفارش برای عده ای رانت ایجاد شد سپس آن را بستند و این شبهه برانگیز است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم با این نقدینگی که در دست دارند نه می توانند وارد تجارت شوند نه خرید خودرو انجام دهند از طرفی فعالیتهای تجاری خاصی هم وجود ندارد،‌ ثبات وجود ندارد همین عدم ثبات زمزمه های افزایش تدریجی قیمت در هاله ای از ابهام قرار می دهد،‌ پمپاژ رسانه های معاند در کشورهای منطقه، شبکه های مجازی تمامی اینها مزید این موضوع شد تا قول و قرارها رنگ باخت.

قره خانی تصریح کرد: در بخش اقتصادی نوعی حالت انفعالی وجود داشت مثلا شخصی در تیم اقتصادی نظرش این بود که ارز باید افزایش پیدا کند تا صادرات به صورت اقتصادی شود و به سمت صادرات برویم عده ای می گفتند نه ما قیمت را کنترل می کنیم و کاهش می دهیم به نظرم یک ناهمگونی و عدم اعتماد در تیم دولت وجود داشت.

وی درباره تصمیم دولت درخصوص سپرده گذاران گفت: اینکه دولت یک هفته فرصت داد تا سپرده ها از پانزده درصد به بیست درصد برسد تصمیم بسیار نابه جایی بود که جای تاسف دارد.

قره خانی در ادامه افزود: یعنی تیم اقتصادی دولت یا مسئولین بانک مرکزی وزارت اقتصاد نمی دانند کسانی که سپرده پانزده درصد دارند پانزده درصدشان را در همان بانک به بیست درصد تبدیل می کنند و این تصمیم هزینه سنگینی را برای بانکها ایجاد کرده است و بانک برای اینکه هزینه های خود را جبران کند ناچاراست پیشنهادهایی که برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی داده به ۲۸درصد برساند و این خود تورم را به همراه دارد بنابراین این تصمیمات اصلا تصمیمات درستی نبود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده ارز را چطور پیش بینی می کنید گفت: به نظر من ابتدا باید اعتماد ملی ایجاد شود، مردم می گویند باید پولم را جایی ببرم که ارزش آن کاهش پیدا نکند و تنها جایی که پیدا می کند ارز کاغذی است و آن را نزد خود نگهداری می کنند و سراغ بانک نمی روند چرا که اطمینان پرداخت ارز و سود آن از سوی بانکها را ندارند و تنها گزینه ای که باقی می ماند این است که ارز را بخرند و دست خود نگه دارند و متاسفانه ما این سرمایه ملی (اعتماد ملی) را با تصمیمات غلط از دست دادیم.

اسدالله قره خانی در پاین تصریح کرد: به نظر من سیاست، سیاست درستی نبود سیاست پایین به بالا جواب نمی دهد الان سیاست بالا به پایین مناسب است اگر قیمتی را بالا در نظر می گرفتند بعد تزریق می کردند و بعد از چند هفته مقداری کاهش می دادند مجددا تزریق می کردند کاهش تقاضا ایجاد می شد تا به یک نقطه مناسب و دقیق اقتصادی می رسید.

304

کد خبر: 921355

وب گردی

وب گردی