نحوه قیمت‌گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی مشخص شد

یک مقام مسئول در سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: از آنجا که سازمان غذا و دارو بدون توجه به مصوبه کارگروه تنظیم بازار اقدام به قیمت گذاری برخی از تجهیزات پزشکی می کرد، موضوع در جلسات مطرح شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت صنعت، اسماعیل مهدی پور، مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف کنندگان گفت: بر اساس مصوبه هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه ها در راستای هماهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه در نظام قیمت گذاری و نظارت بر آن، کالاها و خدمات از حیث اولویت و اهمیت، تقسیم بندی شده اند.

بر اساس قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان آخرین مصوبه دولت مرتبط با سیاست های تعیین قیمت کالاها و خدمات این اقدام صورت گرفته است.

او همچنین درباره اولویت بندی کالاها و خدمات افزود: کالاها و خدمات اولویت اول مشمول قیمت‌گذاری تکلیفی بوده و هرگونه افزایش قیمت آنها مستلزم طی فرآیند مصرح در مصوبه ستاد است و کالاها و خدمات اولویت دوم نیز مشمول رصد، پایش و نظارت مستمر روند تأمین، توزیع، موجودی و قیمت بازار از سوی دستگاههای مسئول تنظیم بازار و همزمان این سازمان قرار دارند.

مهدی پور تصریح کرد: بر این اساس انواع لوازم و تجهیزات پزشکی در اولویت دوم مصوبه مذکور قرار داشته و نرخ گذاری آنها از سوی بنگاههای اقتصادی باید با رعایت ضوابط قیمت گذاری هیئت تعیین و تثبیت قیمتها و درصد ضرایب سود مصوب انجام پذیرد و در صورت دریافت شکایت و افزایش غیر متعارف قیمت این سازمان مسئول رسیدگی خواهد بود.

او با رد مطالب مطروحه در خصوص اختیارات قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی توسط سازمان غذا و دارو با توجه به مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه ها اضافه کرد: ازآنجایی که سازمان غذا و دارو بدون توجه به مصوبه ستاد اقدام به قیمت گذاری برای برخی از لوازم و تجهیزات پزشکی می کرد، موضوع در جلسات کارگروه تنظیم بازار مطرح شد.

این مقام مسئول در وزارت صنعت ادامه داد: بر این اساس مقرر شد با توجه به شرایط بازار و تنوع انواع لوازم و تجهیزات پزشکی و در راستای جلوگیری از هر گونه اجحاف در حق‌مصرف کنندگان بواسطه سوء استفاده‌های احتمالی از سوی برخی از بنگاههای اقتصادی، چنانچه ضرورتی برای قیمت گذاری تکلیفی برای کالاهای مدنظر وجود داشته باشد، پیشنهاد مربوطه مبنی بر تغییر اولویت به گروه اول برای تصویب به کارگروه تنظیم بازار ارائه شود و در همین راستا برای تعیین تکلیف مجدد، موضوع دبیرخانه تنظیم بازار کشور مطرح و بر این مهم تاکید شد.

او با تاکید بر اینکه ، سازمان حمایت را در راستای تکالیف و وظایف ذاتی و قانونی خود عهده دار نظارت و بررسی شکایات واصله و برخورد با واحدهای متخلف دانست ‌و متذکر شد: کلیه واحدهای تامین کننده اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز مکلف به رعایت ضوابط قیمت گذاری هیات تعیین و تثبیت قیمت ها در نرخ گذاری محصولات خود هستند.

مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت تصریح کرد : انتظار می رود به منظور جلوگیری از سردرگمی بنگاههای اقتصادی و در راستای اجرای مصوبات ستاد هدفمندسازی یارانه ها به عنوان مصوبه موخر دولت در موضوع قیمت گذاری تعامل و همکاری سازمان های ذیربط ، با این سازمان افزایش یابد.

مهدی پور خاطر یادآور شد : مصرف‌کنندگان محترم در صورت داشتن هرگونه شکایت در این زمینه می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۲۴ ، با این سازمان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها موضوع را مطرح نمایند، تا مراتب رسیدگی و در اسرع وقت نتیجه آن اعلام شود.

401

کد خبر: 931378

وب گردی

وب گردی