شماره پانزده و شانزده فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شد

شماره پانزدهم و شانزدهم فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» به سردبیری محمدرضا رسولی ویژه پاییز و زمستان ۱۳۹۶ منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب؛ شماره فصلنامه پانزدهم و شانزدهم «نقد کتاب علوم اجتماعی» با نقدی بر آثار مقصود فراستخواه، سارا شریعتی، نعمت الله فاضلی، محمود عبدالله زاده، محمد تقی دلفروز و... راهی بازار نشر شده است.

در بخش سخن سردبیر این فصلنامه با عنوان «مردم شناسی زمانه» که به قلم محمدرضا رسولی، دانشیار علوم ارتباطات انتشار یافته می خوانیم: «مردم شناسی یکی از رشته های علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه ای به موضوع فرهنگ و مطالعات فرهنگی دارد. تحولات اجتماعات امروزی تحت تاثیر تغییرات فرهنگی و ابعاد مختلف آن است.

در واقع فرهنگ را می توان از اساسی ترین و مرکزی ترین مفهوم در مردم شناسی دانست. مردم شناسی با پذیرش این اصل که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش موثر و تعیین کننده ای دارد، به مطالعه فرهنگ در جوامع مختلف پرداخته و همواره کوشیده است تا با مطالعه سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی را بیابد تا کارگزاران با آن برنامه های مورد نیاز را فراهم آورند.

مردم شناسی در ایران دوران گذار خود را می گذراند. این به آن معنی است که تغییرات در بستر تحولات معطوف به جهان اجتماعی از یک سو و تغییرات در رویکردهای اجتماعات علمی از سوی دیگر، شرایط جدیدی را پیش روی قرار داده که این تغییرات را در زمینه می توان دنبال کرد...»

در بخش «نقد تالیف» این شماره از فصلنامه مقاله هایی با عنوان های«سنگ و شیشه» نوشته پروین قاسمی، «جامعه شناسی بدن ایرانیان » نوشته محمد فکری، «فرآیند ساخت یابی نهاد زندان؛ از مشروطه تا پایان پهلوی اول» نوشته نیما اکبری و…. پیش روی خوانندگان قرار گرفته است.

مخاطبان همچنین در بخش «نقد ترجمه» مقاله های متعددی با عناوین «آیا آموزش می تواند جامعه را تغییر دهد؟» با قلم محمد شارع پور « جنگ چهره زنانه ندارد» با قلم بیژن زارع، « جادو، علم و دین»با قلم بهروز گرانپایه، «زنان باید خودشان باید برای تغییر وضعشان عمل کنند» با قلم مریم نورائی نژاد را می خوانند.

فریدون شیرین کام، کارشناس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش «نقد دیروز» به بررسی و نقد کتاب «خدمت به فرهنگ ایران؛ زندگی و کارنامه مرتضی نوریانی» نوشته مجید خسروی و سمیه سادات شفیعی پرداخته است که در بخشی از آن می خوانیم:« این کتاب به سرنوشت انتقال ماشین آلات چاپ به ایران در قرن بیستم می پردازد. ساخت حروف متحرک و جداگانه توسط گوتنبرگ در سال 1452 به اختراع دستگاه چاپ منجر شد. اختراع او ظرف 40 سال در کشورهای عمده اروپایی رواج یافت...»

در بخش واکاوی پانزدهمین و شانزدهمین فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» جلال الدین رفیع فر مقاله ای با عنوان «مردم شناسی در گذار» نوشته است. مقاله «جایگاه کتب انسان شناسی» نوشته محمد صادق فربد نیز در این بخش گنجانده شده است.

در بخش «یک کتاب، یک گفت‌وگو» سعید ارکان زاده یزدی درباره کتاب «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران » با نعمت الله فاضلی، نویسنده این کتاب سخن گفته است.

«گزارش کتاب پژوهی مردم شناختی:مردم شناسی فرهنگی» نوشته روشنک فرهودی و «علوم اجتماعی در کتاب سال» نوشته مسعود بهزادی راد نیز عناوین مطالبی هستند که در بخش «شایسته خواندن» آمده اند.

شماره پانزدهم و شانزدهم فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی ویژه فصل پاییز و زمستان ۱۳۹۶ به قیمت ۱۰ هزار تومان و به همت موسسه خانه کتاب روانه بازار نشر شده است.

کد خبر: 931388

وب گردی

وب گردی