قیمت نفت از رکورد ۳ ساله خود فرود آمد

با قوت گرفتن دلار در پایان معاملات روز پنج‌شنبه قیمت‌های نفت از رکورد امروز خود که قبلا تنها در اواخر ۲۰۱۴ دیده شده بود، پایین ‌آمدند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از رویترز، با قوت گرفتن دلار در پایان معاملات روز پنج‌شنبه قیمت‌های نفت از رکورد امروز خود که قبلا تنها در اواخر ۲۰۱۴ دیده شده بود، پایین ‌آمدند، اما بالا ماندن تنش‌های سیاسی در خاورمیانه و افت میزان ذخایر نفت خام جهان، قیمت‌ها را بالا نگاه داشت.

قیمت نفت برنت ۳۹ سنت افت کرد و به هر بشکه ۷۱.۶۷ دلار رسید. نفت خام آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱۳ سنت افت کرد و به ۶۶.۶۸ دلار برای هر بشکه رسید.

فیلیپ استریبل، تحلیل‌گر آرجی‌او فیوچرز در شیکاگو، می‌گوید: بزرگترین عامل تعیین‌کننده قیمت‌های روز پنج شنبه نفت، شاخص دلار بود. شاخص دلار ۰.۳ درصد در برابر سبد ارزهای مهم جهان بالا رفت و به این ترتیب خرید نفت به ارزهای دیگر گران‌تر شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرد که مازاد ذخایر نفت جهان در حال از بین رفتن است که دلیل آن تقاضای خوب و کاهش تولیدات اوپک است.

اوپک در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد که میزان ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته، ۱۷.۴ میلیون بشکه در ماه فوریه کاهش یافته است و به ۲.۸۵۴ میلیارد بشکه رسیده است. این میزان حدود ۴۳ میلیون بشکه از آخرین میانگین ۵ ساله ذخایر بالاتر است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، در نیودهلی به رویترز گفت که از ابتدای ۲۰۱۷ تا کنون مازاد نفت خام جهان ۹ دهم از حجم خود را از دست داده است.

بارکیندو گفت: ما شاهد آن بوده‌ایم که مازاد ذخایر نفت جهان که ۴۰۰ میلیون بشکه از متوسط سطح ۵ ساله خود، بالاتر بود، با شتاب بیشتری کاهش یافته و به ۴۳ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله رسیده است.

روز چهارشنبه، برنت و دابلیوتی‌آی بالاترین رکوردهای خود از اواخر ۲۰۱۴ تا کنون را ثبت کردند و به ترتیب به رکورد ۷۳.۰۹ دلار و ۶۷.۴۵ دلار برای هر بشکه رسیدند.

منبع: مهر

402

کد خبر: 931498

وب گردی

وب گردی