تلاش برای برقراری پرواز مستقیم به کویته، کراچی و لاهور

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری‌ها با پاکستان در همه زمینه‌های زیربنایی شامل بخش‌های زمینی، دریایی، هوایی و ریلی خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان سفر به پاکستان ، دیروز پنجشنبه پس از دیدار با میرحاصل خان بزنجو، وزیر امور دریانوردی پاکستان در نشست مطبوعاتی مشترک حاضر شد و با اعلام این مطلب افزود: مایه افتخار است که پذیرش دعوت وزیر دریانوردی پاکستان به این کشور سفر کردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران دارای مرز بسیار طولانی با پاکستان است، ما کشورهایی با ریشه های فرهنگی و تمدنی یکسان و حتی با اقوام مشترک هستیم، لذا حفظ امنیت این منطقه و توسعه و آبادانی آن برای طرفین یک سیاست قطعی و لازم الاجرا است.

عباس آخوندی افزود: ما توسعه پاکستان را توسعه خود می دانیم و برای ارتباط با پاکستان در تمام شعبه ها از جمله حمل و نقل هیچ محدودیتی برای خودمان قائل نیستیم.

او خاطرنشان ساخت: بدون تردید نبود آبادی و رفاه در هر کدام از کشورهای ایران و پاکستان در مجموع امنیتی در منطقه به ارمغان نخواهد داشت، بنابراین ایران به هیچ وجه تابع سیاست رقابتی نیست، بلکه تمامی سیاست های ما متکی بر همکاری متقابل و درهای باز است.

آخوندی افزود: به دعوت وزیر امور دریانوردی با هیات بزرگی به پاکستان سفر کرده ایم و هیات ما شامل گروه هوایی، دریایی، زمینی و گروه ریلی از جمله بخش دولت، نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین از بخش خصوصی می باشد.

او گفت: در حوزه مسافری آماری که داریم بیش از ۲۰۰ هزار مسافر پاکستانی در سال گذشته به ایران سفر کرده اند. و البته این ارقام قابل رشد است و نشان دهنده ظرفیت بسیار بزرگ میان دو ملت بزرگ است.

عباس آخوندی گفت: در حوزه دریایی میان بنادر چابهار و گوادر قرارداد خواهر خواندگی وجود دارد. همچنین از ایجاد خطوط کشتی رانی میان بنادر چابهار و کراچی استقبال می کنیم و علاقه مندیم حتی این خطوط به دیگر بنادر ایران از جمله بندرعباس و خرمشهر نیز توسعه یابد و آمادگی داریم از کشتی های مسافربری پاکستان استقبال کنیم.

او افزود: در حوزه تبادلات دریایی میان چابهار و گوادر آمادگی کامل داریم امکانات ترانزیتی برای بندر گوادر به سمت آسیای میانه از طریق ارائه امکانات ریلی و جاده ای را در اختیار طرف پاکستانی قرار دهیم.

آخوندی تاکید کرد: ما بشدت علاقه مندیم که ارتباطات زمینی با پاکستان را افزایش دهیم علاوه بر گذرگاه مرزی میرجاوه-تفتان علاقه مندیم در پیشین-ریمندان هم نیز گذرگاه مرزی بازگشایی کنیم.

او افزود: همچنین برای احداث خط ریلی میان چابهار و گوادر و بهبود خط ریلی میرجاوه به کویته نیز آماده همکاری هستیم.

آخوندی گفت: ایران علاقه مند است تا از فرودگاه های مختلف این کشور از جمله چابهار، زاهدان و زابل به مقصد فرودگاه های کویته، کراچی و لاهور پروازهای منطقه ای برقرار کند.

او با ابراز امیدواری از این که هر دو طرف بتوانند در این سفر طرح های همکاری مشخصی را تعریف کرده و با توافق مشترک این طرح ها را پیگیری کنند گفت: امیدواریم شاهد پیشرفت های خوب پاکستان چه در کراچی، گوادر و در لاهور باشیم.

402

کد خبر: 931559

وب گردی

وب گردی