برگشت نیمی از هزینه حج امسال به جیب ایران /سعودی ها زیر بار تامین امنیت مراسم دعای کمیل نرفته اند

رییس فراکسیون حج مجلس با اشاره به استقبال سعودی ها از تیم جمهوری اسلامی برای انعقاد موافقت نامه تمتع 97 گفت: خوشبختانه تمام امور مربوط به حج اعم از اسکان، پذیرایی، بیمه زوار وترابری آنها انجام شده است و پیش بینی می شود امسال از هر نظر حج خوبی خواهیم داشت.

حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درتشریح برگزاری جلسات و آخرین تصمیم گیری هابرای حج تمتع 97 در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: چندی پیش فراکسیون حج مجلس شورای اسلامی در خصوص مسایل جاری حج تمتع و برنامه ریزی ها برای برگزاری مناسک حج امسال با حضور مسئولین اجرایی و سید علی قاضی عسکر نماینده رهبری در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی تشکیل جلسه داد و حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت گزارش مطلوبی از جریان مذاکرات و حج سال کذشته به فراکسیون ارائه داد.

وی در تشریح این جلسه خاطر نشان کرد: خوشبختانه مباحث مربوط به ثبت نام حجاج ایرانی و استقبال سعودی ها از تیم جمهوری اسلامی برای انعقاد موافقت نامه حج امسال بسیار قابل قبول بوده است و مقرر شده تا در این موافقت نامه تمام امور مربوط به حج اعم از اسکان، پذیرایی، بیمه و ترابری با برنامه ریزی و زمانبندی قابل قبولی اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه با تصمیم گیری هایی که صورت گرفته امسال به نظر ریالی هم حج خوبی خواهیم داشت ،چرا که عمده هزینه ها به جیب ایران باز گردانده می شود اظهار داشت: مبلغ قابل اعتنایی که از حجاج گرفته می شود، دیگر در عربستان هزینه نمی شود به طوری که در برنامه ریزی ها و موافقت نامه هایی که منعقد شده نیمی از کل پرواز های حجاج ایرانی به عهده هواپیمایی جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از امور در انجام حج امسال به ایران واگذار شده است، دریافتی ها از مردم معقول تر خواهد شد ضمن آنکه این اتفاق زمینه ساز این خواهد شد تا کاروانها به نسبت عملکرد و هزینه کرد خود رتبه بندی شوند تا حجاج بتوانند بر حسب توان مالی خود کاروان خود را انتخاب کنند.

آزادی خواه در خصوص تامین امنیت حجاج ایرانی در حج امسال هم اذعان داشت: تمام مباحث امنیتی حجاج در موافقتنامه با عربستان قید و تضمین شده است بطوریکه حتی اجازه برگزاری مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکین نیز پس از طرح این موضوع اخذ شده است؛ البته باید گفت که طرفین سعودی زیر بار تامین امنیت مراسم دعای کمیل را به دلیل برگزاری در یک فضای باز تامین نرفته اند اما ما همچنان پیگیر این موضوع نیز هستیم.

رییس فراکسیون حج مجلس در مورد فاجعه منا بیان داشت: طبق دستورات مقام معظم رهبری در جلسه مربوط به انعقاد موافقت نامه به طور کامل موضوع مطرح شد اما متاسفانه مسئولان سعودی همچنان از پرداخت دیه قربانیان حادثه منا سر باز می زنند ضمن اینکه در این زمینه مسئولین وزارت خارجه نیز باید این موضوع را در محافل بین المللی پیگیری کنند.

وی در پایان اعلام کرد: سعودی ها برای بحث سقوط جرثقیل که در بیت الله الحرام اتفاق افتاد، مقرر شده تا مبلغ دیه به خانواده های قربانیان پرداخت شود.

305

کد خبر: 931599

وب گردی

وب گردی