جذابیت بازار ایران براى تولیدکنندگان خارجى/ فرهنگ سازى، مهمترین عامل در تحقق شعار سال 97

دبیر ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران گفت: بازار ایران آنقدر جذاب است که اگر تولیدکنندگان داخلى نتوانند کیفیت محصولات خود را مطلوب و مطابق با آپشن هایی که در تولیدات روز اروپایی وجود دارد، وفق دهند کالاى خارجى بازار تولیدات داخلى را مى رباید.

علی اکبر پوراحمدنژاد، دبیر ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار از حمایت کالای ایرانی صورت گیرد اشاره کرد و گفت: موضوع قاچاق دارای دو لبه عرضه و تقاضا است که به عنوان مهمترین تخلف اقتصادی تلقی می شود.

او در ادامه بیان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده از سال 94 تا سال 96 در زمینه مدیریت عرضه و نیز ترسیم خط سیر تقاضا با بهرگیری از دستگاه حوزه کمیسیون شروع به انجام برخی از اقدامات عملیاتی کردیم.

پوراحمدنژاد با بیان اینکه حوزه عرضه باید در اختیار اتحادیه ها و اصناف قرار مى گرفت، گفت: به دنبال اتخاذ تصمیماتى بودیم تا بتوانیم خسارتى را که قاچاق به صنعت، اقتصاد و بازار کشور وارد مى کرد را برطرف کنیم تا اینکه در سال 95 این اتفاق نظر حادث شد تا بستر عرضه کشور را به سمت کالاهاى ایرانى و قانونی سوق دهیم.

او با تاکید بر اینکه رعایت قانون کشور محترم است، افزود: نباید فرصت های بازار را در اختیار متخلفین اقتصادی قرار داد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اقدام به بررسی مجدد اتحایه ها و اصنافی کردیم که نمونه کالای تولید داخلی را در اختیار داشتند.

دبیر ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه بررسی های انجام شده باعث شناسایی 44 صنف شد که در بازار تبادلات تجاری، کالای آنها نمونه تولید داخلی بود، گفت: شرایط تامین کالایی آنها، علت استقبال یا عدم استقبال از تولیدات داخل، نیاز تعامل فی مابین بین تولیدکننده و فروشنده کالا و ایراداتی که می توانست بازار را در کوی رقابت با محصولات خارجی قرار دهد مورد تحلیل قرار گرفتند.

او گفت: درصدد مهیا کردن بازار برای خرید و فروش کالاهاى داخلی هستیم .

پوراحمدنژاد با بیان اینکه شعار حمایت از کالاى ایرانى که از سوى مقام معظم رهبرى براى سال 97 مطرح شده است مستلزم یک سرى از پیش نیازهاست که به طور قطع باید توجه جدى به آنها شود؛ اظهار داشت: اگر قرار باشد تا بازار در تصرف کالاى داخلى قرار گیرد باید سلایق مردم در نظر گرفته شود و در صورتى که تولیدکنندگان نتوانند تولیدات خود را با سلایق مردم وفق دهند، بازار بازهم در تصرف کالای خارجی چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران خاطر نشان کرد: امیدواریم تا تولیدکنندگان داخلی ضمن افزایش تنوع کالای تولیدی خود براساس سلایق روز جامعه، به واسطه بهبود کیفیت کالاهاى داخلى زمینه رقابت با کالاهاى خارجی را برای خود مهیا کنند، در صورتى که این اتفاق نیفتد و فروش کالا صرفا برای کسب سود باشد به طور حتم با توجه به شرایط فعلی ارتقای بازار غیرممکن مى شود.

او بیان کرد: بازار اقتصاد ایران آنقدر جذاب است که اگر تولیدکنندگان داخلى نتوانند کیفیت محصولات خود را مطلوب و مطابق با آپشن هایی که در تولیدات روز اروپایی وجود دارد، وفق دهند کالاى خارجى بازار تولیدات داخلى را مى رباید.

پوراحمدنژاد اظهار داشت: امیدواریم در کنار اقدامات زیرساختی که در سال 95 و 96 آغاز کردیم و در سال 97 ادامه خواهیم داد تولیدکنندگان نسبت به دغدغه های مدنظر تلاش کنند تا اقدامات ما بسترى برای ورود کالاهاى داخلی به بازار باشد و جایگزین کالاهاى خارجى شوند.

دبیر ستاد کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران موضوع فرهنگ سازى را مهمترین عامل در تحقق شعار حمایت از کالاى ایرانى دانست و افزود: خوشبختانه دو سال است که موضوع حمایت از کالاى تولید داخل از طریق رسانه ها به نحو احسن در حال تبلیغات است.

او با تاکید بر اینکه در ابتدا باید قبیح بودن قاچاق را در کشور و در بین افراد جامعه جا انداخت، گفت: استفاده از کالای داخلی که در وجود بسیاری از مردم کشورها وجود دارد، در ایران هم باید اتفاق بیفتد که لازمه آن فرهنگ سازی است و این بحث از طریق تلاش بسیاری از سازمان های ذی ربط و نیز کمک وزارت صنعت، بانک ها و پیگیری صاحبان صنایع در جهت به روزسازی و ترمیم تولیدات خود با سلایق جامعه میسر خواهد شد.

پوراحمدنژاد در پایان با بیان اینکه قاچاق، کلمه خسارت آورى برای اقتصاد کشور است، اظهار داشت: بستر ورود کالا را نمی توان مسدود کرد؛ بنابراین در این زمان تولیدکننده باید به سمت تولید کالایی پیش روند که نظر مصرف کننده را جذب مى کند.

401

کد خبر: 931826

وب گردی

وب گردی