ممنوعیت کشت برنج سیاست کاملا درستی است

استاندار ایلام گفت: ممنوعیت کشت برنج یک سیاست کاملا درستی است.

قاسم سلیمانی دشتکی در رابطه با ممنوعیت کشت برنج در استان ها در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: ممنوعیت کشت برنج در برخی استان ها به دلیل مشکلات کم آبی و خشکسالی است، زیرا سفره های آب زیرزمینی به سرعت در حال تخلیه شدن است.

وی ادامه داد: از نظر من در بسیاری از شهرها و مناطق دیگر گندم هم نباید کاشته شود تا چاه ها دوباره زنده و سفره های زیرمینی بالاتر بیایند.

استاندار ایلام افزود: در گذشته سفره های زیرزمینی با 10-20 متر به آب می رسید اما اکنون باید چاه ها را تا 200-300 متر کند تا بتوان به آب رسید و آن آب باز هم شیرین نیست.

سلیمانی تاکید کرد: ممنوعیت کشت برنج یک سیاست کاملا درستی است.

وی گفت: در استان های شمالی هر قسمتی که برویم آب وجود دارد اما در استان های دیگر به دلیل کاهش بارندگی 10 سال گذشته با خشکسالی روبرو شده ایم که مشکلات بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشتد.

استاندار ایلام در پاسخ به این سوال که در مقابل ممنوعیت کشت برنج به کشاورز چه امکانات دیگری از سوی دولت داده خواهد شد، گفت: به کشاورزان در مقابل این موضوع برنامه الگوی کشت ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: کشت جایگزینی که آب کمتری را به خود اختصاص دهد و مثمر باشد مانند زیتون، پسته، بادام و گردو و یا حتی غلات را می توان کاشت، اما کاشت برنج به آبیاری زیادی احتیاج دارد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، رضا اردکانیان ر حاشیه نشست با نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس در 20 فروردین ماه گفت: در زمان ترسالی ممکن است کشت محصولی ممنوع باشد.

وی ادامه داد: به‌طور مثال دولت تصمیم گرفته است که کشت برنج در غیر از استان‌های شمالی ممنوع شود؛ این مسئله سیاستی است که یک وزارتخانه براساس شرایط اقلیمی و علمی اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم‌آب یا بی‌آب از ابتدا موضوعیتی نداشته است.

محمدعلی اقدسی در گفت وگویی اعلام کرد که بر اساس سیاست های کلی وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به کمبود منابع آبی در کشور تنها استان های شمالی مجاز به کشت برنج بوده و دیگر استان ها باید از کشت های جایگزین استفاده کنند؛ در راستای این سیاست ها، سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام هیچ گونه خدمات حمایتی و توسعه ای به زارعان برنج کار ارائه نمی دهد.

معاون جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: کشت برنج با این وضعیت منابع آبی و بحران کم آبی در کشور برای زارعان و دولت مقرون به صرفه نیست و باید کشاورزان با رفتن به سمت کشت دیگر محصولات از تولید برنج فاصله بگیرند.

901/900

کد خبر: 931862

وب گردی

وب گردی