دانشگاه آزاد اسلامی، جایی که صدای دانشجو شنیده می‌شود

مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بر این باورند که حل مشکلات دانشجویان باید اولویت اصلی باشد چراکه موجب می‌شود دانشگاه در مسیر عدالت آموزشی قدم بردارد.

در یک‌سال گذشته، رویدادهایی در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ رویدادهایی که تا حدود بسیار زیادی شاکله و ساختار دانشگاه را تغییر داد. مسئولان این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی خود علاوه‌بر اینکه ارتقای کیفی را به‌عنوان یکی از کلیدواژه‌ها مدنظر قرار داده و تلاش دارند کیفیت آموزش را دنبال کنند، سعی داشته‌اند صدای دانشجو باشند. درواقع مدیران دانشگاه بر این باورند که حل مشکلات دانشجویان باید اولویت اصلی دانشگاه باشد؛ چراکه حل مشکلات آنان موجب می‌شود دانشگاه در مسیر عدالت آموزشی قدم بردارد. دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع دغدغه دانشجویان تاکنون اقدامات زیادی انجام داده است که انتقال دانشجویان دختر به دانشگاه محل سکونت و تغییر در مکانسیم آزمون EPT شاید مهم‌ترین این اقدامات باشد.

انتقال دانشجویان دختر به دانشگاه محل سکونت

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های دانشجویان به‌ویژه دانشجویان دختر در زمان کنکور این است که بتوانند در شهر خود تحصیل کرده و نیازی به مهاجرت به سایر شهرها برای ادامه تحصیل نداشته باشند؛ قبول شدن در دانشگاه به‌خودی‌خود آنقدر استرس‌زا هست که دیگر نمی‌توان استرس مهاجرت به شهر دیگر را به آن اضافه کرد. صرف‌نظر از هزینه‌های تحصیل، زندگی در کلانشهرها و دور از خانواده، دانشجو را از نظر روحی و روانی نیز با مشکل مواجه می‌کند. شاید به همین دلیل است دانشجویانی که در دانشگاه شهر دیگری به غیر از شهر محل سکونت خود پذیرفته می‌شوند در همان ابتدای امر به‌دنبال راه‌های انتقالی گرفتن به شهر خودشان هستند، ولی همه دانشجویان این شانس را ندارند که بتوانند از قانون نقل و انتقال استفاده کنند و به همین دلیل برخی از آنان عطای تحصیل را به لقایش بخشیده و از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند. اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی برای حل این مشکل تصمیم گرفتند با انتقال دانشجویان دختر به دانشگاه محل سکونت خود موافقت کنند.

اوایل مهرماه سال گذشته بود که سخنان فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نور امید را در دل دانشجویان دختر این دانشگاه روشن کرد. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار خود با آیت‌ا... نوری‌همدانی گفته بود: «یکی از سیاست‌هایی که دانشگاه در نظر گرفته، بومی‌گزینی است و هر دانشجوی دختری درخواست بازگشت به شهر خود را داشته باشد، با آن موافقت می‌شود.»

آن‌طور که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده بود، عمده مشکلات فعلی کسانی هستند که از مقطع دیپلم وارد دانشگاه می‌شوند و هنوز شرایط جدایی از خانواده را تجربه نکرده‌اند. بر همین اساس این دانشگاه برای این دسته از دانشجویان که در واحدهایی غیر از محل سکونت‌شان قبول می‌شوند شرایطی را فراهم کرده است تا در محل سکونت و کنار خانواده به تحصیل خود ادامه دهند.

مساعدت برای پرداخت شهریه

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند هیچ دانشجویی نباید به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل بازبماند، بنابراین همکاری‌های لازم را در تقسیط و ارائه وام‌های صندوق رفاه برای دانشجویان انجام می‌دهند. این دانشگاه با دانشجویان برای پرداخت شهریه نیز همکاری می‌کند تا آنها به دلیل مشکل مالی از تحصیل عقب نیفتند. درواقع نگاه امروز مسئولان دانشگاه حداکثر مساعدت با دانشجویان در حوزه‌های مختلف است. البته در کشور ما اکثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به بودجه دولتی متصل بوده یا با وجود دریافت شهریه از دانشجویان، از بودجه دولتی نیز استفاده می‌کنند؛ اما به جرات می‌توان گفت دانشگاه آزاد اسلامی تنها موسسه آموزش عالی در کشور است که تلاش دارد بدون استفاده از پول نفت و منابع دولتی فعالیت کند. با تمام این اوصاف دانشگاه آزاد اسلامی برنامه دارد در شهریه فشاری بر دانشجویان وارد نشود، بنابراین با تقسیط و اعطای وام‌های دانشجویی، تسهیلاتی به دانشجویان ارائه می‌دهد. کمک به دانشجویان در مناطق محروم نیز از چشم مسئولان این دانشگاه دور نمانده است.

ارتباط با دفتر بازرسی هیات‌امنای دانشگاه

چند روز پیش بود که دفتر بازرسی ویژه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، راه‌های ارتباطی جدیدی را برای دریافت نظرات مردم معرفی کرد. هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی آماده دریافت نظرات، پیشنهادات، انتقادات و گزارش‌های مردم درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی است؛ نظراتی که می‌تواند به پیشبرد اهداف دانشگاه آزاد اسلامی که همان توسعه آموزش عالی کشور است کمک کند. حالا دانشجویان می‌توانند از طریق صندوق پستی 1194-19615، شماره نمابر 22754213-021، نشانی تلگرام@bviaubot و ایمیل به نشانی vbazresi@isiau.com نظرات و حتی دغدغه‌های خود را مستقیما به گوش مسئولان برسانند.

جلوگیری از سرقت علمی برای کاهش دغدغه دانشجویان

سرقت یا تقلب علمی از آن دست موضوعاتی است که همواره جامعه علمی و دانشگاهی با آن روبه‌رو بوده؛ موضوعی که هر از چندگاه موجی از نگرانی‌ها را درباره مصیبت سرقت علمی در آموزش عالی به راه انداخته و موجب نگرانی دانشجویان شده است تا جایی که بسیاری از آنان برای رفع این دغدغه از مسئولان دانشگاه درخواست کمک کرده‌اند. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی چندی‌پیش سامانه اصالت‌سنجی پایان‌نامه‌ها را راه‌اندازی کرد. این سامانه با همکاری واحد نجف‌آباد راه‌اندازی شده و در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار داده شده است. از این سامانه همچنان می‌توان برای بررسی پروپوزال پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و دکتری نیز استفاده کرد. دانشجویان نیز در صورت در دست داشتن تاییدیه سامانه، اجازه شرکت در جلسه دفاع را خواهند داشت.

دانشجویان بدهکار هم می‌توانند سر جلسه امتحان حاضر شوند

با وجود مساعدت دانشگاه آزاد اسلامی برای پرداخت شهریه دانشجویان و تقسیط آن و حتی ارائه وام‌های بلندمدت اما هستند دانشجویانی که بازهم برای پرداخت شهریه با مشکل روبه‌رو هستند. در اکثر مراکز مختلف دانشگاهی از ورود دانشجویان بدهکار به جلسه امتحان ممانعت می‌شود، ولی در دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان بدهکار هم اجازه ورود به جلسات امتحان را خواهند داشت. البته دانشجویان بدهکار باید در اولین فرصت بدهی خود را به دانشگاه پرداخت کنند.

تغییر در مکانیسم آزمون EPT

شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که سال‌ها بود فکر و ذهن دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی را به خود مشغول کرده بود، گذشتن از سد آزمون EPT بود. این آزمون هرماه توسط همین دانشگاه برگزار می‌شود و سطح زبان عمومی متقاضیان در محک آزمون قرار می‌گیرد؛ درواقع این آزمون پلی است برای داوطلبانی که نتوانسته‌اند مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی با نمره تعیین‌شده توسط دانشگاه را کسب کنند؛ اما گویا گذشتن از پل این آزمون کار هر کسی نبود و دانشجویان ضعیف‌تر برای قبولی در آن با مشکلاتی مواجه می‌شدند.

هرچند مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی معتقدند این آزمون یکی از آزمون‌های استاندارد است اما برای رفع مشکلاتی از این دست دانشجویان نیز دست به کار شدند. حالا مسئولان دانشگاه راه‌حل جایگزینی برای برگزاری این آزمون در نظر گرفته‌اند تا دانشجویان با دغدغه کمتری برای آزمون جامع آماده شوند. هرچند به گفته آنان، این راه‌حل جایگزین مساعدت دانشگاه است و به‌معنای حذف آزمون EPT نیست.

حالا قرار است برای یک دوره زمانی محدود، مجوز شرکت در آزمون جامع قبل از آزمون زبان صادر شود و اعلام قبولی در آزمون جامع و ثبت نتایج آن مشروط به اخذ حدنصاب نمره آزمون زبان خواهد بود.

منبع: فرهیختگان

201

کد خبر: 931872

وب گردی

وب گردی