نارضایتی صهیونیست ها از حمله آمریکا به سوریه

تحلیلگران و مقامات امنیتی و نظامی سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله آمریکا به سوریه آن را ضعیف و مطابق با ادعای آمریکا برای حمله ای بزرگ به سوریه ندانستند.

به گزار

ش سرویس بین الملل ایسکانیوز، واکنش های اسرائیلی در خصوص حمله روز گذشته آمریکا و متحدانش به سوریه و امکان ورود اسرائیل به مواجهه ای منطقه ای ادامه دارد، این واکنش ها به شکل موضع گیری های رسمی و تحلیلات نظامی ارائه می شود.

روزنامه معاریو از ژنرال عمیرام لیفین فرمانده سابق منطقه شمالی در ارتش اسرائیل نقل کرد: اسد جنایتکار جنگی است و باید از بین برود و امیدواریم ترامپ این کار را با بمباران کاخ ریاست جمهوری در دمشق انجام دهد و آمریکا بار دیگر به عنوان محور اصلی در عرصه منطقه ای ظاهر گردد.

وی افزود: این حمله نظامی به نفع اسد، روسیه و ایرانی ها و به ضرر اسرائیل بود و بهتر بود این حمله به این شکل ضعیف انجام نمی شد چرا که این حمله پیامی برای اسد داشت و آن ادامه کشتن مردم خود بدون استفاده از سلاح شیمیایی است.

ایهود باراک نخست وزیر سابق اسرائیل نیز گفت: حمله محدود آمریکا پیام عدم استفاده از سلاح شیمیایی را برای سوریه داشت اما مطمئن نیستم اسد این پیام را دریافت کرده باشد چرا که این پیام از قدرت کافی برخوردار نبود.

وی در ادامه گفتگوی خود با روزنامه معاریو افزود: حمله آمریکا به این شکل محدود برای آن است که ترامپ معتقد است آمریکایی ها نمی خواهند در جنگ سوریه وارد شوند و وی می داند که خاورمیانه منطقه ای پیچیده است و باقی ماندن در آن به نفع آمریکا نیست.

باراک ادامه داد: ترامپ خود را مسئول مستقیم حل مشکل سلاح شیمیایی سوریه نمی داند چرا که اوباما با ایجاد روزنه،

باعث نفوذ پوتین و ورود روسیه به سوریه شد.

موشه یعلون وزیر جنگ پیشین اسرائیل نیز در گفتگو با شبکه 10 تلویزیون اسرائیل گفت: حمله آمریکا بازی بزرگ ترها بود و ارتباطی مستقیمی با اسرائیل نداشت.

وی افزود: اسرائیل می تواند در برابر بازیگران شرور در سوریه یعنی ایران، حزب الله، داعش و دولت سوریه بازدارندگی ایجاد کند، اسرائیل کانال های ارتباطی خوبی با روسیه دارد، ما با کسانی که از طریق انتشار بازوهای منطقه خود به دنبال تهدید امنیت ما هستند مقابله می کنیم.

امیر آرون کارشناس مسائل نظامی پایگاه خبری واللا نیز گفت: حمله آمریکا به این شکل از این حکایت دارد که ترامپ تحت فشار ژنرال های آمریکایی قرار دارد و تنها به حمله ای نمادین به اسد اکتفا کرد و این به معنای پیروزی استراتژی وزارت دفاع است.

وی افزود: بشار اسد که ترامپ آن را حیوان خطاب کرد هم اکنون پس از حمله آمریکا راحت به کار خود ادامه می دهد زیرا تحت حمایت روسیه قرار دارد.

با وجود آنکه هدف آمریکا از این حمله ارسال پیام بازدارندگی به اسد بود اما هم اکنون دولت آمریکا خود بیش از دولت اسد محدود شده است، تصمیم آمریکا برای پاسخ به حمله شیمیایی به دوما تنها با شلیک چند موشک انجام شد.

دانه فایس نویسنده شبکه 2 تلویزیون اسرائیل نیز در این باره گفت: اسرائیل نگران آن است که یکی از نتایج حمله آمریکا به سوریه محدود شدن آزادی عمل ارتش اسرائیل در جبهه شمالی باشد.

وی به نقل از یک منبع سیاسی آگاه اسرائیلی گفت: حمله به آمریکا مقدمه ای برای خروج آمریکا از سوریه است و اسرائیل را در مواجهه با تهدیدات ایران تنها خواهد گذاشت.

فایس ادامه داد: آمریکا خواهد گفت ما کار خود را انجام دادیم و زمان خروج از سوریه است در حالی که این حمله روسیه را به بی توجهی به منافع اسرائیل و فروش سامانه های دفاع هوایی پیشرفته به سوریه سوق داد، مساله ای که موانع و مشکلاتی را پیش روی آزادی عمل نیروی هوایی ارتش اسرائیل قرار خواهد داد.

کد خبر: 931914

وب گردی

وب گردی