کاهش  ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران به کره جنوبی

آمارهای گمرکی نشان می دهد که واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال حدود ۴۰ درصد کاهش یافته که ناشی از کاهش تقاضای شرکت های کره ای برای خرید نفت ایران بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛به نقل از رویترز، بر اساس آمارهای گمرکی، پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان در ماه مارس 1.37 میلیون تن، معادل 324 هزار و 612 بشکه در روز نفت وارد کرد در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 2.26 میلیون تن بوده است.

کره جنوبی، یکی از مشتریان مهم آسیایی نفت ایران عمدتا از ایران میعانات وارد می کند، اما آمارهای منتشر شده نشان نمی دهد که چه میزان از نفت خریداری شده میعانات بوده است.

به رغم تلاش های تهران برای حفظ مشتریان آسیایی خود از طریق کاهش قیمت پیشنهادی، سئول در ماه های اخیر خرید نفت خود از ایران را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

به گفته 3 منبع آگاه، این در حالی است که شرکت ملی نفت ایران از ابتدای امسال هر ماه 3 میلیون بشکه از نفت عرضه شده به کره جنوبی را به دلیل کاهش تولید و آغاز فعالیت مجتمع های پالایشگاهی جدید در کشور کاهش داده است.

خریداران کره ای میعانات همچنین به دلیل تنوع بخشی به منابع تامین انرژی خود هستند تا در صورت وضع تحریم های جدید علیه ایران آسیب کمتری ببینند.

بر اساس این گزارش، واردات نفت کره جنوبی از ایران در سه ماهه نخست سال 2018 با 39.4 درصد کاهش به 3.45 میلیون تن یمعادل 280 هزار و 736 بشکه در روز رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 5.69 میلیون تن بوده است.

کل خرید نفت کره جنوبی در ماه مارس 10.91 میلیون تن بوده که 14 درصد نسبت به 12.69 میلیون تن ثبت شده در مارس سال گذشته کاهش نشان می دهد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 931966

وب گردی

وب گردی