سفیر چین در تهران: کشورها باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند

سفیر چین در تهران گفت: کشور چین همواره مخالف استفاده از سلاح زور در منطقه است و معتقد هستیم که تمام کشورها باید به تمامیت ارضی کشور سوریه احترام بگذارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل و جی پینبینگ عضو کمیته مشورتی وزارت امور خارجه چین پس از دیدار دو جانبه و گفتگو با یک دیگر در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

عضو کمیته مشورتی وزارت خارجه چین اظهار داشت: این سفر مورد پذیرش و و مهمان نوازی طرف ایرانی قرار گرفت؛ از این که با جناب آقای ولایتی دیدار داشته ام بسیار خرسندم.

وی با اشاره به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه ادامه داد: چین مخالفت خود با اقدام یک جانبه این کشور ها را اعلام کرده زیرا بدون هماهنگی با ارگان های بین المللی و سازمان ملل متحد این حمله را ترتیب داده اند.

جی پینبینگ در ادامه درباره برجام تصریح کرد: امیدواریم که توافق هسته ای به طور جدی پا برجا بماند؛ چین به عنوان یک کشور قدرتمند در آسیا از برجام حمایت و در حفظ این توافق ثابت قدم است زیرا که حفظ برجام به معنی حفظ سیستم منع سلاح هسته ای و حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه است.

در ادامه این گفت و گو سفیر سفیر چین در تهران درباره مواضع این کشور درباره مسئله سوریه و اقدام نظامی علیه این کشور گفت: کشور چین همواره مخالف استفاده از سلاح زور در منطقه است و معتقد هستیم که تمام کشورها باید به تمامیت ارضی کشور سوریه احترام بگذارند.

وی تاکید کرد: چین با هر اقدامی که مغایر با موازین سازمان ملل متحد است مخالف است؛ تعرض از قوانین بین المللی وضعیت سوریه را پیچیده تر می کند و چین به دنبال این است که تمام طرف های مربوط از طریق مذاکره و سازمان ملل متحد موضوعات را حل و فصل کنند.

سفیر چین در تهران با اشاره به گمانه زنی درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی خاطر نشان کرد: در خصوص استفاده دولت بشار اسد از سلاح هسته ای باید تحقیقات مورد نظر انجام شود و بررسی های لازم صورت بگیرد و تا قبل از اعلام نتیجه از هر اقدامی باید اجتناب شود. راه حل مسائل سوریه صرفا راه حل سیاسی است.

302

کد خبر: 932016

وب گردی

وب گردی