امنیت جامعه یکی از ملزومات برقراری تمدن نوین اسلامی است

سمینار تخصصی شاخص های تمدن نوین اسلامی در سالن همایش های دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در این مراسم دکتر مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: تمدن نوین اسلامی که رهبری مطرح نمودند در حال حاضر نیز طرح این بحث برفضای جهانی حاکم است.
او افزود: جامعه ی اسلامی متمدن و نوین جامعه ای است که در همه ی ابعاد پیشرفت داشته باشد هم چنین در تمدن نوین اسلامی آنچه که اصل خواهد بود حاکمیت الله است.
حجت الاسلام مختاری خاطر نشان کرد: آنچه که زیربنای فکری این تمدن را تشکیل می دهد رشد و تعالی همه جانبه در ساحت دنیوی و اخروی خواهد بود که تمدنی تحت عنوان انسان محوری در غرب مطرح است و انسان را به جای خدا گذاشته و به دنبال تامین منافع و مطالبات لذت جویانه هستند که باعث شده انسان به عرش برود و خداوند زمینی و مادی در نظر گرفته شود.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: پیامبر، پیروان اسلام را به ارتقای همه جانبه در قالب فرد و جامعه دعوت کرده است که نباید ارزش های والای انسانی نیز نادیده گرفته شود و تکریم انسان باید جزو اصول در نظر گرفته شود اما آنچه در غرب مطرح است بر مبنای لذایذ و سود دنیوی بشر است.
دکتر مختاری گفت: پیامبر ضوابط و قوانینی را وضع کرد که سعادت انسان را تضمین می کند هم چنین شاخص بعدی در تمدن نوین اسلامی برقراری امنیت و آرامش در جامعه است که پیشرفت و تعالی جامعه بدون امنیت امکان پذیر نیست که امنیت یکی از ملزومات این تمدن خواهد بود.

او گفت: شاخص بعدی علم و معرفت است که قطعا جامعه ای که دانش سرلوحه ی کارهایش باشد تمدن ساز خواهد بود و پیامبر نیز با تکیه بر این شاخص توانست روح نابخردی که بر جامعه ی عرب حاکم بود را تعلیم دهد.
دکتر مختاری خاطر نشان کرد: مساله و شاخص بعدی عقلانیت است و منشا بسیاری از مصائب، برداشت ها و تفسیرهای غیر منطقی و نامعقول از متوت دینی خواهد بود که باعث بسیاری از گرفتاری ها برای جامعه اسلامی شده است هم چنین سرلوحه برنامه های دانشگاه مذاهب اسلامی نیز مبتنی بر عقلانیت و مقابله با افراطی گری است و دانشگاه به دنبال این است تفکر را به جامعه اسلامی حاکم کند.
او ادامه داد: اصل بعدی وحدت و همبستگی میان مسلمانان است که یکی از اصول و شاخص های اجتناب ناپذیر تمدن اسلامی زمانی تحقق می یابد که تفکر بر جامعه اسلامی حکمفرما باشد و دانشگاهیان در برقراری وحدت اقشار مختلف جامعه تاثیر بسزایی دارند.

202

کد خبر: 932021

وب گردی

وب گردی