طبیعت به ما جان می دهد، ما جانش را می گیریم!

مسعود پزشکیان ،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قبلا اعلام کرده بود: روزانه در ایران 50000 هزرا تن زباله تولید می‌شود که بیش از 30 درصد آن را زباله‌های شهری تشکیل می‌دهند این در حالی است که در جهان هر فر د به طور میانگین روزانه 250 تا 3000 گرم زباله تولید می‌کند اما در ایران هر فرد روزانه میانگین600 گرم زباله تولید می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز- گردشها و سفرهای نوروزی برای هموطنان ما که عاشق طبیعت و جاذبه های آن هستند پایان گرفت اما آسیب های جدی برای اکوسیستم در پی داشت و علیرغم توصیه های کارشناسان زیست محیطی متاسفانه امسال علاوه بر اینکه شاهد آتش سوزی های وسیع درجنگل های طبیعی ایران بودیم با رعایت نکردن اصول سلامت طبیعت در ریختن زباله و بالاخص کیسه های نایلونی زباله در نابودی محیط زیست قدم برداشتیم.

بدون شک لذت ها و فوایدی که در مجاورت طبیعت برای انسان وجود دارد این امکان را به مردم می دهد که در کنار حظ بصری ،از سلامت روحی برخوردار شوند ولی در عوض هدیه انسان ها به اکوسیستم طبیعی نابود کردن آن است.پلاستیک با کاربرد فراوانش به عنوان مخربترین نابودگران طبیعت است و موارد مصرف این مواد، آنقدر گسترده است که بدون آنها زندگی انسان امروزی فلج می ‌شود، این ماده پر کاربرد و تجزیه ناپذیر در طبیعت آلودگی هایی با ماندگاری بالا ایجاد می کند.

حسین خانی- استادگیاه شناسی دانشگاه تهران در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز در این باره گفت:پلاستیک بسته به نوع آن بین 500 تا 1000سال در طبیعت باقی می ماند و تجزیه نمی شود و عدم تجزیه آن باعث می شود که مواد نفتی که عمدتا هم برای گیاهان و جانوران مضر هستند وارد طبیعت شوند .بخش بسیار زیادی از پلاستیک هایی که ما در زندگی روزمره استفاده می کنیم مانند بطری های آب معدنی،و یا نگهدارنده های مواد غذایی وارد دریاها و اقیانوس ها می شوند بطوری که پیش بینی و مشخص شده است که تا چند سال آینده وزن پلاستیک های موجود در اقیانوس ها از وزن ماهی های موجود در اقیانوس ها بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه گفت: پلاستیک ها وقتی وارد چرخه آبی و یا خشکی می شوند مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کنند در دریا با وارد شدن به بدن آبزیان و یا گیر کزدن نوزاد های آنها در بین این پلاستیک ها زندگی غم انگیزی را برای آبزیان رقم می زنند.این پلاستیک ها حتی اگز تجزیه و یا ریز شوند به میکرو پلاستیک تبدیل می شوند ریز پلاستیک ها غالبا وارد بدن ماهی ها شده و ما باصید ماهی و خوردن آن دچار انواع و اقسام بیماری ها توسط آنها می شویم.

حجم بالای پلاستیک در ایران نیز آسیب های زیادی را وارد می کند احشام با تغذیه از پلاستیک و وارد بدن آنها شده و بیمار می شوند که در کیفیت گوشت آنها تاثیر دارد اما مهمترین ضرر پلاستیک در طبیعت ایران، آسیب به زیبایی طبیعت است و ارزش زیبایی شناسی خودش را از دست می دهد این آلودگی در رغبت گردشگران خارجی هم تاثیر دارد و گردشگران وقتی این تخریب محیط زیست را در مناطق باستانی و یا حتی حفاظت شده می بینند برای کشور ما تبلیغ منفی است و به این ترتیب از یک منبع بالای درآمد نیز محروم می شویم.

وی ادامه داد: حجم بالای زباله در گسترش آتش سوزی نیز تاثیر دارد این پلاستیک ها عمدتا مخفی هستند و هنگام آتش سوزی به شعله ورتر شدن آتش کمک می کنندهمچنین رها کردن پلاستیک های آلوده در طبیعت منشا رشد باکتری های مضر خواهد شد و بیماری های زیادی ایجاد می کند.

حسین خانی با اشاره به اینکه کاهش مصرف پلاستیک در ایران کار مشکل و سختی نیست گفت: بسیاری از کشورهای دنیا هم طرح عدم استفاده از پلاستیک را اجرا کرده اند به عنوان مثال: در آلمان تمام بطری های آب معدنی و نوشابه گرویی دارند یعنی خریدار با خرید بطری بهایی که معمولا 25 % قیمت کالا است را به عنوان گرو به فروشنده می پردازد که پس از بازگرداندن بطری خالی آن وجه را دریافت می کند.

از طرفی استفاده از کیسه های چند بار مصرف مانند کیسه های پارچه ای هم راهکاری است که از آسیب های متعاقب مصرف پلاستیک در امان باشیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید با فرهنگ سازی در مورد مضرات مصرف پلاستیک محدودیت های قانونی گذاشته شود برای مثال در پژوهشی که در انگلستان انجام شده است زمانی که پلاستیک را پولی کردند باعث شد مصرف پلاستیک 30% کاهش پیدا کند ما ضمن تفکیک زباله در مبدا، می توانیم با اجرای روش هایی مانند تلفیقی از فرهنگسازی و قانونمند کردن، مصرف استفاده از پلاستیک را کاهش دهیم.

وی با اشاره به ترویج مصرف ظروف یکبار مصرف در فرهنگ ایرانیان افزود: پلاستیک به تنهایی منشا آلودگی محیط زیست نیست اما استفاده از آن نیازمند به فرهنگساری و قانونمند شدن دارند.

خبرنگار : اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 932089

وب گردی

وب گردی