29 فروردین ارتش جمهوری اسلامی ایران تولدی نو یافت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران عده ای به دنبال ناآرامی و نابودی ارتش بودند که در آن زمان با برخورد قاطعانه امام خمینی اهداف دشمنان بی سرانجام باقی ماند، در روز 29 فروردین سال 1357 ارتش تولدی نو یافت و این تاریخ به عنوان روز ارتش نامگذاری شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ نیروهای ارتش از تاریخ 19 بهمن 57 به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دفاع و حمایت از انقلاب اسلامی پرداختند به دنبال اولین درگیری ای که در منطقه ترکمن صحرا به وجود آمد ناآرامی ها و جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج از کشور به راه افتاد و در پی این ناآرامی ها "شهید سپهبد ولی الله قرنی" اولین رییس ستاد مشترک ارتش درخواست استعفای خود را به امام خمینی تقدیم کرد کمتر از یک ماه بعد سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد.

به خاطر مشکلات بسیاری که برای ارتش به وجود آمده بود عده ای از فرماندهان ارتش به ملاقات امام خمینی رفتند و از او درخواست کردند که فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجددا اعلام کنند.

سرانجام امام خمینی روز 29فروردین سال 58 را روز ارتش نامگذاری کردند و ارتش در این روز تولدی نو یافت.

بخشی از پیام امام خمینی خطاب به مردم در روز 29 فروزدین 58 :

روز چهارشنبه 29فروردین روز ارتش اعلام می شود؛ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.

در طول دوران هشت سال دفاع مقدس نیروهای ارتش با اهدای خون شهیدان بسیار،عملیات های بزرگ و موفقیت آمیزی را انجام دادند که تمامی این عملیات ها موجب اقتدار کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

یکی از این عملیات ها که ارتش نقش بی بدیلی در آن ایفا کرد عملیات ثامن الائمه بود.

عملیات ثامن الائمه

پس از اینکه عراق خرمشهر را اشغال کرد رژیم صدام تلاش کرد تا شهر آبادان را هم مانند خرمشهر به تصرف خود درآورد؛ بنابراین عراقی ها برای تصرف آبادان از رودخانه بهمنشیر عبور کردند و وارد جزیره آبادان شدند.

«عملیات ثامن الائمه» یکی دیگر از عملیات های بزرگ و شکوهمند نیروهای ارتش برای بازپس گیری مناطق اشغالی بود.

در این عملیات بسیاری از نیروهای مسلح ارتش به دنبال صدور فرمان امام خمینی در14 آبان 1359 مبنی بر اینکه «حصر آبادان باید شکسته شود» شجاعانه در برابر عراقی ها مقاومت کردند و توانستند از نفوذ نیروهای دشمن به شهر آبادان جلوگیری کنند.

در نتیجه این عملیات شهر آبادان از محاصره یکی ساله خارج شد و بیش از 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده توسط نیروهای نظام جمهوری اسلامی ایران آزاد گردید.

عملیات اندیمشک به عنوان اولین عملیات دفاع مقدس

در عملیات اندیمشک پل نادری به کانون توجهات دشمن تبدیل شده بود و نیروهای دشمن می خواستند با تصرف این پل شهرهای اندیمشک، شوش و دزفول را در خطر سقوط قرار دهند.

پل نادری از این جهت با اهمیت بود که درواقع این پل محور ارتباطی جاده ای و ریلی استان خوزستان با مرکز کشور بود و زمانی که دشمن آن را تصرف کند این ارتباط با استانهای شمالی قطع می شود دشمن بر همین مبنا هدف خود را تصرف پل نادری قرار داد در ادامه این عملیات رزمندگان جمهوری اسلامی دشمن را به عقب راندند و توانستند دلاورانه از مرزهای ایران دفاع کنند و ذره ای برای احقاق این هدف کوتاهی و اهمال نکردند.

عملیات مرصاد

طرح عملیات مرصاد برای مقابله با «فروغ جاویدان» انجام شد؛ در سوم آبان سال 67، تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که به عراق متواری شده بودند به رهبری مسعود رجوی سرکرده این گروه و حمایت های صدام حسین در حال طرح ریزی بر ضد نظام جمهوری اسلامی بودند.

آنها با استفاده از سلاح هایی که در اختیارشان بود شهرهای "سرپل ذهاب" و "کرند غرب" در کرمانشاه را تصرف کردند و وارد خاک ایران شدند.

شهید صیاد شیرازی به عنوان مامور رسیدگی به مرزهای غربی کشور انتخاب شده بود بنابراین زمانی که از وضعیت و شرایط مرزهای غربی کشور آگاهی یافت عملیات مرصاد را برنامه ریزی و آغاز کرد در این عملیات نیروهای ارتش با تمام نیروها و یگان های خود راه را بر منافقان بستند و آنها را سرکوب کردند،‌ این عملیات پیروزمندانه نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

نیروهای ارتش با هدف آزادسازی مناطق تصرف شده جانانه از مرزهای کشور دفاع کردند و این اقدام رزمندگان ایرانی دشمن را به عقب راند و افراد بزرگی چون علی صیاد شیرازی در این عملیات ها جان خود را از دست دادند و به شهادت رسیدند شهید صیاد شیرازی به دلیل مجاهدت ها و نقش مهمی که در این جنگ ها ایفا کرد شایسته بهترین تقدیر از سوی مردم ایران است.

تجهیزات نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران

توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است، علاوه بر موفقیت ها و پیروزی هایی که نیروهای جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس به دست آورده بودند تجهیزات پیشرفته نظامی را در برابر دشمنان و برای مقابله با آنها تولید کردند و به این ترتیب ایران توانست خود را به یک قدرت نظامی در منطقه تبدیل کند؛ در ادامه نمونه هایی از این تجهیزات نظامی آمده است:

اس-75 دوینا (سام-2)

یک سیستم موشکی سطح به هوا، برای پدافند هوایی ارتفاع بالای ساخت شوروی است. این سامانه در سال ۱۹۵۷ وارد ارتش شوروی شد و از آن زمان تاکنون بیش از هر سیستم دفاع موشکی دیگری در نقاط مختلف دنیا مستقر شده‌است؛

سام-۲ نخستین موشک سطح‌ به‌ هوای تاریخ است که موفق به انهدام یک هواپیمای دشمن شده‌است. این واقعه در اکتبر ۱۹۵۹ با شلیک سه موشک "وی-۷۵۰" به سوی یک هواپیمای "آربی-۵۷" دی کانبرای ارتش تایوان در ارتفاع ۲۰ کیلومتری صورت گرفت.

در آن زمان مقامات چینی برای سّری نگهداشتن این موشک آن را به جنگنده‌های خود نسبت دادند؛یک سال بعد این موشک با سرنگونی یک فروند هواپیمای شناسایی آمریکایی یو-2 بر فراز شوروی به شهرت رسید. در سال ۱۹۶۲ نیز استقرار این سیستم موشکی در کوبا به آغاز بحران موشکی کوبا انجامید که دنیا را در آستانه یک جنگ اتمی قرار داد.

این سیستم موشکی در اصل برای مقابله با بمب افکن های دوربرد آمریکا مانند بی-47 وبی-52 طراحی شده بود و در ارتش شوروی جایگزین توپ خانه های ضد هوایی دوربرد مانند "کا اس-۱۹" ۱۰۰ میلی‌متری و "کا اس-۳۰" ۱۳۰ میلی‌متری شد.

از دهه ۱۹۸۰ در شوروی این سیستم به تدریج با سامانه موشکی اس-300 (سام-۱۰ و سام-۱۲) جایگزین شد.

موشک قادر

قادر یک سیستم موشکی ساحل به دریا با برد حدود 200 کیلومتر است که با قابلیت بالای تخریب می تواند برای اهداف دریایی از جمله ناوچه ها و ناوهای جنگی دشمن مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر ویژگیهای این موشک ارتفاع کروز پایین، قابلیت تخریب بالا، وزن و ابعاد کم است. این موشک قادر به شلیک از ساحل و کشتی است.

موشک شاهین

موشک شاهین زمین به هوا با برد 40کیلومتر است که می تواند بالگردها و هواپیماها را به صورت هوشمند و با سرعت مافوق صوت هدف قرار دهد، این موشک دارای رادارهای جستجو وتعقیب هدف، شبکه های نرم افزاری، سخت افزاری و سکوی پرتاب است.

کشورمان از سالیان گذشته در زمینه تقویت توان تولیدی موشکی و توان پدافند هوایی افزایش چشمگیری داشته است و توانسته است اقدامات کلیدی و مهم در بخش دفاعی کشور به کار گیرد و در این زمینه به نتایج خوبی هم دست یافته است.

کشورهایی همچون عربستان سعودی و دیگر کشورهای ضد اسلامی با اتهام زنی علیه ایران، این کشور را متجاوز و تروریسم در منطقه معرفی می کنند ولی با وجود این شرایط عملکرد نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران تا به امروز گواه این موضوع است که ارتش ایران متجاوز نیست و برای دفاع از مرزهای کشور جان خود را در این راه فدا می کنند همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از مرزها خون شهیدان بسیاری اهدا شد و از این پس رزمندگان ارتش نیز با موشک ها و تجهیزات نظامی خود توان هم افزایی و برادری نیروهای مسلح را در نابودی دشمن به خوبی نشان خواهند داد.

304

کد خبر: 932120

وب گردی

وب گردی