نخستین  دوره آزمون‌­های نهایی مسابقه ملی الکتروموتور پربازده برگزار شد

آزمون­های نهایی اولین دوره مسابقه ملی الکتروموتور پربازده با حضور ۱۹ تیم از سراسر کشور در روز جمعه 24 فروردین ماه در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید. این مسابقه در دوکلاس الکتروموتور القایی و الکتروموتور مدرن برگزار شد که در این بین ۵ تیم در کلاس القایی و ۱۴ تیم در کلاس مدرن حاضر شدند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ این مسابقه با هدف رفع چالش‌های پیش روی توسعه و کاربرد فناوری موتورهای الکتریکی پیشرفته (پربازده) و همچنین چالش‌های استفاده و کاربرد گسترده نسل جدید موتورهای الکتریکی و نهایتا افزایش بهره‌وری مصرف انرژی الکتریکی در موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنعت، لوازم خانگی و... در محل پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.

کاهش تلفات انرژی موتورهای الکتریکی و بالتبع کاهش مصرف انرژی الکتریکی، پیشروی در امر پژوهش با رویکرد دستیابی به مرزهای دانش، سنجش پتانسیل و توانمندی‌های داخل کشور، سوق دادن فعالیت‌های علمی و فناورنه به سمت رفع چالش‌ها و مشکلات صنعت در حوزه موتورهای الکتریکی و رقابتی کردن طرح‌های فناورانه در حوزه موتورهای الکتریکی از دیگر اهداف و ماموریت‌های نخستین مسابقه ملی الکتروموتور پربازده است.

در خصوص روند برگزاری این مسابقه، نصیری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر اولین مسابقه ملی الکتروموتور پربازده اظهار داشت: هدف این مسابقه با توجه به رویکرد کشور مبنی بر جلوگیری از اتلاف انرژی و مدیریت مصرف انرژی، ساخت موتوری است که بتواند در کاهش مصرف و مدیریت مصرف انرژی موثر باشد.

او گفت: در این مسابقه قرار است با توجه به فراوانی فن و با توجه به اینکه اکثر تیم های شرکت کننده دانشجویی هستند و با در نظر گرفتن حداقل هزینه باید به مرحله ساخت برسند، ارتقاء فن مدنظر قرار گیرد. فن‌هایی که در بازار وجود دارد یک ماشین القایی معمولی است که بازدهی خیلی پایین دارد و لذا ارتقای بازدهی این ماشین ها خیلی اهمیت دارد و ارتقای حداقلی این فن‌ها به کاهش مصرف انرژی کمک خواهد کرد. در واقع طبق هماهنگی کمیته راهبری مسابقه با وزارت نیرو این نتیجه حاصل شد که مسابقه در حوزه فن برگزار گردد که هم افزایش بازده و مدیریت مصرف انرژی بیشتر مدنظر قرار گیرد و هم پتانسیل‌ها و توانمندیهای داخل کشور در این زمینه شناسایی شود. در این مسابقه گروه‌های دانشجویی، شرکت‌ها، صنعتگران شرکت کردند و یک سری خلاقیت‌ها که در این زمینه چه در صنعت و چه در میان دانشجویان و شرکت‌ها وجود داشت شناسایی گردید و قصد داریم که این فعالیت های علمی و فناورانه به سمت رفع چالش‌های پیشرو کشور در این زمینه سوق داده شود.

بر این اساس مقرر شد که یک مسابقه روی فن 100 وات برای کاربرد خانگی شروع شود و بعد از اینکه کمیته راهبری وزارت نیرو این تصمیم را گرفتند در 21 فروردین 96 اولین جلسه کمیته علمی تشکیل شد و اعضای کمیته از صنعت، دانشگاه‌های برتر و متخصصین این حوزه تشکیل گردید. در این میان یک سری چالش‌ها شامل نحوه امتیاز دهی و نحوه پیشرفت روند مسابقه وجود داشت که باهمفکری ها مرتفع گردید.

فراخوان مسابقه در دو کلاس القایی و مدرن در اوایل اردیبهشت 96 منتشر شد و از تیم ها خواسته شد تا آخر تیرماه 96 طرح پیشنهادی خود را جهت شرکت در مسابقه اعلام نمایند. 42 تیم در فراخوان شرکت کردند 11 تیم در کلاس القایی و 31تیم در کلاس مدرن شرکت نمودند. طرح های پیشنهادی در کمیته علمی بررسی شد، ایرادات و نقاط ضعف به تیم ها منعکس گردید و نهایتا در مرحله طراحی اصلی از 42 تیم، 27 تیم شرایط لازم برای ورود به مرحله طراحی اصلی را کسب نمودند. 27 تیم وارد مرحله ساخت شدند و از این 27 تیم 19 تیم توانستند موتورها و درایوهایشان را بسازند و پس از تست نهایی در روز آزمون 24 فرودین ماه 97 رکوردهای رضایت بخشی به دست آمد. زیرا با توجه به اینکه خیلی از تیم‌ها دانشجویی بودند و تاکنون موتور از صفر تا 100 را نساخته بودند و با همدلی و تشکیل تیم کاری شامل مهندس مکانیک، مواد، برق و. . . با این فرآیند آشنا شدند و به ساخت موتور پرداختند.

در این میان برای رسیدن به فرآیند ساخت ما نیز یک سری کلاس‌ها برگزار کردیم و در واقع فرایند ساخت موتورها برای تیم‌های شرکت کننده تشریح شد و یک افتتاحیه و یک کلاس توجیهی داشتیم و با بازدیدی که فراهم ساختیم، تیم‌ها با مراحل ساخت یک موتور به صورت صنعتی آشنا شدند و در جلسات مختلفی که با کمیته علمی داشتیم سعی کردیم تیم ها را کمک کنیم تا مراحل را بگذرانند و واقعا انتظار نداشتیم که این 19 تیم به این مرحله برسند. 12 تیم از دانشگاههای کشور، 5تیم از شرکت‌ها و 2 برنده هم از میان صنعتگران علاقمند داشیتم.

این مسابقه بیشتر جریان سازی بود. زیرا با توجه به اینکه ماشین ترکیبی از چند دانش برق ، مکانیک، مواد و .. است. معمولا کارکردن روی این موضوع و ساخت، کار سختی است و کار ساخت معمولا بسیار کم پیش می آید. این مسابقه نمونه خوبی برای این قضیه بود.

او در پاسخ به سوالی در زمینه شعار سال و اینکه فرآیند مسابقه چه کمکی به بهبود کیفیت حوزه موتورهای الکتریکی خواهد کرد، عنوان نمود: واقعیت این است که یکی از اهداف ما این است که طرح های فناورانه و خلاقانه را جمع کنیم و از فکر و ایده به ساخت و تست برسانیم و مرحله بعد این است که برای طرح ها و ایده های خوب و خلاقانه حمایت جذب کنیم. در این مسابقه شرکت‌های تولید کننده که به عنوان حامیان مسابقه بودند و بسیار علاقمند هستند که این ایده ها را به تجاری سازی برسانند و این می تواند نوید خوبی برای صنعت کشور باشد.

او در خصوص نقشه راه برای ادامه مسابقه نیز گفت: نقشه راه را کمیته راهبری تعیین می کند و بناست این مسابقه در سال‌های آتی نیز ادامه یابد زیرا شرایط برای ادامه دادن مهیاست، دستورالعمل‌ها مشخص است و فکر می کنم در سال آینده با استقبال بیشتری نیز روبرو شویم و تعداد تیم هایی که به مرحله ساخت برسند و در مرحله ساخت بدرخشند در سالهای آتی بسیار خواهد بود.

ایشان ابراز کردند نتیجه نهایی مسابقه پس از بررسی نتایج تست های انجام شده در کمیته علمی و محاسبه نتایج هریک از تیم ها از طریق سایت مسابقه به اطلاع شرکت کنندگان این رویداد خواهد رسید.

نصیری گفت: هدف اصلی ما این بود که تیم ها را بشناسیم و ترغیب کنیم و همچنین صنایع را بشناسیم و صنایع نیز با توانمندی دانشجویان آشنا شوند که به این نتایج دست یافتیم و به نظرم این نتایج بسیار ارزشمند است.

402

کد خبر: 932175

وب گردی

وب گردی