و ناگهان برف/بارش های بهاری دوباره اوج گرفت/دلهره سرمازدگی محصولات برای کشاورزان

باگذشت تقریبا یک ماه از فصل بهار و در حالی که اکثر استان های کشور زمستانی کم بارش و خشکی را پشت سرگذاشتند هوای بهاری رنگ زمستان به خود گرفت و ناگهان برفی شد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، با کاهش دمای هوا در برخی از استان های کشور شاهد بارش برف در آستانه آغاز اردیبهشت ماه هستیم. در حالی که مدارس در برخی از شهرها تعطیل شده است و موجب خوشحالی محصلان فراهم شده اما کشاورزان با اینکه از بارش نعمت الهی خوشحال هستند همچنان دلهره سرمازدگی محصولات باغی خود را دارند.

در ادامه به آخرین وضعیت بارندگی در استان های کشور نگاهی خواهیم داشت؛

ارتفاع برف ثبت شده در استان مازندران بین ۳۵ تا ۵۰ سانتی متر در محدوده پل زنگوله تا تونل کندوان

مدیرکل هواشناسی مازندران بیشترین ارتفاع برف ثبت شده در استان را بین ۳۵ تا ۵۰ سانتی متر در محدوده پل زنگوله تا تونل کندوان اعلام کرد.

محمدرضا رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به میزان بارش برف ثبت شده در استان اظهار داشت: از شب گذشته تا صبح دوشنبه ۱۶ سانتی متر برف در ارتفاعات تمل رامسر به زمین نشست و ارتفاع برف در محدوده پل زنگوله تا تونل کندوان ۳۵ تا ۵۰ سانتی متر است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار داشت: در سیاه بیشه ۲۵ سانتی متر، منطقه کلاردشت ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، منطقه کجور ۵ تا ۱۵ سانتیمتر، بلده ۱۱ سانتیمتر و در محور هراز محدوده پلور تا امامزاده هاشم بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر برف ثبت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در محور سوادکوه در آلاشت ۵ سانتی متر، شورآب سوادکوه ۱۵ سانتی متر و ارتفاعات شرقی استان شامل کیاسر ۴ سانتی متر و ارتفاعات هزارجریب ۵ تا ۱۰ سانتی متر برف بر زمین نشسته است.

رضوی ادامه داد: شرایط ناپایدار جوی از عصر امروز کاهش می یابد و فردا شاهد بارش پراکنده باران در استان خواهیم بود.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های مازندران، وضعیت جوی محور هراز و کندوان را برفی همراه با مه آلودگی اعلام کرد.

محسن هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین شرایط جوی و ترافیک محورهای مواصلاتی استان با اشاره به ترافیک عادی محور کندوان، وضعیت جوی این محور و محور هراز را دارای بارش باران و مه آلودگی اعلام کرد و از رانندگان خواست تا در تردد در این مسیر دقت لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برف نیز در محور سوادکوه در حال باریدن است ترافیک این مسیر را عادی برشمرد و گفت: در محور کیاسر نیز شاهد بارش خفیف برف و مه آلودگی در ارتفاعات هستیم و ترافیک این مسیر عادی و روان است.

وی افزود: در محور کناره که شاهد بارش باران پراکنده هستیم، ترافیک عادی وروان است.

بارش پراکنده برف در جاده های زنجان

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان زنجان روند کاهشی دما تا روز سه شنبه ادامه داشته و دمای شهر زنجان به منفی چهار درجه و خیر آباد به هفت درجه زیر صفر خواهد رسید.
براساس اعلام اداره کل راهداری و حمل نقل جاده استان زنجان، وضعیت راهها بارش همراه با پراکندگی برف در آزادراه زنجان – قزوین و جاده ترانزیت، بارش پراکنده برف در جاده های زنجان – طارم و زنجان – تهم - چورزق همراه با مه غلیظ کاهش دید افقی در زنجان – ارمغانخانه، نیک‌پی- ماهنشان و دندی - تخت‌سلیمان بوده است .

هشدار به کشاورزان مهابادی نسبت به سرمازدگی باغات

مدیریت جهاد کشاورزی مهاباد نسبت به سرمازدگی باغات هشدار داد .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مسئول واحد باغبانی مهابادگفت: با توجه به برودت هوا ضروری است تا باغداران اقدامات لازم و پیشگیرانه در راستای جلوگیری از خسارت سرمازدگی را به عمل آورند.

کریمی افزود: باغداران با روشن کردن آتش و ایجاد دود و آبیاری از سرمازدگی محصولات خود جلوگیری کنند.

به پیش بینی اداره هواشناسی از امروز بعد از ظهر به تدریج سامانه بارشی که چند روزی بود در این منطقه فعالیت داشت خارج و از امشب ریزش هوای سرد به منطقه پیش بینی می شود که باعث افت 3 تا 4 درجه ای دما خواهد شد و در برخی مناطق استان آذربایجان غربی به زیر صفر نزول خواهد کرد و از روز چهارشنبه انتظار افزایش تدریجی دما را داریم.

دمای کنونی هوای شهرستان مهاباد 9 درجه بالای صفر است.

ریزش تدریجی باران ، تگرگ و رعدو برق در خوزستان

سازمان هواشناسی از ادامه بارش ها در استان خوزستان خبر داد.

کارشناس سازمان هواشناسی استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد: بر اساس نقشه های پیش یابی هوا سامانه بارش زایی که از بامداد امروز در جای جای استان از جمله آبادان فعال شده تا فردا ادامه دارد.

آقای زمان زاده گفت : این سامانه با ریزش تدریجی باران ، تگرگ و رعدو برق همراه است.

او گفت: توده های غباری که صبح امروز در محدوده شهر شادگان تشکیل شده تا بعد از ظهر امروز به آبادان و خرمشهر می رسد و برای ساعاتی در این منطقه ماندگار می شود.

بارش بی سابقه برف در مجموعه دیزین، آن را به تعطیلی کشاند

مدیر پیست بین المللی دیزین گفت که به دلیل بارش سنگین برف که 70 سانتیمتر برآورد می شود، در روز دوشنبه 27 فروردین، این پیست تعطیل شد.

عبدالرضا آژیر روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: با توجه به بارش بی سابقه برف در مجموعه دیزین و نداشتن دید کافی، این پیست در روز دوشنبه تعطیل است.
وی اضافه کرد: از روز گذشته تاکنون حدود 70 سانت برف در مجموعه پیست بین المللی دیزین بارش داشته ایم که با توجه به اینکه بارش همچنان ادامه داشته و دید کافی وجود ندارد، پیست تعطیل شد.
بارش برف سنگین که از شامگاه یکشنبه استان البرز را فرار گرفته سبب قطعی برق برخی مناطق شمالی کرج و شاخه های ده ها اصله درخت مثمر و غیر مثمر در استان شده است.
ارتفاع برف در برخی مناطق استان البرز حدود 20 سانتی متر گزارش شده و این بارش با کاهش شدید دما همراه شده است.
بنا به گفته برخی کارشناسان بارش برف و کاهش دما سبب خساراتی به درختان و با غ های استان شده است.
بارش برف نیز سبب لغزندگی جاده های استان البرز شده و از سوی دیگر امروز این بارش سبب اختلال در رفت وآمد مردم به ویژه دانش آموزان و کارمندان شد.
اداره کل هواشناسی استان البرز اعلام کرد که بارش ها تا فردا در این استان ادامه دارد ضمن آنکه دمای هوا کاهش می یابد.
پیست بین المللی دیزین واقع در 70 کیلومتری شمال شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.
ارتفاع این پیست بین 2650 تا 3600 متر از سطح دریا قرار دارد و بهترین زمان اسکی روی برف در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است.

بارش برف و لغزندگی محورهای مواصلاتی لغزنده استان همدان

رئیس پلیس راه استان همدان گفت: به علت بارش برف و باران هم اکنون محورهای مواصلاتی این استان لغزنده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکزهمدان، سرهنگ رضا عزیزی با اشاره به بارش برف در گردنه آوج گفت: رانندگان در این محور مواصلاتی با سرعت مطمئنه حرکت کنند .
وی با بیان اینکه هم اکنون همه محورهای مواصلاتی استان همدان باز است تصریح کرد : رانندگان باید پیش از تردد با وسیله نقلیه وضعیت لاستیک های خودرو، برف پاک کن، شیشه شور و بخاری را با دقت رصد کنند.

بارش ۶ سانتیمتر برف در شهر آوج/قزوین شب سردی خواهد داشت

کارشناس هواشناسی قزوین گفت: ورود امواج ناپایدار در استان موجب بارش ۶ سانتیمتر برف در شهر آوج شد و امشب مردم قزوین شب سردی خواهند گذراند.

مهدی آخوندی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارداشت: شب گذشته گذر امواج ناپایدار را همراه با نفوذ جبهه پرفشار در استان داشتیم که موجب بارش برف و باران در استان شد.

کارشناس هواشناسی استان تصریح کرد: در ارتفاعات این بارشها به صورت برف بوده که میزان بارش در شهر آوج به ۶ سانتیمتر در گردنه ها رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین بارش برف در کوهین به ۳ سانتیمتر و شهرستان بوئین زهرا به یک سانتیمتر رسید وبارش باران در شهر قزوین ۷ میلیمتر و برف آب شده در شهر آوج هم ۱۲.۲ میلیمتر بوده است.

آخوندی اظهارداشت: ناپایداری هوا تا ظهر امروز دوشنبه در سطح منطقه ادامه دارد و تا ساعات دیگر بارش به صورت باران خواهد بود.

وی گفت: هوای ناپایدار از ظهر امروز منطقه را ترک می کند و به شرایط پایداری می رسد اما کاهش دما همچنان ادامه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی استان قزوین یادآورشد: امشب مردم قزوین شب سردی را در پیش خواهند داشت و احتمال یخ زدگی برخی محصولات کشاورزی هم می رود.

وی اضافه کرد: از صبح فردا روند افزایش دما آغاز خواهد شد و بتدریج شرایط متعادل تری خواهیم داشت و سرما کمتر می شود.

آخوندی اظهارداشت: شهر آوج با منهای ۴ درجه سردترین و آبیک با ۱۸ درجه بالای صفر گرمترین شهر استان بود.

وی اضافه کرد:دمای هوای قزوین هم در کمترین دما با یک درجه بالای صفر و حداکثر ۱۶ درجه بالای صفر گزارش شده است.

لازم به ذکر است کلیه مدارس پیش دبستانی و ابتدایی الموت شرقی، امروز دوشنبه 27فروردین به دلیل بارش برف و برودت هوا تعطیل اعلام شد.

بارش برف و باران در محورهای استان سمنان

رئیس پلیس راه استان سمنان از بارش برف و باران در محورهای این استان خبر داد و گفت: گردنه‌های خوش ییلاق، سمنان-فیروزکوه و شهمیرزاد-کیاسر برفی و سایر محورهای مواصلاتی بارانی است.

سرهنگ حسن خسروجردی اظهار کرد: بارش برف و باران که از بامداد امروز در استان سمنان آغاز شده ، تردد در برخی محورها را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: در گردنه‌های خوش ییلاق‌(شاهرود-آزادشهر)، سمنان-فیروزکوه و شهمیرزاد - کیاسر هم اکنون شاهد بارش برف هستیم و تردد با همراه داشتن زنجیر چرخ نیز توصیه می‌شود.

رئیس پلیس راه استان سمنان ، افزود: بارش خفیف برف در گردنه آهوان واقع در محور سمنان-دامغان نیز از ساعتی پیش آغاز شده است.

سرهنگ خسروجردی با بیان اینکه در سایر محورهای استان باران می‌بارد، تاکید کرد: به هم استانی‌ها و مسافران توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

رئیس پلیس راه استان همچنین از واژگونی یک دستگاه اتوبوس خالی از مسافر در کیلومتر 21 محور تهران-گرمسار خبر داد و گفت: در این سانحه که به علت ناتوانی راننده 35 ساله خودرو در کنترل وسیله نقلیه ناشی از لغزندگی مسیر رخ داد، هیچ گونه خسارت جانی نداشته است.

سرهنگ خسروجردی، مبدا حرکت اتوبوس را مهران و مقصد آن را تربت حیدریه عنوان و خاطرنشان کرد: این دومین واژگونی اتوبوس طی 48 ساعت گذشته همزمان با بارش باران و برف در محورهای سمنان است.

وی یادآوری کرد: ساعت 9:30 دیروز نیز یک دستگاه اتوبوس با 25 مسافر در محور سرخه-آرادان واژگون شد که در این حادثه یک نفر کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

مدیرکل ستاد بحران استان البرز: غافگیر نشدیم

مدیرکل ستاد بحران استان البرز گفت : از روز گذشته پیش بینی های لازم برای بارش برف صورت گرفته بود .

مهرور در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی اخطاریه های لازم از روز گذشته به تمامی مدیران، شهرداران و فرمانداران در سطح استان داده شد.
وی افزود: از روز گذشته تاکنون گروه های خدمات شهری و فضای سبز ، راهداری ، پلیس راه ، امدادگران هلال احمر و اورژانس در حال آماده باش و امداد رسانی هستند و تاکنون مشکل خاصی در سطح استان وحود نداشته است .
مهرور در خصوص قطعی برق در برخی مناطق کرج هم گفت : به علت سنگینی برف و شکسته شدن شاخه های برخی درختها برق برخی مناطق کرج با مشکلاتی روبرو شده است که شرکت توزیع نیروی برق استان با اعزام ۶۰ تیم در سطح استان مشغول رفع قطعی برق هستند .
وی به هماهنگی های لازم با مدیر کل آموزش و پرورش استان هم اشاره کرد و گفت: از ساعت ۵ صبح مدیرکل آموزش و پرورش مدیران مدارس را در جریان وضعیت هوا و باز بودن مدارس و روشن شدن وسایل گرمایشی مدارس قرار داده است تا دانش آموزان مشکل سرما را سر کلاسهای درس نداشته باشند.

احتمال تعطیلی مدارس البرز در شیفت عصر

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش البرز گفت: مدیریت بحران استان هنوز خبری مبنی بر تعطیلی مدارس در شیفت عصر اعلام نکرده است.

خسرو ساکی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بارش سنگین برف در استان باعث تعطیلی مدارس شیفت صبح شهرستان‌های طالقان و اشتهارد شد.

وی ادامه داد: به جز این دو شهرستان، مدارس شیفت صبح در سایر شهرستان‌های البرز باز بوده و کلاس‌های درس با حضور دانش آموزان برگزار شده است. با توجه به ادامه بارش‌ها در اکثر مناطق استان احتمال تعطیلی مدارس شیفت عصر نیز وجود دارد.

ساکی افزود: مدیریت بحران استان در حال بررسی وضعیت است و اگر نیاز به تعطیلی مدارس در شیفت عصر باشد اعلام و از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

18 شهرستان خراسان رضوی درگیر بارندگی

خراسان رضوی در 48 ساعت گذشته بارش باران در 18 شهرستان این استان گزارش شده که بیشترین آن با 20 میلی متر مربوط به مشهد بوده است؛ در این مدت بیشینه دمای هوای این استان 10 تا 15 درجه سلسیوس افت داشته و از دیشب بارشها در نواحی سردسیر و کوهستانی خراسان رضوی به شکل باران و برف گزارش شده است.
در این مدت باران و مه گرفتگی تردد در جاده های خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که پدیده مه گرفتگی در مناطق مه گیر و کوهستانی استان موجب کاهش دید افقی رانندگان شد و شدت بارش و جاری شدن سیلاب 2 محور روستایی در شهرستان بجستان و نیز دهستان شامکان شهرستان سبزوار را مسدود کرد که با فروکش کردن سیلاب هم اکنون رفت و آمد در این مسیرها برقرار شده است.

احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در استان کهگیلویه و بویراحمد

هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد از احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در برخی نقاط استان خبرداد.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: براساس تحلیل آخرین داده های هواشناسی،امروزسامانه بارشی مستقر بر روی استان به صورت بارش باران، گاهی به شکل رگبار، رعد و برق، تندباد لحظه ای، در برخی نقاط با بارش تگرگ پیش بینی می شود.

فرج الله شکوهی افزود: احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه های فصلی همچنین لغزندگی و اختلال در حمل و نقل جاده ها و گردنه های کوهستانی وجود دارد.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می شود برای جلوگیری از خسارت های احتمالی ضمن رعایت نکات ایمنی تدابیر لازم اتخاذ شود.

کد خبر: 932357

وب گردی

وب گردی