سهم ایران از انرژی های پاک

انرژی خورشیدی و دیگر منابع انرژی‌های تجدیدشونده این روز‌ها به منبعی قابل توجه برای تامین انرژی تبدیل شده و چرخ صنعت، کشاورزی و اقتصادهای بزرگ دنیا را می‌چرخاند، اما سهم ایران از انرژی های پاک چقدر است؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه «ره آورد» شبکه رادیویی سلامت گفت: از چندسال گذشته به ویژه در برنامه پنجم، رویکرد مجلس بر این بوده است که ما به سمت و سوی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برویم کما اینکه در برنامه پنجم مصوبه ای را داشتیم که تا پنج هزار مگا از طریق تجدیدپذیرتولید انرژی داشته باشیم و عمدتا انرژی خورشیدی، انرژی گرمایی،باد و...بوده است؛ اما ملاحظاتی که در آخر صورت گرفت دیدیم آنچنان که باید و شاید، تکالیف برنامه ای محقق نشده است.

وی مجددا در برنامه ششم، این امر را تصویب کردیم که همان پنج هزار مگا را تولید کنیم اما پس از عیب یابی دیدیم که ساختار لازم در وزارت نیرو وجود ندارد. در حمایت از این حرکت زیبا و پسندیده در همین مجلس دهم در کمیسیون انرژی تصمیم گرفتیم ساختار را در وزارت خانه تغییر دهیم.

قره خانی ادامه داد: قبلا که سانا زیر نظر توانیر و توانیر زیر نظر معاونت برق وزارت نیرو و معاونت برق هم زیر نظر وزیر بود از جایگاه چنان خوبی برخوردار نبود. به رغم اینکه مبلغی را که تحت عنوان عوارض برای مابه التفاوت تصویب کرده بودیم و می بایست از مقامات مافوق به دستشان برسد دیگر چیزی باقی نمی ماند .

وی افزود: کمیسیون انرژی در مجلس دهم ساختار را تغییر و به سطح معاونت یعنی انرژی های تجدیدپذیر ارجاع داد و همچنین بهره برداری انرژی را ادغام کرد که تحت عنوان ساکوا و ارتقا مسئولیتی تحت عنوان معاون وزیر شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:در بودجه سال 96 ما عوارضی را در نظر گرفته ایم که چیزی حدود ١٢٠٠میلیارد تومن عایدی دارد و تماما زیر نظر این معاونت قرار گرفته است . از آن پس، این معاونت می توانست از سرمایه داران و بخش خصوصی دعوت کند که بیایند و برقی را که از آنها خریداری می کند متناسب با هزینه آن ها و انگیزه ای باشد در توزیع آن.هدف ما سالانه هزار مگابایت بود ولی در دو سال، فقط ٥هزار مگابایت آن محقق خواهد شد.

وی ، در پایان اظهارداشت: اکنون با سرمایه گزاران خارجی قرارداد های خوبی بسته می شود و نیروگاه هایی که ما ابتدا پنج مگابایت،ده مگابایت می گفتیم الان رسیده به ٥٠مگابایت،١٠٠مگابایت،٥٠٠مگابات. شاید خیلی از شاخص های برنامه ای عقب باشیم که تاسف دارد اما در این بخش براساس اطلاعاتی که دارم هم در سازمان انرژی های نو و هم در انرژی های بادی،خورشیدی، تقاضای چشمگیری داریم.

701

کد خبر: 932430

وب گردی

وب گردی