بررسی راهکارهای مقابله با تنش آبی/ موضوع تغییر الگوی کشت باید پیگیری شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس، از بررسی راهکارهای مقابله با تنش آبی در کمیسیون متبوعش با حضور وزیر نیرو خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا رضایی، با اشاره به جزییات جلسه امروز دوشنبه(27 فروردین) کمیسیون عمران مجلس، گفت: امروز وزیر نیرو میهمان کمیسیون عمران مجلس برای بررسی بحران آب بود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش بارندگی در کشور مواجه هستیم، افزود: متاسفانه بحران مصرف آب در کشور وجود دارد که با وجود محدودیت منابع آبی نحوه مصرف نیز معضل را پررنگ تر کرده است.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سرانه مصرف آب در ایران به مراتب بسیار بالاتر از کشورهای مختلف دنیا است، تصریح کرد: لازم است که ما در این حوزه دقت کرده و باید بدانیم که درخصوص مدیریت آب خلاء قانونی وجود ندارد.
او با بیان اینکه عبور از بحران آب با قوانین موجود ممکن است، گفت: دولت‌های قبل حرکت‌های خوبی برای مهار آب‌های سطحی انجام داده‌اند منتها جای کار بسیاری در این حوزه وجود دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر در حوزه مدیریت آب باران توفیقی نداشته ایم،گفت: عدم مدیریت آب باران باعث تحمیل هزینه‌های بسیار برای انتقال آب دریا به شهرها شده است.
رضایی با بیان اینکه در حال حاضر 96 درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی، 2 درصد در صنعت و 4 درصد به عنوان آب شرب استفاده می شود، افزود: تغییر الگوی کشت مهم ترین اقدامی است که از هدر رفت منابع آبی کشور جلوگیری می کند.
او ادامه داد: موضوع تغییر الگوی کشت باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود تا این معضل در کشور حل و فصل شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در حال حاضر در بسیاری شهرهای جنوبی کشور از کولر آبی استفاده می شود، گفت: استفاده از کولرهای گازی می تواند از تنش آبی تا حدودی بکاهد.
رضایی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که حضور وزیر نیرو در شبکه های رسمی و صداو سیما کشور با مردم در خصوص تنش آبی صحبت کرده و راهکارهای بهبود شرایط را به مردم گوشزد کند.
او افزود: طبق قانون صداو سیما باید به صورت رایگان وقت‌هایی را برای پخش کلیپ هایی مرتبط با مصرفه بهینه آب در اختیار دولت قرار دهد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مقرر شد نشست دیگری با حضور وزیر نیرو 3 هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس برگزار شود البته ما معتقد هستیم بحث آب باید در دستگاهی مشخص مدیریت شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

منبع: خانه ملت

402

کد خبر: 932485

وب گردی

وب گردی