استاندار کرمانشاه: برای ایجاد 79 هزار شغل در استان برنامه داریم

استاندار کرمانشاه گفت: برای ایجاد 79 هزار شغل در استان طی دو سال برنامه های خود را در هفت اصل تدوین کرده ایم.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ بازوند در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، منشور کاری مدیران در سال های 1397 و 1398 برای ایجاد 79 هزار شغل در استان را تشریح و مهمترین کار در سالجاری را کاهش نرخ بیکاری استان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در سال 1397 کاری مهمتر و واجب تر از ایجاد اشتغال نداریم، اظهار کرد: هدف اصلی مدیران در سالجاری باید در راستای کاهش نرخ بیکاری، تولید ثروت و سرمایه گذاری و برداشتن موانع تولید از سر راه سرمایه گذاری در استان باشد.

بازوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برای شناسایی تعداد بیکاران استان، گفت: به استناد سرشماری سال 1395 که در سال گذشته به روز رسانی شد، تعداد بیکار استان 172 هزار نفر تخمین زده شده که رقم بسیار بالایی است ،اما این رقم با توجه به این موضوع که استان کرمانشاه استان ثروتمند و دارای ظرفیت ها و قابلیت های بسیار فراوانی می باشد، رقم نگران کننده ای نیست.

استاندار کرمانشاه با اشاره به درصد نرخ مشارکت مردم استان در حوزه اقتصاد افزود: تمایل مردم استان برای مشارکت در حوزه اقتصاد در زمستان سال 1395 حدود 35 درصد بوده که این رقم در زمستان سال گذشته به 40 درصد افزایش یافته است، یعنی مردم استان راغب به مشارکت در این حوزه هستند که جای امیدواری دارد.

رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان خاطرنشان ساخت: طی استنباطی که طی شش ماه گذشته داشته ام میل به سرمایه گذاری در استان کرمانشاه روبه افزایش است که این موضوع هم جای امیدواری برای کرمانشاه دارد.

وی همچنین با اشاره به نرخ بیکاری اعلام شده استان اظهار کرد: نرخ بیکاری استان در سال 1396 نسبت به سال 1395، دو درصد کاهش داشته است، اگرچه نرخ بیکاری استان در پاییز سال گذشته 25 درصد بود که علت اصلی آن وقوع زلزله بود که منجر شد تا عده ای از مردم منطقه به علت شوک سنگین زلزله کار خودشان را در واحدهای تولیدی و ساختمانی از دست بدهند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های تدوین شده در هفت اصل برای ایجاد 79 هزار شغل در استان خاطرنشان ساخت: این برنامه ها براساس ظرفیت ها و توانمندیهای استان در بخش های مختلف تدوین شده و در سفر اخیر ریاست جمهوری صحبت های اولیه را با مسئولین کشوری داشتیم و مسئولین هم این برنامه را برای استان مورد پذیرش قرار داده اند.

بازوند اولین برنامه را اشتغال از طریق مشوق بیمه ای و پرداخت یارانه دستمزد عنوان کرد و افزود: از طریق این برنامه قصد داریم 10 هزار شغل ایجاد کنیم که باید 75 میلیارد تومان اعتبار برای این دوسال از دولت بگیریم که دور از ذهن نیست.

استاندار کرمانشاه دومین برنامه تدوین شده را تلاش برای تثبیت اشتغال و رونق تولید در استان برشمرد و گفت: بر اساس این برنامه باید تلاش شود از تعطیلی کارگاه ها و واحدهایی که احتمال تعطیلی آنها داده می شود، جلوگیری کنیم که برای این برنامه هم باید 50 میلیارد تومان پول و اعتبار جذب کنیم، لذا دستگاه های ملی در این زمینه وظیفه مهمی به عهده دارند.

وی با بیان اینکه برنامه سوم برنامه اشتغال حمایتی است، اظهار کرد: در سطح کشور دو هزار میلیارد تومان برای این برنامه اعتبار در نظر گرفته شده که پیش بینی می کنیم سهم استان در این زمینه 200 میلیارد تومان باشد که دستگاه های دولتی و غیردولتی در این زمینه باید با تلاش ویژه به انجام وظیفه بپردازند.

بازوند چهارمین برنامه برای ایجاد اشتغال را نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بافت های فرسوده عنوان کرد و افزود: اعتبار این حوزه 167 میلیارد تومان است که در این حوزه قصد ایجاد شغل جدید را نداریم، بلکه می خواهیم مشاغال این بخش تثبیت گردد.

استاندار کرمانشاه گفت: پنجمین برنامه تدوین شده بحث اشتغال فراگیر است که 97 میلیارد تومان یارانه به این حوزه اختصاص می یابد و این موضوع را با بانک ها طی جلسه ای دنبال و پیگیری خواهیم کرد.

وی ششمین برنامه تدوین شده را برنامه اشتغال روستایی و عشایری عنوان کرد و گفت: وضعیت استان کرمانشاه در این بخش نسبت به دیگر استان ها وضعیت خوبی است و در این زمینه تسهیلات بسیار مناسبی با بهره پایین به مردم در مناطق مرزی و غیرمرزی و روستایی پرداخت می شود.

وی هفتمین برنامه را بحث اشتغال زلزله زدگان عنوان کرد و گفت: 1200 میلیارد تومان اعتبار در این زمینه به استان تخصیص یافته که استان دارای شرایط ویژه است و مدیران باید در یک تلاش ویژه برای جذب سریعتر آن اقدام کنند و هنر مدیران این است که از فرصت استفاده کنند.

استاندار کرمانشاه افزود: علاوه بر 1200 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده، 2700 میلیارد تومان دیگر هم به استان تخصیص یافته و برای جذب این اعتبارات به صورت هفتگی گزارشات لازم را اخذ می کنیم. در مجموع در این حوزه بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص یافته که اعتبار بسیار خوبی است که همه باید برای جذب این تسهیلات در حوزه بازسازی تلاش ویژه ای داشته باشیم.

بازوند در ادامه اجرای این برنامه را با توجه به ظرفیت های موجود کاملاً قابل تحقق دانست و گفت: همه باید ضمن تلاش برای ایجاد شغل، برای بهبود وضعیت کسب و کار استان نیز نهایت اهتمام خود را بکار گیریم تا با کمک و حمایت همه در سال جاری شاهد چشمگیر نرخ بیکاری استان باشیم.

وی گفت: این برنامه ها برای تصویب نهایی هفته آینده به تهران ارسال خواهد شد که امیدواریم در سالی که به نام حمایت از کالاهای ایرانی توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده قدم بسیار موثری برای کاهش نرخ بیکاری استان برداریم.

901

کد خبر: 932598

وب گردی

وب گردی