بازگشت بلک واتر به خاورمیانه؟

روزنامه وال استریت ژورنال از قصد دولت ترامپ برای اتمام حضور نظامی این کشور و جایگزینی یک نیروی عربی برای استقرار امنیت در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد: دولت آمریکا به دنبال آن است که از امارات، عربستان و قطر چند میلیارد دلار کمک دریافت نموده و نیروهای آنها را برای استقرار امنیت در سوریه به ویژه در مناطق شمالی آن اعزام نماید.

این روزنامه افزود: جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در تماس با مسئولان مصری آنها را در جریان این پیشنهاد قرار داده است.

وال استریت ژورنال ادامه داد: پیشنهاد واشنگتن برای تشکیل یک نیروی عربی توجه موسس شرکت امنیتی بلک واتر را به خود جلب کرده است چرا که وی اعلام کرد برخی مسئولان در کشورهای عربی اخیراً با وی در مورد تشکیل یک نیروی عربی برای استقرار در سوریه مذاکراتی داشته اند اما وی منتظر تصمیمات اتخاذی ترامپ در این خصوص است.

برخی مسئولان نظامی در گفتگو با این روزنامه آمریکایی تصریح کرده اند که اقناع کشورهای عربی در برای اعزام نیروهایشان به سوریه مشکل است زیرا آمریکا قصد دارد به طور کامل از سوریه خارج شود.

در همین راستا پایگاه اینترنتی انگلیسی the express به نقل از منابع مطلع اعلام کرد: ترامپ مرتب نگرانی خود از هزینه و مدت حضور نظامی آمریکا در سوریه را ابراز می دارد و می گوید: ما متحدانی داریم که می توانند این مسئولیت بزرگ برای تامین امنیت سرزمین مادری خود را بپذیرند و با مبالغ مالی زیاد در این کار مشارکت نمایند.

بسیاری از نمایندگان و سیاستمداران و نظامیان آمریکایی نسبت به خروج آمریکا از سوریه به ترامپ هشدار داده اند چرا که آنها معتقدند با این عقب نشینی خطر بی ثباتی در منطقه وجود دارد که در پی آن فضا برای تسلط ایران بر شمال سوریه و یا بازگشت داعش به این منطقه فراهم می شود.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر شد که ترامپ دستور حملات موشکی را به اهداف مشخص در سوریه صادر کرد.

ترامپ طی هفته‌های گذشته درباره نقش آمریکا در آینده سوریه نامطمئن صحبت کرده و در حالی که متعهد شده تا داعش را در سوریه مغلوب کند چندین بار به ویژه در روز جمعه گفته که دوست دارد به زودی نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند.

وی در جریان سخنرانی خود برای اعلام حمله به سوریه گفت: آمریکا به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست چون این کشور مکانی بحران زده است و ما تنها تلاش داریم تا اوضاع را بهتر کنیم.

کد خبر: 932675

وب گردی

وب گردی