نگاهی به کارنامه تجاری دولت دوازدهم؛  واردات برنج میلیاردی شد + سند

در سال 96 با وجود همه موانعی که مسئولان بر سر راه وادرات برنج گذاشتند تا جلوی واردات بی رویه این محصول به کشور گرفته شود، بیش از یک میلیارد دلار صرف واردات برنج به کشور شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال 96 در حالی به پایان رسید که بیش از 54 میلیارد دلار صرف واردات شد و 46 میلیارد دلار ارزش صادرات غیر نفتی بود و در بخش صادرات چین،امارات متحده عربی،جمهوری کره وترکیه از شرکای تجاری ایران بودند و در بخش واردات نیز چین ،امارات متحده عربی،جمهوری کره و ترکیه و آلمان از اصلی ترین شرکای تجاری ایران در مدت یاد شده بودند.

بر اساس این گزارش نگاهی به کارنامه تجاری دولت دوازدهم در بخش واردات نشان می دهد که در عمر یک ساله دولت دوازدهم بیش از یک میلیون و 293 هزار و 592 تن برنج به کشور وارد شده است.

البته در سال 96 واردات برنج دستخوش فراز و نشیب های بسیاری شد در حالی که تجار برنج در حال چانه زنی با کشورهای هدف برای خرید برنج بیشتر و واردات آن به کشور بودند وزیر جهاد کشاورزی در چهارم آذر ماه در نامه ای از وزیر صنعت ،معدن و تجارت خواست از ثبت سفارش جدید برای واردات برنج جلوگیری شود.

حجتی در نامه خود واردات بی رویه بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه نخست سال 96 که بیش از نیاز سالیانه مصرف داخلی است و نیز رکود بازار برنج داخلی را از جمله دلایل درخواست توقف ثبت سفارش برنج عنوان کرد.

در پی این نامه ثبت سفارش برنج متوقف شد و از ابتدای بهمن ماه با شرایط ویژه مجدد از سر گرفته شد. همین تصمیمات موجب شد تا نوساناتی در بازار برنج های وارداتی رخ دهد و قیمت برنج های وارداتی دستخوش تغییرات شود .

این گزارش می افزاید در حالی که در سال 96 موانعی برای واردات برنج ایجاد شد تا جلوی واردات بی رویه آن گرفته شود اما با این شرایط واردات این کالا از نظر وزنی 54.12 درصد و از نظر ارزشی 75.93 درصد افزایش را تجربه کرده است و بیش از یک میلیارد و 213 میلیون دلار صرف واردات این کالا به کشور شد.

همچنین نگاهی به آمار اقلام عمده واردات در سال 96 نشان می دهد که برنج سومین کالای عمده وارداتی در طی این مدت بوده است.


400

کد خبر: 932697

وب گردی

وب گردی