کارنامه تجاری دولت دوازدهم؛ واردات رسمی موبایل نیم میلیاردی شد + سند

در سال 96 با اجرای طرح رجیستری واردات گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی از نظر ارزشی 112.72 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نگاهی به عملکرد تجاری دولت دوازدهم نشان می دهد که در اولین سال از عمر این دولت بیش از هزار تن گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی به کشور وارد شده است.

البته واردات گوشی تلفن همراه در سال 96 با یک تحول بزرگ همراه بود و آن اجرای طرح رجیستری برای گوشی های تلفن همراه بود که تا قبل از اجرای این طرح بیش از 80 درصد گوشی های موجود در سطح بازار از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد و در بازار عرضه می شد اما با اجرای این طرح بالاخره واردات گوشی تلفن همراه هدفمند شد.

این گزارش می افزاید چندین سال بود که زمزمه های اجرای طرح رجیستری به گوش می رسید اما از طرفی برخی از دست های پشت پرده به دلیل برخی از منافع مانع از اجرای این طرح می شد تا این که بالاخره اجرای این طرح در زمان وزارت وزیر جوان ارتباطات کلید خورد.

در ابتدای اجرای آن تصمیم بر این شد تا در چند مرحله برندهای گوشی تلفن همراه در این سامانه ثبت شوند تا مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نشود که می توان گفت با اجرای درست این طرح درآمدهای گمرکی از محل واردات گوشی تلفن همراه افزایش یافت و در عمل این تصمیم دولت تاثیر مثبتی در کارنامه تجارت خارجی ایران داشت.

بر اساس این گزارش طبق آمار گمرک واردات رسمی گوشی تلفن همراه در سال 96 از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 86.68 درصد و از نظر ارزشی 112.72 درصد افزایش یافته است.

همچنین بیش از 528 میلیون و 619 هزار دلار صرف واردات گوشی تلفن همراه شده است که این رقم در سال 95 نزیدک به 248 میلیون دلار بوده است.

401

کد خبر: 932714

وب گردی

وب گردی