اسرائیل در مقابل بن بست حماس و غزه

کارشناسان اسرائیلی اعتقاد دارند، تونل های حماس و همچنین وضعیت چند هفته گذشته در نوار غزه در سایه وخامت اوضاع جبهه شمالی به مشکلی لاینحل برای اسرائیل تبدیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، یوسی میلمان تحلیلگر امنیتی و نظامی در روزنامه معاریو نوشت: ارتش اسرائیل چندی پیش، از کشف تعدادی تونل جدید در منطقه جبالیا در شمال غزه خبر داد که حدود یک کیلومتر از مرز اسرائیل عبور کرده بود.

این تونل برای شهرک های همجوار این منطقه مانند «کفار عزه» و «ناحل عوز» خطراتی را به وجود می آورد.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد:

این تونل در میان 5 تونل کشف شده اخیر در مرز غزه طولانی ترین و عمیق ترین بوده است. به احتمال زیاد این تونل با دیگر تونل های داخل اسرائیل نیز مرتبط بوده است.

برخی از این تونل ها در سال 2014 حفر شده اند که اطلاعات نظامی اسرائیل با همکاری شاباک با استفاده از وسایل پیشرفته آنها را کشف کرده اند.

اسرائیل هزینه های بسیاری برای کشف تونل های حفر شده در مرز غزه توسط فلسطینیان متحمل می شود چنانچه چندی است یک دستگاه بزرگ ساخت آلمان، فرانسه و ایتالیا وارد نموده که برای کشف تونل های زیر زمینی ساخته شده است و چندین متر در زمین حفاری می نماید.

یوسی میلمان معتقد است اگر چه اسرائیل در کشف تدریجی تونل ها و از بین بردن این تهدید موفق بوده است اما حماس و غزه به عنوان مشکلی خطرناک برای اسرائیل باقی مانده که به دنبال یافتن راهی برای حل قطعی این مشکل است و تاکنون ناکام مانده است.

همچنین پایگاه اینترنتی «ماکور ریشون» به نقل از یک افسر بلند پایه در ارتش اسرائیل از وجود نگرانی هایی از تحرکات اخیر در مرزهای غزه در سایه بحرانی شدن اوضاع در جبهه شمالی خبر داد و این که هم اکنون حماس در مواجهه با اسرائیل برگ برنده را در اختیار دارد.

این افسر ارتش اسرائیل گفت: ما نگران تحولات در غزه و تظاهرات ده ها هزار نفر در سالگرد روز نکبت در غزه، کرانه باختری و لبنان در سایه وخیم شده اوضاع در جبهه شمالی هستیم.

وی مدعی شد: مصر تلاش می کند حماس را به قاهره دعوت کند تا آنها را به کنترل اوضاع غزه دعوت کند اما هنیه و سنوار دعوت رئیس سازمان اطلاعات مصر را رد کردند.

این منبع نظامی افزود: حماس هم اکنون در مواجهه با اسرائیل برگ برنده را در اختیار دارد و آن آمادگی برای روز 15 می است، مشخص است که حماس با اعزام خلیل الحیه به قاهره به جای هنیه و سنوار نمی خواهد تحرکات در غزه پایان یابد.

وی افزود: ارتش اسرائیل نمی تواند این وضعیت فرسایشی را در مرز غزه ادامه دهد، در آنجا صدها سربازی که در تعطیلات عید پسح حضور نداشتند وجود دارد، علاوه بر آنکه وضعیت غزه بر آمادگی ارتش برای اوضاع وخیم جبهه شمالی نیز تاثیر می گذارد.

کد خبر: 932776

وب گردی

وب گردی