علوم سیاسی ایرانی هرگز وارد فاز رفتارگرایی نشد /  علوم سیاسی باید دغدغه ی اجتماعی داشته باشد

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: علوم سیاسی ایران اصلاوارد فاز رفتارگرایی نشد و شاید منظور بشیریه بحث عام علوم سیاسی است که دکتر عباس گیلانی نیز در مقاله معروفش به آن اشاره کرده است.

دکتر حمید احمدی، استاد تمام دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشستی که با محوریت بحران در علوم سیاسی در سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد در خصوص کتاب دکتر بشیریه گفت: علوم سیاسی ایران اصلا وارد فاز رفتارگرایی نشد و شاید منظور بشیریه بحث عام علوم سیاسی است که دکتر عباس گیلانی نیز در مقاله معروفش به آن اشاره کرده است.

او افزود: دکتر کاظمی هم در خصوص رفتار گرایی و کمی گرایی بیان می کند که اگر هم ما وارد این فاز شده باشیم خیلی ابتر است یعنی معدودی هم که وارد این بحث شدند به صورت اساسی نیست چون رفتار گرایی خود یک مسأله ی عام در نظر گرفته می شود و خود دکتر بشیریه هم اذعان دارد که مباحث این کتاب ناشی از تجربیات شخصی است.

در ادامه ی برنامه دکتر حجت کاظمی استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه دکتر بشیریه یکی از اساتید خوب دانشگاه بود که خیلی از ما در کلاس او درس یاد گرفتیم افزود: هر کدام از کتاب های دکتر بشیریه در حوزه ی علوم سیاسی یک اتفاق است و او در هر حوزه ای که وارد شود و کار ارائه کند، با کیفیت می شود.

کاظمی تصریح کرد: این کتاب در حیطه ی علمی و پژوهشی نیست و بیشتر دغدغه های شخصی نویسنده است که در قالب یک مجموعه ارائه شد و اگر دقت کنیم متوجه می شویم کتاب هیچ رفرنسی ندارد.

او ادامه داد: نکته ی جالب توجهی که در این کتاب مطرح شده است در فضای آمریکا مورد بحث است و کتاب تراژدی علوم سیاسی نیز با همین رویکرد نوشته شد.

استادیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: علوم سیاسی باید دغدغه ی اجتماعی داشته باشد و به بحث های مربوط به جامعه و حکومت به خوبی وارد شود.

کاظمی خاطر نشان کرد: باید دقت کرد محتویات و مباحث کتاب دکتر بشیریه با علوم سیاسی ایرانی چقدر منطبق است که ما اصلا در علوم سیاسی وارد بحث رفتار گرایی نشده ایم و در این زمینه اصلا موضوعی برای روش تحقیق وجود ندارد و به عبارتی دیگر علوم سیاسی علمی اصلا در ایران وجود ندارد که بخواهیم از آن گذر کنیم و احتمالا دکتر بشیریه قصد داشته به مباحث و روش های علوم سیاسی جهانی اشاره کند که چالش رفتارگرایی و علم زدگی در علوم سیاسی ایرانی وجود ندارد.

202

کد خبر: 932791

وب گردی

وب گردی