عرضه ۱۰ فرآورده پالایشگاه آبان از هفته آینده در بورس

مدیرعامل بورس انرژی گفت: ۱۰ فرآورده از پالایشگاه نفت آبادان در بورس انرژی پذیرش شده و عرضه آن ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: دارندگان مصارف بالای ٥مگاوات می توانند به صورت مستقیم از نیروگاهها خرید برق داشته باشند؛ این موضوع در اواخر سال ٩٦عملیاتی شد.

او افزود: در بخش فراوره های صادراتی انرژی نسبت به سال ٩٥ کدهای معاملاتی رشد ٦٠درصدی داشته است.

به گفته حسینی، امکان صادرات همه فراورده های نفتی از سوی خریداران خارجی در بورس انرژی وجود دارد و تاکنون به دوازده کشور صادرات داشتیم. این در حالی است که نفت از طریق بورس انرژی قابلیت معامله دارد و برخی از فراورده های نفتی عمدتا صادراتی هستند که از. جمله آن نفت خان است ولی ما مانع جدی برای معامله این کالاها نداریم.

او تصریح کرد: بانک های بزرگ راهکارهایی را در حوزه معامله نفت خام در بورس انرژی ارایه کرده اند و این باید در دولت باید تصمیم گیری شود و اکنون که ابتدای سال هستیم مناسب است در این رابطه کار پیش برود.

به گفته حسینی، بحث عدم عرضه نفت خام در بورس انرژی مطرح نیست ولی قانون برنامه هم به این موضوع صراحت دارد ولی دولت می گوید که اکنون سازوکاو تسویه معاملات به این صورت است که ارز حاصل از صادرات باید له خزانه داده شود پیشنهاد ما استفاده از مکانیزم های دیگری مثل شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه حساب معاملات ارزی انجام شود ولی دولت با این موضوع موافق نیست.

او اظهار داشت: در ماده قانونی برنامه پنجم توسعه ابزارهای مالی نیز مدنظر است و اگر این مکانیزم بود می توانستیم بر مسایل ارزی اخیر هم اثرگذار باشد. یعنی می توانستیم اوراق ارزی استفاده کرده و منتشر کنیم.

حسینی اظهار داشت: گاز طبیعی را نیز می توان وارد بورس کرد و پیشنهاداتی را هم به شرکت ملی گاز داده ایم و امیدواریم فاز مطالعاتی را شروع کنیم.

او در خصوص وضعیت حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس انرژی گفت: تعداد کدهای معاملاتی خارجی برای معامله در بورس انرژی رو به افزایش است.

مدیرعامل بورس انرژی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر انتشار اوراق ارزی در بورس گفت: سال گذشته جلساتی را با مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی نفت و دستگاههای حاکمیتی برای انتشار اوراق ارزی داشتیم و البته در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر انتشار این اوراق تاکید شده است.

او اظهار داشت: بعضا برخی از دستگاه های حاکمیتی به انتشار اوراق ارزی نگاه مقطعی دارند و در بخش هایی از زمان نسبت به انتشار این اوراق اقبال نشان داده اند؛ اما باید توجه کرد که باید اجرای این سیاست پایدار باشد.

حسینی ادامه داد: به نظر می رسد که باید برای انتشار اوراق ارزی و طراحی آن با یک نظم خاص کار کرد و برنامه ریزی نمود؛ بنابراین اکنون که اوایل سال ٩٧هستیم، خوب است بعنوان یک وظیفه، پیاده سازی این ابزار را دنبال کنیم.

او افزود: ایده ای که به ذهن ما می رسد این است که انتشار این اوراق بازار ارز را مدیریت و متعادل می کند؛ ضمن اینکه بسیاری از افرادی که به صورت خرید نقدی و یا برای پوشش ریسک وارد بازار می شوند به بازار خطرناکی ورود می کنند به خصوص اینکه اکنون نگهداری ارز، بالای ١٠هزار یورو قاچاق است.

حسینی ادامه داد: انتشار اوراق بهادار ارزی این امکان را می دهد سرمایه گذاران خارجی و علاقمندان داخلی به مشارکت و سرمایه گذاری با هدف هجینگ بتوانند به جای ورود به خرید ارز فیزیکی در این اوراق وارد شوند.

مدیرعامل بورس انرژی همچنین گفت: ۱۰ فرآورده از پالایشگاه نفت آبادان در بورس انرژی پذیرش شده و عرضه آن ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

منبع: مهر

401

کد خبر: 932859

وب گردی

وب گردی