پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به تنهایی برابر ۲ فاز پارس جنوبی است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشبرد طرح‌ها بر اساس برنامه‌ای دقیق را حائز اهمیت دانست و گفت: روند احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس هم اکنون پیشرفت مطلوبی دارند و امسال به نتیجه می‌رسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رضا نوروززاده در بازدید از تاسیسات و زیرساخت‌های شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، مقدار پیشرفت و روند ساخت‌وساز این طرح را بررسی کرد.

او با تاکید بر اهمیت تعیین زمان‌بندی دقیق و برآورد صحیح از هزینه پروژه‌ها، یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های کشور را پس از دانشگاه‌ها، شرکت‌های مهندسی داخلی برشمرد و بر اهمیت همکاری با آن‌ها در پروژه‌های در حال اجرا تاکید کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ضمن اشاره به اهمیت حمایت از این شرکت‌ها، رعایت اصل ۴۴ را یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه و تقویت توان داخلی برشمرد.

نوروززاده ضمن قدردانی از تلاش کارکنان شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در مسیر پیشرفت‌های این طرح، صیانت از سرمایه‌های ملی را از مهم‌ترین وظایف مدیران ارشد دانست.

طرح احداث پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار به بهره‌برداری می‌رسد که از این رقم ۱۰۵ هکتار با هدف عمل به تعهدهای زیست‌محیطی، به فضای سبز اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین یادآور شد که باید با ایجاد مجتمع‌های پایین‌دستی جدید مانند اتیلن اکسایدها، اکسالات‌ها، پلی‌الفین‌ها و ایزوسیانات‌ها ارزش افزوده بیشتری در صنعت پتروشیمی ایجاد کنیم.

نوروززاده افزود: اوره و آمونیاک عمده محصولات تولیدی ما را تشکیل می‌دهند. البته در ۱۰، ۱۵سال گذشته به تدریج واحدهای دیگر پتروشیمی نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند. با نگاهی به سبد ارزی کشور متوجه می‌شویم که صادرات پتروشیمی عمده سهم صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهد، از این رو با حرکت هرچه بیشتر به سوی زنجیره پایین‌دست پتروشیمی می‌توانیم ارزش افزوده بیشتری تولید کنیم.

او با اشاره به این که درگذشته اتان همراه با متان به عنوان سوخت مصرف می‌شد، یادآور شد: طرح‌هایی نظیر پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس با این هدف ایجاد می‌شوند که با جداسازی اتان، خوراک پتروشیمی‌ها را تامین کنند. از این رو باید در آینده با ایجاد مجتمع‌های پایین‌دستی جدیدی مانند اتیلن اکسایدها، اکسالات‌ها، پلی‌الفین‌ها و ایزوسیانات‌ها، ارزش افزوده بیشتری در مقایسه با مواد پلیمری معمولی ایجاد کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: به همین دلیل است که بر سرمایه‌گذاری در حوزه اتیلن و زنجیره آن، هیدروژن‌زدایی پروپان، پلی‌پروپیلن و فرآیند تبدیل گاز به الفین و پایین دست آنها تاکید داریم. این روند به نوعی صیانت و بهره‌وری بهینه از منابع انرژی کشور به شمار می‌رود و ارز حاصل از آن می‌تواند در حل دیگر مشکلات کشور کارگشا باشد.

او با اشاره به این‌که طرح احداث پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به تنهایی برابر دو فاز از فازهای پارس جنوبی است، عنوان کرد: طرح‌هایی از این دست می‌توانند با تامین خوراک دیگر طرح‌های پتروشیمی مانند پتروشیمی گچساران، زمینه‌ساز توسعه مجتمع‌های پایین‌دستی بیشتری شوند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین طرح‌های پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی گچساران را به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه یوتیلیتی‌ها (utilities) و انتقال خوراک و محصولات به مسافت‌های دوردست، از طرح‌های بزرگ در حال اجرا دانست.

او گفت: برخلاف عسلویه، مشکلاتی نظیر نبود زیرساخت‌های لازم، تامین نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداشت کارگاه، به ثمر رساندن طرح‌های یادشده را با برخی دشواری‌ها روبه‌رو کرده است. امیدواریم با همت و تلاش مدیران این طرح‌ها، دو طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی گچساران در چرخه تولید کشور قرار گیرند.

نوروززاده با اشاره به این که دو طرح یاد شده هم اکنون سرعت و پیشرفت مطلوبی دارند، افزود: طرح احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس امسال به نتیجه می‌رسد، اما پتروشیمی گچساران به رفع موانعی در زمینه تامین اعتبار مالی نیاز دارد.

402

کد خبر: 932872

وب گردی

وب گردی