با راهبردهای عملیاتی مستکبران آشنا شوید

یک پژوهشگر علوم قرآنی درباره کنش سیاسی با اشاره به داستان زندگی حضرت موسی (ع) و آل فرعون گفت: مستکبرین در داستان حضرت موسی (ع)، عدم باور به معاد و خودبرتر پنداری داشتند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد اسلامی مجد ظهر امروز در نشست علمی یازدهمین همایش بین المللی پژوهش‌های قرآنی در مجتمع عالی امام خمینی (ره) با اشاره به مفهوم کنش سیاسی اظهار کرد: اقدامی که برای دسترسی به یک هدف تکرار می‌شود، کنش سیاسی است.

وی ادامه داد: در داستان حضرت موسی، فرعون و همراهان او جزو مستکبران بودند، واژه استکبر و مشتقات آن در قرآن در داستان حضرت موسی بیشتر از داستان انبیای دیگر آمده است.

پژوهشگر علوم قرآنی افزود: سه شخصیت کلیدی مستکبر در داستان حضرت موسی، قابل واکاوی هستند، شخص نخست فرعون نماد قدرت سیاسی، هامان نماد وزارت و معاونت و قارون که نماد قدرت اقتصادی بود، ریشه طغیان قبطی‌ها در برابر حضرت موسی به این سه شخصیت مستکبر برمی‌گشت.

اسلامی مجد با اشاره به گروه‌های استکباری در داستان حضرت موسی اظهار کرد: در این داستان از جمله مستکبرین اشراف مورد تبعیت و مشاوران فرعون بودند که اشراف سیاسی به شمار می‌رفتند، همچنین آل فرعون و قوم او یعنی قبطیان نیز مستکبر بودند که جزو طبقه اجتماعی ممتاز و ویژه خوار در جامعه فرعون به شمار می‌رفتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مستکبرین در داستان حضرت موسی عدم باور به معاد و خودبرتر پنداری داشتند، راهبردهای عملیاتی کنش سیاسی آن‌ها، اتهام زنی، تبلیغات فریب کارانه، اختلاف و تفرقه افکنی، محدودسازی آزادی، خشونت شدید، پیمان شکنی و تبعیض بود.

502

کد خبر: 932884

وب گردی

وب گردی